Borttappat recept

S

Spatt

Hade recept på myggmedel med bla äppelcidervinäger, citronella, tree tree olja o vatten tror jag har någon det receptet?:confused:

Sv: Borttappat recept

Kan det vara det här som Moniq har lagt ut? Jag tycker dock inte priset stämmer alls, men det är betydligt billigare än de likvärdiga medel jag testat tidigare!

Hämtar svar skrivet av Moniq sen tidigare tråd:

"Grunden är eteriska oljor. För en tusenlapp oljor sprayar jag 6
hästar varje kväll i nästan 2 säsonger (1 säsong = 7 månader eller
mer), ibland både morgon+kväll. Det lönar sig att göra storköp då
större flaskor ger mer innehåll för pengarna. Det blir max 15:-/häst
och månad, lägg på en femma för den "giftigare" versionen.

Mitt grundrecept:

1/2 liter vatten

15 droppar citronellaolja

15 droppar kryddnejlika

7 droppar lavendel

7 droppar teatree

Detta är grundvarianten.

Sen har jag en lyxvariant då man kan minska de andra dropparna (dock ej citronellaoljan) och lägga till eller byta ut mot:

eucalyptus

geranium (=rosenpelargon)

cederträ

Samtliga av dessa eteriska oljor är insektsrepellerande.

Det kan vara svårt hitta alla eteriska oljor, men det finns flera
ställen på nätet att beställa från, Crearome bla, därifrån beställer jag.

Det är viktigt att inte skaka blandningen, utan man skall bara vända
flaskan några gånger.

Det går också bra att blanda de eteriska oljorna i någon lämplig
creme, praktiskt för underrede/skap/juver."

nej det va inte rätt recept det ska vara med äppelcidervinäger också

Citronella är numera förbjudet.

Köp Hjorthornsolja!
Luktar :devil: men det funkar o är enkelt att använda.

axel skrev:
Citronella är numera förbjudet.

Köp Hjorthornsolja!
Luktar :devil: men det funkar o är enkelt att använda.

Citronellaolja som eterisk olja är INTE förbjudet. Däremot är det förbjudet med insektsmedel som innehåller citronellaolja.

Du kan alltså göra iordning ditt eget flugmedel och använda citronellaolja.

Framför allt så luktar det mycket godare än hjorthornsolja (som jag har för mig är förbjudet däremot)

/Lizzie

marre_86 skrev:
vart hittar man Hjorthornsolja?? :confused:
Det finns inte att köpa i Sverige, det är förbjudet här pga cancerframkallande.
Jag köpte min flaska i Danmark..

Jag beställde hem citronellaolja, lavendelolja, kryddnejlika och blandade med olja, vitlök och äppelcidervinäger.
Vad jag kan se så fungerar det men man får spruta på det 2 ggr/dag.

lizzie skrev:
Citronellaolja som eterisk olja är INTE förbjudet. Däremot är det förbjudet med insektsmedel som innehåller citronellaolja.

Du kan alltså göra iordning ditt eget flugmedel och använda citronellaolja.

Framför allt så luktar det mycket godare än hjorthornsolja (som jag har för mig är förbjudet däremot)

/Lizzie
Var ligger skillnaden i att blanda ihop det själv?

Det är väl allergiframkallande, funkar dåligt o har en irriterande lukt.
H. oljan innehöll förr ngt ämne som ej var bra, därav förbudet.

axel skrev:
Var ligger skillnaden i att blanda ihop det själv?

Det är väl allergiframkallande, funkar dåligt o har en irriterande lukt.
H. oljan innehöll förr ngt ämne som ej var bra, därav förbudet.

När du blandar själv så vet du ju hur mycket och VAD du blandar ihop. Jag har hyperkänsliga luftrör och reagerar på dofter med astma och kan inte använda köpta flugmedel som innehåller citronellaolja eftersom jag får astmaanfall. Däremot kan jag själv använda den rena eteriska olja citronellaolja och jag tycker faktiskt att den luktar gott. Dessutom så tycker jag att min hemmagjorda blandning funkar alldeles utmärkt, t o m mot broms.

De flugmedel som är kända för att funka bra innehåller ju faktiskt för det mesta någon känd olja som är repellerande på insekter, oftast citronellaolja, men även kryddnejlikeolja, lavendelolja, Teatreeolja, eucaluptusolja, pepparmintsolja. Annars så innehåller de någon annan kemikalie som också är tämligen allergiframkallande...

/Lizzie

Hjortronoljan du nämnde rekomenderas defenetivt inte att användas. Många i Danmark använder inte det heller fast det är lättare att få tag på där :) Finns på deras apotek.

Jag har ett recept till dig som du kan använda. Fick det av en av mina kontakter i just Danmark.

Vitlök
Vatten
Ättika

Koka vitlöksklyftorna i vattnet (antal varierar)
Spara kokvattnet.
häll det du ska använda i en spray flaska. Häll i ca 1/5 del ättika.

Det kan finnas variationer på detta recept. Ska funka mot myggor, fästingar och bromsar.

Har nu beställt Hjorthornsolja från Sverige.
Danskarna kanske har den i S. förbjudna varianten.

Med detta behöver man inte hålla på o spruta hästarna hela tiden

alla dessa olika recept ni beskriver här..: är det någon som VERKLIGEN FUNGERAR mot mygg, knott, å plågorna som är värst?? är i mycket stort behov av att hitta ett bra medel då min ponny snart blir uppäten igen=(

Senast ändrad av en moderator:

Vill minnas att det är giftigt mot hundar iaf. Jag är försiktig med tea tree själv, det finns så många andra bra oljor att använda istället.

alla dessa olika recept ni beskriver här..: är det någon som VERKLIGEN FUNGERAR mot mygg, knott, å plågorna som är värst?? är i mycket stort behov av att hitta ett bra medel då min ponny snart blir uppäten igen=(

Jag använde Moniqs recept förra sommaren, i kombination med flugtäcke. Funkade super!! Men man måste spraya varje dag.

Nja, gjorde själv eget förra sommaren!
Visst fungerar det.... men jag fick gå och spruta det ca 3 gånger om dagen på hästarna! För att det skulle funka...
Kanske finns nåt annat än det jag gjorde som är effektivare!

Liknande trådar

Mat I en närliggande mataffär går det att köpa underbart goda brownies, men jag vill göra egna! Hittar dock en miljard olika recept, de...
Svar
11
· Visningar
993
Senast: _Elly_
·
F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
17 092
Senast: Fruentimber
·
Mat Okej, befinner mig i Georgien. I lägenheten jag bor i finns 2 grytor, en liten stekpanna, en slev, 2 tekokare, en liten plåt och några...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: zaching
·
Hästvård Tycker det känns som slöseri med pengar att om och om igen köpa nya flaskor pälsglans till min häst. Han har en riktigt stor svans och...
Svar
4
· Visningar
4 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka