Boots på känslig häst.

sophia93

Trådstartare
Jag har ett halvblod som har lite problem med hovarna pga tunna sulor. Hon skos därför med ringsko och silikon. Det är väldigt viktigt att hon inte trampar av skorna och så trampar hon ofta på sig själ så därför har jag haft boots på henne. Hon har haft fram men också runt om, ofta har jag tagit av dem på natten eller några timmar när jag är i stallet så benen får lufta. Nu går hon på lösdrift vilket betyder att det inte finns så mycket tid till att lufta och att hon får ha på sig bootsen iprincip 24/7. Men hon är så känslig att hon får skav av dem då.
Tog av bootsen för ca 1 vecka sen och sedan dess har hon kommit in med små trampsår eller dylikt nästan varje dag... Någon som har något tips på vad man ska göra? Hon behöver ha något på fötterna så inte skorna åker av eller hon trampar sig. Men vill inte heller att hon ska få skav.

Tack!

Sv: Boots på känslig häst.

Vad för sorts boots använder du?

Horze neoprenboots (de som kostar 99 kr) är jättebra tycker jag, min häst går med dem året runt (dock enbart i hagen, ej på natten).

Det är viktigt att hålla bootsen rena, annars kommer det bli skav.

Skoavtramnigs%20Skydd%20Instruktion%203.jpg

Har haft olika, vanliga gummi med kardborre, sånna man trär på och typ sånna mjuka som finns i massa olika färger. Kanske ska testa dem, är kardborren bra på dem? Eftersom hon går ute.

Horze är dom sämsta jag haft, horseguard har funkat ok. Varför ska hästen ha ringskor? Främjar knappast hovmekanismen.

Teofil> Vart hittar man dessa?

Juvelen: hon har haft en liten rotation och behöver det extra stödet + att hennes steg blev mycket bättre då hon vågade trampa igenom det mer med ringskon+silikon. Hon tycker om det så jag behåller det.

Eva: vad gör den skon? Va har den för effekt? :)

Pja det är en utmärkt sko när man har mkt tappskor.

Dessutom är den så nära barfotagång man kan komma. Vilket främjar hoven på många sätt.

Eg är själva flappskon en hård plastsula som spikas fast på främre delen av hoven med en metalltådel.

Men om din häst måste ha ringskor av en medicinsk anledning så går ju flappskor bort.

mvh Eva

Ja, då fick jag ju svar på varför ringsko. :)

Kan ju vara för det är en tyngre sko + silicon som hon får bättre steg också ;)

Jo sant men det är lixom genomtrampet som blivit bättre.

Någon mer som har tips? Och vad säger ni om sånna boots som bara är ringar?

Jag använder hööks neopren boots, de som kostar 179kr.
Jag upplever att dessa inte är lika höga som vanliga boots vilket gör att de inte tar i marken och rör sig lika mycket som andra boots.

Men framförallt så skulle jag ha flera olika sorter att skifta med. Detta eftersom alla boots sitter olika.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 457
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 649
Senast: Korven
·
Utrustning Min häst trampar sig ofta när man rider ut, det är speciellt jobbigt eftersom hon haft mugg hela vintern och eftersom hon trampar upp...
Svar
6
· Visningar
1 595
Senast: _Sascha_
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 770
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka