Börjat hosta *orolig*

Varmblod90

Trådstartare
Kadde har oroväckade nog börjat hosta. Något som han aldrig gjort förr mer än när man börjat rida honom efter att han har stått ett tag så har han liksom hostat till. Samt förra vintern när han stod i ett stall med dålig ventilation så hostade han ibland.

Nu har han börjat hosta dagligen och kan hosta 3-5 ggr på raken. Jag tycker inte det låter som det är en "djup" hosta så att säga. Det låter mer som torrhosta eller hur man nu ska beskriva det. Ni kanske förstår?
Och genast börjar jag gå igenom vad orsaken kan vara. Och det första man tänker på är ju DAMM.
För första ggn i min ägo får han hö. Dock är det KANONFINT hö som inte dammar. Grönt och luktar ljuvligt.
Och i år står han även för första gången med torv i boxen. Dock dammar inte den utan även den är jätte fin.
Stallet är luftigt och med bra ventilation. Inget sopade när någon häst står inne. Och stalldörrarna är öppna.

Jag kan inte förstå orsaken till varför han har börjat hosta och vill ha lite råd på vad just hosta kan bero på. Någon här kanske kan hjälpa mig att hitta felet.
Jag har börjat vattna höet, tänkte att han kan få i sig små frö el liknande som irriterar.

Vore väldigt tacksam ifall någon kanske vet. Är orolig för min älskling!

Sv: Börjat hosta *orolig*

Min ena häst hostade en del men jag blötlagde höret och det blev bra . Sedan har jag ofta öppet en dörr in till stallet vid natt och dag tid så frisk luft kommer in..

Om det blir värre får du ta ut vet så dem kan kolla till din häst, ta alltid det säkra före det osäkra!!

Jag har märkt skillnad efter jag började vattna höet. Hostan har minskat.

Klart jag kommer göra det!

Det kan även vara det fuktiga vädret som ställer till det för din häst, det går ju tyvärr inte att göra så mycket åt... Men min förra häst som hade kronisk bronkit hade det jättejobbigt när det var fuktigt i luften.

Hej,

Jag hade kontaktat en veterinär och rådfrågat ju med att han hostar när han står på stall (ingen ansträngning). Det är nog inte så konstigt om de hostar till nån gång när man sätter igång hästen om de vilat en period, men om de hostar i boxen som de normalt sett inte gör bör man ju vara uppmärksam. Och har han tidigare varit utsatt för dålig ventilation kanske du ska vara extra noga.
Min häst blev tyvärr utsatt för ett mögelangrepp som var i ett stall med dålig ventilation, efter detta var han jätte känslig i perioder hur länge som helst. Numera bor han i en utebox, äter hösilage (tål absolut inte halm!) och man ska helst inte utsätta honom för damm, men är helt återställd.
Hoppas det löser sig, lycka till!

Tycker det hela är väldigt märkligt. Men det är VÄLDIGT mkt frö i höet så jag undrar om inte det är det som spökar med tanke på att hostan kom med samband med höet. Så jag ska prova att köpa hem hösilage istället, och så ska jag komma igång att skritta honom dagligen så han liksom kan hosta upp det som irriterar. Kommer dock rådfråga en vet. Men oftast vill ju vetrinäer undersöka djuret. Svårt att genom telefon säga vad det kan bero på.

Tack :bow:

melen: Kan det vara det tro du? Vad är det iså fall som ställer till med problem, varför just det fuktiga vädret gör så att hästen börja hosta? Kadde har ju ingen bronkit

melen: Kan det vara det tro du? Vad är det iså fall som ställer till med problem, varför just det fuktiga vädret gör så att hästen börja hosta? Kadde har ju ingen bronkit

Kan vara, men det kan ju finnas många orsaker till hosta. Han kan ju vara förkyld också? Hästar har ju känsliga luftrör, men anledningen till att just fuktig luft kan vara jobbig vet jag faktiskt inte. Tror inte BARA den fuktiga luften gör att hästen hostar, utan att det finns en orsak som i min hästs fall bronkit.

Tänkte också mer på stallmiljön, han står inte i drag i sin box då? Och inget slem som kommer? Man kan alltid ringa och rådfråga veterinären. :)

Han är pigg och glad i övrigt, ingen snorig näsa. Funderade idag oxå om han inte kan vara förkyld, men då borde han väl vara lite hängig och snorig näsa? Han har aldrig på någotvis varit sjuk innan så vet inte hur en förkyld häst beter sig ^^

Nej, inget drag i boxen och inget slem eller.

Tycker faktiskt att hostan har minskat.

min häst hostade också vintertid förr, och det var till och med så att hon ibland hostade slem.
jag uppsökte såklart då veterinären och den gav mig en "astma mask" det ser ungefär ut som en plastskål som fästs vid mulen och en vanlig astmaspruta som man använder att spruta in.
Använde den i ungefär 2 månader, och sen försvann hostan puts väck!

Vad fiffigt! Tänk vad man kan uppfinna egentligen.

Jag har inte hört Kadde hosta sen igår på morgonen och jag är hos honom 4 ggr per dag. Så jag hoppas att det är på bättringsvägen nu =)

Liknande trådar

Gravid - 1år Alltså, jag håller på att analysera sönder hela min existens! Jag är gravid med första barnet, är i vecka 5+2 idag. Jag trodde aldrig...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: FruS
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.