Bräcke eller inte...?

L

Lajke

Jag är lite velig och jag kan behöva lite hjälp. Det är nämligen så att jag bor i Göteborg, och jag har sök till tre naturbruk /inriktning häst profil nv.) Kvinnersta (~Örebro), Ingelstad(~Växjö) och Berga(~Stockholm). Nu funderar jag på att byta till Bräcke (om man kan det fortfarande? :S (också naturbruk inr. häst profil nv.)) som ligger i gbg.
Det är nämligen så att vi ska flytta, till ett hus som ligger ungefär 5 minuter (gångväg då) från Ale Jennylund (ridskola i Ale för er som inte vet :])... och då kan dessutom pappa släppa av mig på skolan när han åker till jobbet.

Så fördelar och nackdelar då:
- Negativt med Internat
*Långt bort, måste åka hem varje helg
*Dyrt
*Enda ridningen jag får är den jag kommer få i skolan

- Positivt med Internat
*Flytta till en ny stad och i princip "bo ensam".
*Verkar vara bra skolor


- Negativt med Bräcke
*Fick inte jättebra intryck av skolan, kändes tråkig. (nån som går där?)
*För höga intagningspoäng? Jag har inte så bra poäng.

- Positivt med Bräcke
*Kommer troligen få rida TVÅ ggr i veckan (rider en nu)
*Skulle kunna ha medryttarhäst (har inte funkat nu)
*Skulle kunna, kanske efter nåt år, få egen häst (jag blir exalterad bara tanken alltså :love::love::love:)
*Får skjuts till skolan
*Nära hem, kan behålla lite av mina gamla kompisar

SÅ SNÄÄÄÄLLA HJÄLP? :S
All hjälp... :confused:
 
Sv: Bräcke eller inte...?

jag skulle inte vilja bo på internat om jag va "tvungen" att åka hem varje helg, skulle aldrig palla. så jag skulle ta de där nära dig.
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Okej :/
Men vet nån om man KAN söka in till ett till NU? :/
 
Sv: Bräcke eller inte...?

är det inte omsökning nångång ? för först söker man ju in i februari sen får man ju preliminär intagning och sen får man ju söka om och ändra val om man vill ? fast man kanske redan har gjort de :confused:
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Vet inte :/ Får prata med min syo, för egen häst är verkligen min högsta dröm (och har vart sen jag var åtta och började rida :D) Vill verkligen utveckla min ridning eftersom jag ridit så pass länge och ändå inte kan jättemycket. >.< Så jag vill rida så mycket som möjligt :)
 
Sv: Bräcke eller inte...?

jag tycker absolut inte att du ska gå på kvinnersta. Har många kompisar som gått där och dom säger att det är skit.
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Jag har bott på internat och det finns för- och nackdelar.

Där jag bodde var det grymt lyhört, jag vaknade av grannens väckarklocka, mindre roligt när hon har stalltjäns kl 6 och jag ska upp kvart över 7.

Gemensamma kök innebär att mat blir stulen. (Du kan glömma att ha piroger eller glass i frysen typ)

Man kan få kläder i tvättstugan stulna (precis som i alla gemensamma tvättstugor)

Man kan få MASSOR av kompisar och det är jätteskoj att bo på internat, just för att man kommer så nära varandra.

Att flytta till internatet var bland det bästa som jag någonsin gjort, men min situation såg inte alls ut som din.

PMa mig om du vill veta mer, jag vill inte ta upp det i tråden.


Ps: Kolla in de negativa/positiva saker du skriver i ditt första inlägg. Vad känns viktigt för dig? Flytta hemifrån och bo ensam hinner du, skaffa häst likaså. Ds
 
Senast ändrad:
Sv: Bräcke eller inte...?

Har du valt skolorna pga deras bra rykte? Det finns ju en del naturbruksgymnasium i västra sverige också. Vet att Dingle även har NV profil om det är vad du är ute efter.

Väljer du att flytta till ett internat kan jag bara säga grattis. Jag har själv gått på Dingle och det var nog dom tre roligaste åren i mitt liv! Jag har vänner där som jag kommer ha kvar för resten av livet. Man blir som en liten familj.

Klart det finns nackdelar så som delat kök- tvättstuga och liknande. Man kan som sagt inte räkna med att få ha särskilt många saker i fred.

Är du säker på att du måste åka hem varje helg om du väljer att flytta långt bort? Om det är skolor med riksintag måste dom väl vara lite förutseende och förstå att elever inte kan åka hem varje helg.

Bor du på internat kan du ju söka inackorderingsbidrag. Vet inte hur det funkar med det nu för tiden, men när jag gick på gymnasiet fick jag iaf pengar utöver studiebidraget som täckte kostnaderna för boende på internat.

Lycka till med ditt val iaf, har du frågor så hojta bara till!

/Madde
 
Sv: Bräcke eller inte...?

hej. ja går på sala naturbrukgymnasie. tror dom har bättre hästlinje en kvinnersta (ingen reklam) då är det ju internat som gäller, tyvärr blir där med att åka hem helger men ganska trevlig skola endå. :) ja går nu 3 året och bodde där 2år och pendlar de sista som är super jobbigt. de har inte höga intagningspoäng iallfall.
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Okej :) har de profil naturvetenskap där med?
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Ja man kan fortfdarande göra omsök ;)
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Har gått på bräcke, men tog studenten för ett årsen nu:(

Skolan är ganska tråkig eftersom den ligger så avsides och inte ser så tilltalande ut med lastbilar och brädor som ligger huller om buller.

Men undervisningen inom häst måste jag ge ett stort plus för!!
Lärarna var jättebra!! Och hade hög nivå på utbildning och viste vad de pratade om. Efter avslutad skolgång tog jag även hästskötarexamen vilket skolan ordnade med och betalade för.. Kul för den som känner för det :)

Vet inte hur det är nu, och de byte även ridklubb nu i höstas..men det jag hört om clareberg är bara positivt!
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Sen finns ju även Nuntropskolan (som jag gick på)

Jag bodde i Nol då (strax norr om Gbg) och bodde på skolan sön-fredag. De flesta med mig tyckte att det var det roligaste tiden i sina liv!

Häst utbildningen är riktigt bra nu med stooort ridhus (godkänt för körtävlingar) och bra häst material.

Inte så långt att åka utan tog knappt en timma dit.

Jag älskade att bo på internat, men man måste ju vara ganska säker på sig själv då det blir mycket press den första tiden.
Mkt ridning även möjlighet att rida på fritiden.
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Hoppas du väljer rätt gymnasie! Betyder ju väldigt mkt med tanke på att skoltröttheten infinner sig (iaf för mig). Kvinnersta rekommenderar jag EJ tyvär.
 
Sv: Bräcke eller inte...?

- Negativt med Internat
*Långt bort, måste åka hem varje helg
*Dyrt
*Enda ridningen jag får är den jag kommer få i skolan

varför måste du åka hem varje helg? på internatet på Ingelstad får man stanna över helgerna iaf.

och dyrt, jag fíck nått bostads bidrag som täckte nästan hela kostnaden, det blev liksom billigare för mina föräldrar att ha mig där än hemma räknade vi ut =)

du kan säkert hjälpa nån klasskompis att rida eller så, speciellt om du stannar över helgerna då brukar folk vara tacksamma om man kan ta hand om deras hästar.
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Ja, inackorderingstillägg (om 1190 - 2350 kr/månad, beroende på avstånd) kan man få om:

www.csn.se skrev:
* Du är inackorderad, alltså har ett boende, utanför föräldrahemmet.
* Restiden mellan skolan och föräldrahemmet är minst två timmar per dag.
* Det program och den nationella inriktning du läser finns inte på din hemort eller inom två timmars resväg från din hemort.
 
Sv: Bräcke eller inte...?

kl

Jag var ju och besökte Bräcke på den gymnasiedagen, tycker den verkar vara en ganska trevlig skola, med bra undervisnig! Dom har ju fått nya fräscha lokaler och dom har ju gym man får använda :D
Clareberg som dom har flyttat till nu kan jag bara säga gott om, väldigt trevlig ridskola! Men Bräcke tycker jag faktiskt att du ska gå på, den verkade väldigt bra, jag skulle gått där om jag valt häst, man nu blev det ju medie istället :p Du kan söka om till 1 maj (enligt min syo)
 
Sv: Bräcke eller inte...?

Men Nuntorp har väl inte Naturvetenskaplig inriktning? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag måste få skriva av mej lite nu, vet inte ens om jag är i rätt fack men det märks väl.. :S Jag fick ju lov och flytta min tös från...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: Molin
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 982
Senast: zolan
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·
Ridning Ja, jag är då ganska nyligen styrd in på barockridning á la AR á la BB. *S* Jag har varit på två helgkurser, en för MH och en för en av...
Svar
18
· Visningar
2 819
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp