Boots fram eller bak?! :)

M

MontéBruden

Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig med?
Jag har en häst som är expert på att trampa av sig framskorna!!
Han har väldigt bra aktivitet med bakbenen och trampar under sig långt,
och är väldigt seg med att få undan frambenen vilket resulterar i många tappskor
fram. Minst en gång i veckan. Vilket ger väldigt dåliga hovväggar, risk för att
han trampar sig och såvidare. Vilket gör att det här är ett stort problem.

Då har jag fått tips av många att boots ska vara en bra lösning. Men frågan är
då, ska jag sätta bootsen fram eller bak?
Boots borde ju ge mer tyngd och borde ju därför sättas bak för att få lite segare
bakben. Men sen säger andra att boots ger hästen mer aktivitet. Och då borde
jag ju sätta dom fram?

Självklart dinns det ju en orsak till detta problemet, och vi jobbar på att lösa det.
Men fram till dess behöver jag en lösning till tappskorna.

Så vad tror ni, boots fram eller bak? :D

Sv: Boots fram eller bak?! :)

Boots fram, boots bak kommer inte ge någon förändring Däremot har bla Veredus har bootsliknande skydd som skyddar bra, som jag tror kan skydda just det området.

Skor din hovslagare bra? En i stallet som haft problem med tappskor under en längre period bytte hovis och har sedan dess inte haft en enda.

Senast ändrad:

Har hästen för långa tår fram? isf kan det vara därför den trampar av sig skorna = överrullningen fram blir fördröjd så framhoven blir kvar för länge helt enkelt

Om hästen trampar av sig framskorna är det på frambenen bootsen ska sitta.

Boots gör inte hästens aktion segare, iaf inte på någon av de hästar jag träffat eller sett, däribland min egen häst som har boots fram pga att han lätt trampar sig.

Boots i sig väger ingenting, så vida du inte med flit använder viktboots man har på bla islandshästar för att öka aktionen fram. Däremot kan vissa hästar röra benen lite mer i början om de inte är vana vid att ha saker kring benen.

Visst kan man påverka hästens steg något med hjälp av boots, men för att få någon markant förändring krävs ofta lite tyngre boots än de vanliga skyddsbootsen i neoprene eller gummi.

Boots på frambenen kan ge ett skydd mot avtrampning av skon, men det löser ju inte problemet med att hästen kliver på sig själv. Jag hade definitivt tagit upp problemet med hovslagaren, det är ofta lätt avhjälpt om man jobbar lite på att snabba på överrullningen fram, genom att korta, eller tvära tån t.ex.

Är hästen ung, outbildad eller inte så stark i sin kropp?

Min tappade massa skor som ung men har helt slutat med alla "onödiga" (de kan ryka vid för lång tid osv så klart) avtrampningar sedan typ 5-6 årsåldern när han börjat växa ihop lite i sin kropp och få mer koll på saker o ting. Samma hovis hela tiden som inte ville ändra något i skoningen eftersom han inte behövde "påverkas" via den utan bara växa klart i kroppen.

Köp ett par boots som är rätt höga så de täcker hela hoven (och framförallt går ner över skon baktill) och sätt på framhovarna. För att undvika skav använder jag Hööks neoprenboots, de finns också i stora storlekar. Min häst går med boots dygnet runt året om men han får inget skav av dessa.

I perioder då hovarna är helt trasiga efter tappskor kan du trä en socka över hoven och silvertejpa runt om, sen boots över. Mycket effektivt mot tappskor ;) Funkar dock inte om det är blött ute för då lossnar tejpen. Även tjära är bra att använda, det gör att hovarna inte känns lika porösa och det verkar som att det nästan blir som ett lim. Brukar använda tjära på hoven vid skon samt undertill (dock inte på strålen). Framförallt i regniga perioder ger detta bra resultat.

För att stimulera hovväxten tycker jag fodertran (finns på lantmännen) är överlägset bäst. Har haft mycket problem med tappskor på min häst och har provat precis allt som finns, men inget har fungerat bra förutom fodertran. I början kan man ge 2 pumptryck per dag i 3v innan man minskar ner till 1 pumptryck om dagen. Efter ett par månader kommer du märka stor skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
669
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama