Tassetass
Trådstartare
Inom en inte alltför avlägsen framtid ska jag och mannen skuldsätta oss rejält för att flytta till vårt nya hus. Nu funderar vi förstås på längden och tvären över hur vi smartast lägger upp det med lån kontra kontantinsats. Vi har en bostadsrätt som ska säljas som, innan vi belastade den med handpenningen på huset, var belånad till ca 55% av marknadsvärdet. Utöver det har vi en inte oansenlig, men inte heller enorm, summa pengar (en del på konto och en del i fonder).
En del säger att man ska skjuta in så mycket kontant som mycket för att minska belåningsgraden, andra säger att låna mer så att det finns likvida medel om något händer. Jag förstår båda sidor, men undrar förstås hur ni tänkt. Om ni vill får ni gärna ge räkneexempel också (använd fiktiva siffror om ni inte vill säga vad ni själva lånat eller betalat i kontantinsats).
Vänligen,
Another dag older and deeper in debt
En del säger att man ska skjuta in så mycket kontant som mycket för att minska belåningsgraden, andra säger att låna mer så att det finns likvida medel om något händer. Jag förstår båda sidor, men undrar förstås hur ni tänkt. Om ni vill får ni gärna ge räkneexempel också (använd fiktiva siffror om ni inte vill säga vad ni själva lånat eller betalat i kontantinsats).
Vänligen,
Another dag older and deeper in debt