Sv: Borrelia - fångsymptom!?
Min häst har sedan mitten av april påvisat fångsymptom med hälta i framförallt svängarna, lite extra snubblig, stelhet, ökad värme i ben och hovar, gallor och puls. I övrigt pigg och glad med frisk uppsyn och god aptit.
Han har vid ett tillfälle haft temp på 39, 3 under denna tid men visade ingen tendens på feber, lika pigg och glad som vanligt.
Jag har varit inne med honom två ggr på klinik, första gången 18 april och nu sist den 1 juni. Har gjort hovröntgen vid båda besöken som sett precis likadana ut båda gångerna och inte visat någon tendens till rotation.
Jag ville redan vid första besöket ta ett erlichias och borrelia prov men vet var så säker på att det var akut fång så han tyckte det var onödigt.
Min häst har stått som konvalicent sedan 18 april och i två omgångar gått på fenylbutazon, vilket har lindrat hans symptom något men inte varit helt bra ändå. Hältan har blivit bättre men vid två tillfällen har den även blivit värre under några dagar.
Är känslig i sulorna och kan ibland reagera på grusunderlag trots gummisulor och special skor.
Vid andra besöket gick vet med på att ta erlichias och borrelia prov. Visade inget på erlichias men på borrelian hade han ovanligt höga värden av antikroppar (ovanligt höga för att vara häst).
Han ska nu gå på tolv dagars pencelin kur (idag är det dag nr 3) och jag hoppas innerligt att hans symptom försvinner då.
Vet är i dagsläget inte alls så säker på att där någonsin varit fång på honom längre utan tror att det kan varit borrelia som spökat hela tiden, men han vågar inte säga helt klart förrens pencelin kuren är över.
Han säger själv att han inte varit med om ett likadant fall innan därav min fråga.
Ni som har haft borrelia hästar, vilka symptomer har dom haft?
Mvh