Bra att skritta på asfalt?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har en valack på 16 år som ska sättas igång efter en längre vila. Har hört att det ska vara bra med långa skritt-turer på asfalt, stämmer detta? Och varför är det bra/dåligt?

Sv: Bra att skritta på asfalt?

Jag tror att allas åsikter om ridning på asfalt är rätt kluvna.
Vissa säger att det är bra för att stärka leder, andra säger att det sliter på lederna.
Vissa andra säger att man kan trava, andra säger att man bara ska skritta. Så du kommer nog få rätt många olika svar.
Om du vill höra min personliga åsikt, gör jag som så att jag bara skrittar på asfalt, som framskrittning eller avskrittning.
Men kan jag ta en annan väg på grus, sand eller i skogen, gör jag hellre det. Men det är mest för att jag tycker asfalt är så långtråkigt att rida på, och att trafiken här inte är speciellt säker.

Har en valack på 16 år som ska sättas igång efter en längre vila. Har hört att det ska vara bra med långa skritt-turer på asfalt, stämmer detta? Och varför är det bra/dåligt?

Min övertygelse är att det optimala är variation i underlaget, mjukt, hårt, ojämnt, jämnt, kuperat, plant etc blandat. Ibland går det att variera sig i ett och samma pass, ibland varierar man över veckan. Alltid utifrån hästen, t ex ett pass i hög snö eller ett travpass på asfalt i lagom (korta) doser för att undvika överanstängning.

En variation av underlag är nog det bästa!:idea:

jag tror som andra här i tråden, att varierat underlag är det bästa! Lite skritt på asfalt är säkert bra, men att bara skritta på det hela tiden är kanske ingen hit. Det är samma som att harva runt i mjukt underlag hela tiden, det ger oxå förslitningar .. variera så gott du kan, så blir det nog bäst!:)

Som de andra säger så är dessa uppfattningar om asfaltsridning lite olika. Men jag tycker att underläget asfalt inte har någon bra svikt och på det sättet sliter på hästens lider. Om jag vore du skulle jag inte göra mer än skritta på asfalt, men försöka undvika det och mer rida i skog och mark och grusväg som det är bättre svikt i. Där kan man ju även trava och galoppa så smått. För mig så undviker jag sfaltsridning så mycket jag kan och rider jag där är det bara skritt som gäller, ingen trav eller galopp. Men detta är min uppfattning och jag antar att du får följa det du tycker verkar bäst. Lycka till!!! Mvh Jessie

Det var en kompis till mej som sa att det var bra att skritta på asfalt när man skulle sätta igång en häst. Kunde inte förklara varför dock:confused: Men det låter ju klokt som ni säger. Kanske skritta på asfalt nån gång per vecka och resten grusväg och liknande? Plus nåt pass på ridbanan med lite "gymnastik" övningar?

Jag kan tänka mig att när man ska sätta igång en häst så beror underlaget på vilken skada hästen haft.
Senskada = skritt på asfalt.
Kotskada = skritt på mjukt underlag.

Har hört att det sliter mer med alltför mjukt underlag, men det kanske mer gällde ridbanors underlag....

Jag tror skritt på asfalt är bra och stärkande, men jag skulle inte trava/galoppera på asfalt.

Jag tycker inte att det är någon fara att skritta på asfalt någon gång i bland men jag försöker undvika om det går. Det finns ingen som helst svikt i det underlaget, vilket i mina ögon sliter på hästens leder iaf. Det ska ju inte svikta för mycket heller, men hellre en hård sandväg än asfalt!

jag har hört från en ridlärare, när jag var yngre att när en häst går på asfalt så går det som "stötar" upp i benen på dom.Så enligt henne är det inte bra. Som någon annan åxå skrev så undviker även jag att rida på asfalt, men jag måste rida över en väg när jag rider ut men utöver det kan man vara försiktig med det... enligt mig alltså!!

Efter min häst hade senskada i ett år så sa veterinären att jag skulle skritta honom på asfalt ca tre-fyra gånger i veckan, oskyddad. o att det e bra o skritta på asfalt lite då o då, oskyddat, för att det stärker senerna o lederna...

Nu minns jag ej var, men helt nyligen läste jag att det optimala är att rida på asfalten i mitten av ridpasset, dvs att se till att hästen är väl uppvärmd innan. Då tar benen minst skada. Låter jätterimligt.

Det var en kompis till mej som sa att det var bra att skritta på asfalt när man skulle sätta igång en häst.

Skritt är en ofta underskattad gångart, men den är helt klart den bästa både när det gäller både igångsättning, bantning och konditionsträning.
Att skritta på asfalt är jättebra för senorna (under förutsättning att hästen skrittar lugnt och inte är helt ur balans). Även korta travsträckor på asfalt är bra, men då ska hästen gå i form och traven ska vara lugn - ingen slängtrav alltså. Galoppera på asfalt skulle jag inte ens komma på tanken att göra :crazy:

Jag har en bekant som fött upp halvblodshästar i snart 50 år. Han har själv ridit in alla sina uppfödningar, och skrittat och travat mycket på asfalt. Ingen av hästarna har någonsin haft några problem med senorna och han säger att det är tack vare asfaltridningen.

Immer

På samma ställe läste jag att det bästa är att variera underlaget för hästen, det sliter minst på den. Den behöver alla slags underlag, men med måtta. Låter väl också jätterimligt. Tror det var en veteriänar som skrev det. Jag vet att det finns många hästar som rids mycket på asfalt. I England är det tydligen snarare regel än undantag att man tränar asfalt, tror jag. Polishästar, turriddningshästar och hästar som tävlar på distans går ofta mycket på asfalt. De måste också skos om mycket oftare än andra hästar.

Det är inte fel, nej och detta för att det är stabilt och asfalten sviktar faktiskt något mer än vad en torr hård grusväg gör. Man vänjer in hästen på underlaget och utökar sakta.

Alla som är rädda för asfalten...tror ni på allvar att t.ex. ridande polisens hästar, vagnshästar i städer, våra egna hovstallshästar kommer att sluta tidigare än andra hästar, eller??? Hovstallets hästar har inte så mycket annat underlag än asfalt att gå på innan dom kommer ut på Djurgården t.ex....

jag rider mina hästar ofta på asfalt, mest skritt men även "joggar" dom lite lätt, har lärt mej att det stärker senorna. men man ska ju göra allt med sunt förnuft !!

*KL*

Jag skrittar, travar och galopperar hellre på hårda (+ ganska hårda) underlag än mjuka.
är ju jobbigt för oss också att springa i mjuka underlag, t.ex. det som många ridhus har..eller en strand..
Som tränings syfte är det självklart bra att rida på mjukt underlag också ibland.
Om hästen inte är van vid hårda underlag måste man ju skynda långsamt med att bygga upp den för det och vänja den. Jag tror inte kort galopp på en häst som är van vid asvalt hade varit farligt, men jag hade nog undvikit det (spec. en skodd häst; sämre stötdämpning och större risk att halka). Skritt och lite trav anser jag vara bra.
Det allra bästa är varierade underlag. Speciellt om hästen är barfota (men även annars) fterssom hoven och hästen så småningom anpassar sig till underlaget.
Det var bara min åsikt.

Ehm...jag skrittar på asfalt som uppvärmning och avslutning just för att få igång blodcirkulationen i hovarna, men där emellan varierar jag underlaget så gått det går. Som många påpekar är det alltid bra med variation. Jag skall själv sätta igång en 13 årig fölmärr här hemma och vi skall ut och gå en del på asfalt och i skog och mark innan jag börjar rida just för att hon ska kunna stärka leder och kroppen överhuvudtaget.
Jag skulle dock aldrig trava eller galoppera på asfalt, kanske jogga lite försiktigt när hästen blivit van vid det hårda underlaget. Dessutom är ju skritten väldigt underskattad överhuvudtaget anser jag, den stärker hästens kropp något otroligt om hästen rör sig på rätt sätt i rätt miljö.
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar