Breddad lamellrand. Varför?

cristobal

Trådstartare
Kan breddad lamellrand var tecken på annat än fång?
Jag funderar på om strålen inte haft kontakt med marken och därför hoven inte fått tillräcklig "stimulans". Eller om det gått för långt mellan verkningarna?
Hästen visar inga tecken på smärta, inga varma hovar eller puls...

Sv: Breddad lamellrand. Varför?

Ingen med teorier? Har varit tvungen byta hovis nu av olika anledningar.

Det kan ha blivit en mekaniskt isärdragning av lamellerna ifall hästen varit väldigt lång i tårna. Tror ej att strålens dåliga kontakt med underlaget kan vara orsak. Varför tror du inte att det kan vara fångrelaterat?

Har haft en häst med fång tidigare, och det var rätt lätt att se, bla på hur den vände, värme i hovar etc, medans nu är det enbart lamellranden som tecken. Då min vanliga hovis fick problem, så drog det ut en månad på tiden innan jag kunde hitta en annan, det är lite glest mellan dem härikring.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Mearas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka