Boosta inför pälssättningen ?

Krans

Trådstartare
Hej ! Vare sig man vill eller ej börjar sommarpälsen på pälsklingen så smått lossa. Av erfarenhet vet jag att hen alltid blir lite seg, slö och går ner i vikt när nya pälsen ska produceras.Tänkte nu försöka möta Olle i grind.Men när ska man börja ladda på med t.ex lucern? Är det för tidigt ? Hen går på dagbete.Har just bytt till " nytt" bete där ingen häst gått sen förra året men det har ju varit en mkt torr sommar.Är i ganska lagom hull nu.Hur gör ni ? Och vad ger ni ?
 
Jag fodrar upp med lite granngårdens protein special så fort pälsen börjar släppa och ökar sedan om han går ner i vikt senare i höst.
 
Den nya pälsen bildas ca 2 månader innan fällningen börjar så det är då proteingivan ska höjas. Om hästen går ner i vikt i samband med fällningen så beror det kanske mer på att betet är för dåligt och att hästen inte kompenseras med tillskott utöver betet.
 
Som skrivet innan så när hästen börjat fälla är det försent att "boosta". Den nya pälsen är redan underuppbyggnad och också redan börjat ta av hästens "förråd". Så vet man att man har en häst som tappar vid fällning då är det så att den fått "fel" foder en tid innan så att det inte räcker till både päls och häst.
När man måste börja se till att det finns lagom med protein i fodret beror lite på var man bor i landet. Men här där jag bor räknar jag med att slutet på juli början på augusti för vinterpäls och strax efter nyår för den kommande sommarpälsen. Hästarna här brukar klarar sättningen av vinterpäls bra, vi har bra bete. Men jag brukar öka proteininnehållet i fodret då efter nyår för att klara sommarpälsen. Lite beror det också på att vi har mycket unghästar som dessutom brukar komma igång och växa en del på våren och då kräva mer av sitt foder.
 
Den nya pälsen bildas ca 2 månader innan fällningen börjar så det är då proteingivan ska höjas. Om hästen går ner i vikt i samband med fällningen så beror det kanske mer på att betet är för dåligt och att hästen inte kompenseras med tillskott utöver betet.
Fast det där måste jag ta med en nypa salt. Om min häst bildade päls två månader innan fällning skulle det betyda i början på maj. Det vill säga innan han ens släppt all sin vinterpäls.

Och även om processen kanske börjar då är det ju inte som att pälsen är helt färdig och ligger på lur under huden för att sedan plötsligt växa ut.

Min häst är svårfödd och får proteintillskott året runt. Han äter större mängd Augusti-september och januari-februari och sätter massor av päls med fin kvalitet och håller hullet.

Och för att förekomma gnället, nej den sena fällningen är inte ppid, han är sådan helt enkelt.
 
Fast det där måste jag ta med en nypa salt. Om min häst bildade päls två månader innan fällning skulle det betyda i början på maj. Det vill säga innan han ens släppt all sin vinterpäls.

Och även om processen kanske börjar då är det ju inte som att pälsen är helt färdig och ligger på lur under huden för att sedan plötsligt växa ut.

Min häst är svårfödd och får proteintillskott året runt. Han äter större mängd Augusti-september och januari-februari och sätter massor av päls med fin kvalitet och håller hullet.

Och för att förekomma gnället, nej den sena fällningen är inte ppid, han är sådan helt enkelt.
Jag förstår inte din invändning? Är perioden med sommarpäls kort så är det inget konstigt att den nya vinterpälsen bildas innan den gamla vinterpälsen har släppt helt. När vinterpälsen börjar släppa är sommarpälsen redan klar, den finns ju redan under vinterpälsen. Hästen blir ju inte utan päls när hen fäller.

PPID kan man misstänka om fällningen inte kommer igång alls eller väldigt sent, inte för att hästen följer ljuset precis som hen ska. Varför du skriver gnäll förstår jag inte alls. PPID är en allvarlig sjukdom och ju tidigare behandling sätts in desto bättre är oddsen för hästen.

Den nya pälsen ligger inte på lur nej men den är färdig att växa ut och när dygnets mörka timmar blir fler så är den färdig och då fäller hästen igen.

Många tror fortfarande att det är b-vitamin som krävs vid fällning, en av de största myterna inom hästvärlden som foderföretagen gärna underhåller eftersom de tjänar enormt mycket pengar på det och jag tycker att det är viktigt att veta att det är protein som behövs och då i tid och i något högre grad än övriga året.
 
Jag förstår inte din invändning? Är perioden med sommarpäls kort så är det inget konstigt att den nya vinterpälsen bildas innan den gamla vinterpälsen har släppt helt. När vinterpälsen börjar släppa är sommarpälsen redan klar, den finns ju redan under vinterpälsen. Hästen blir ju inte utan päls när hen fäller.

PPID kan man misstänka om fällningen inte kommer igång alls eller väldigt sent, inte för att hästen följer ljuset precis som hen ska. Varför du skriver gnäll förstår jag inte alls. PPID är en allvarlig sjukdom och ju tidigare behandling sätts in desto bättre är oddsen för hästen.

Den nya pälsen ligger inte på lur nej men den är färdig att växa ut och när dygnets mörka timmar blir fler så är den färdig och då fäller hästen igen.

Många tror fortfarande att det är b-vitamin som krävs vid fällning, en av de största myterna inom hästvärlden som foderföretagen gärna underhåller eftersom de tjänar enormt mycket pengar på det och jag tycker att det är viktigt att veta att det är protein som behövs och då i tid och i något högre grad än övriga året.
Min invändning är helt enkelt att jag inte tror att det är för sent att fodra upp inför sättning av vinterpäls redan i maj. Även om processen börjar då så lär det ju krävas mer protein och energi under hela ansättningen.

En stallkompis fodrade typ sirap med tillsatt b vitamin, svindyrt och onyttigt och dessutom fastnade allt i botten på burken. Nej tack till det. Där håller jag helt med dig.

Och angående gnället så tog jag höjd för att jag nämnde att min häst fäller långsamt (helt normalt som jag skrev och som du håller med om) vilket tyvärr ofta sätter igång en lavin av just gnäll i nivån "din djurplågare, din häst är uppenbarligen dödssjuk" på det här forumet. Jag förminskar på inget sätt sjukdomen, jag är bara trött på dumförklaringar.
 
Min invändning är helt enkelt att jag inte tror att det är för sent att fodra upp inför sättning av vinterpäls redan i maj. Även om processen börjar då så lär det ju krävas mer protein och energi under hela ansättningen.

En stallkompis fodrade typ sirap med tillsatt b vitamin, svindyrt och onyttigt och dessutom fastnade allt i botten på burken. Nej tack till det. Där håller jag helt med dig.

Och angående gnället så tog jag höjd för att jag nämnde att min häst fäller långsamt (helt normalt som jag skrev och som du håller med om) vilket tyvärr ofta sätter igång en lavin av just gnäll i nivån "din djurplågare, din häst är uppenbarligen dödssjuk" på det här forumet. Jag förminskar på inget sätt sjukdomen, jag är bara trött på dumförklaringar.
Okej, försent är det att höja senare för att hjälpa hästen att sätta pälsen men givetvis får man fortsätta hela vägen. Man höjer då och håller givan högre tills pälsen är klar. Du tror såklart vad du vill oavsett :)

Gnäll har jag nog aldrig sett utan just frågan (och då också om det är normalt för individen) och det ser jag som omtanke snarare än som gnäll. PPID är fortfarande så okänt att många många hästar lider helt i onödan så att frågan kommer upp i samband med sen fällning ser jag som något enormt positivt :) Att sprida kunskap är aldrig fel.
 
:angel::angel:Fodrat min till och från hela sommaren men både Hö och kraft pga av då,ont bete. Nu äter hon min ett halv kg kraft om dagen,behövs när hon ska sätta päls. Hon är kanon fin i hull och päls i år och de vill jag tro är för att vi aldrig slutade ge henne extra mat
 
Min ponny äter St. Hippolyts mat, när han sätter ny päls får han en burk Micro Vital vilket jag tycker hjälper väldigt bra. Han blir inte alls slö eller trött och jag upplever att det går fortare för honom att fälla.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 785
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 975
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp