E

Ebbs

Vet inte riktigt var jag ska lägga detta, men chansar på här.
Besiktigade en häst i måndags, som reagerade på böjprovet.
På höger fram var det 1 grad och på vänster fram 2 grader.
Efter arbetsprovet var det fortfarande 1 grad höger fram, men 3-4 vänster fram!
Nu ska hästen på återbesök för en utredning nästa fredag, men jag behöver lite råd.
Hon har inte blivit regelbundet riden sen i somras, kan det ha med det att göra?
Sen undrar jag vad ni tycker. Är det smart av mig att köpa hästen i alla fall?
Jag tycker jättemycket om henne, men är orolig att detta ska påverka i framtiden.
Nu vet jag ju inte vad det beror på ännu, och det bästa är såklart att vänta på vad veterinären säger.
Sen är jag även orolig för att det är något som veterinären gör. Detta är andra hästen jag besiktigar hos dem, och båda hästarna har reagerat starkt på böjprov. Och det som är konstigt är att den senaste har blivit tävlad regionalt och där gör man ju böjprov innan klasserna, hon har aldrig reagerat tidigare.
Måste också säga att det är bland det värsta som finns att förlora 2 hästar som man tycker mycket om.

Sv: Böjprov

KÖP INTE!!!!

Det är en dubbelsidig hälta fram, och det är alldeles för stora reaktioner, som dessutom inte värmer ur utan förvärras vid arbete.

Oavsett hur trevlig hästen är i övrigt, om den stått eller inte, hur gammal den är, hur billig den är eller vad det må vara så KÖP INTE. Det där är att ta en VÄLDIGT stor risk att köpa på sig problem.

Tyvärr.

Så, KÖP INTE!

Det låter inte så lyckat...
Men om du vill vara säker, och lägga lite pengar på det så
kör till en klinik och reda ut det ordentligt.
Röntga frambenen så syns förhoppningsvis ev problem i lederna.

Vissa hästar reagerar på böjprov utan att det är något fel
men att det blev värre efter arbete låter som sagt inte alls bra.
Om hästen är lite stelbent pga lång vila så borde det blivit bättre efter uppvärmning.
Dessutom kan det verkliga problemet sitta i bakdelen och göra att hästen överanstränger sig fram.

Köp inte andras problem, det finns många fina och friska hästar..

en ponny jag hade för ett par år sen gick ALDRIG igenom ett böjprov.. tre olika veterinärer - reaktion på tre olika ben :smirk:
denna ponnyn var det aldrig några problem med.. men vi åkte & gjorde en klinikbesiktning & han konstaterade att hästen va böjkänslig, inget mer.

nu typ 5 år senare har de upptäkt att han hade dubbla sulor på en framhov, anntagligen detta som gjort att han reagerat på böjprov, för nu när de är fixat finns ingen reaktion kvar..

men köper man en häst som reagerar på böjprov så är de ju inte säkert att den klarar de när du sen ska sälja den, vilket leder till en svårsåld häst.. sen kan de ju faktiskt vara så att hästen har problem också..

De ska göra en utredning nästa fredag, så då vet de vad det beror på. "Dessutom kan det verkliga problemet sitta i bakdelen och göra att hästen överanstränger sig fram." Om det nu är så, vad kan man göra åt det?
Kan man rida henne rätt, eller vad man ska säga?
Förra hästen jag besiktigade där gick inte heller igenom, men då sa veterinären att jag inte skulle köpa den hästen utan leta efter en ny. Det sa han inte denna gången, och allt ser bra ut när hon rör sig. Det är bara på böjprovet hon reagerar.

Och det som är konstigt är att den senaste har blivit tävlad regionalt och där gör man ju böjprov innan klasserna, hon har aldrig reagerat tidigare.

Nu har jag i och för sig aldrig tävlat hoppning, men att de skulle göra böjprov innan start tvivlar jag på.:smirk:

jag skulle nog starkt rekommendera dig att söka en annan frisk häst!

Köp INTE, annars har du ett problem till : En häst som är trasig o måste ha behandling..... Varför ens tänka tanken att köpa sig problem? Det brukar ju dyka upp endå, gratis.

*KL*
Man gör INTE böjprov innan start på hopptävling, man får bara springa med hästen.

Okej, då hade jag kanske fel då. Har inte tävlat regionalt, utan bara hört vad andra sagt.
Hon har iaf varit inne på klinik idag. Är en kotledsinflammation vänster fram. Hon är inte det minsta halt höger fram. Hon ska nu behandlas och på återbesök om 3 veckor.

Köpte min 9-åriga d-ponny i höstas med 1-grad båda bak och har aldrig varit halt sedan dess, hoppas det håller i sig bara. Vi har röntgat/gått igenom senor ua hon är antagligen bara böj känslig i bak benen.

Hoppas det löser sig för dig :)

Besiktigade en häst i måndags, som reagerade på böjprovet.
På höger fram var det 1 grad och på vänster fram 2 grader.
Efter arbetsprovet var det fortfarande 1 grad höger fram, men 3-4 vänster fram!

Köper du den, så kan jag nästan garantera att du köper PROBLEM.
Jag hade ALDRIG ö.h.t köpt en häst som reagerat så mycket på böjprov.
Oavsett hur mycket jag tyckte om den.

Min har haft kotledsinflammation fram av att ha det verkliga problemet i bakknät... Så det behöver inte vara värre eller bättre än vad veterinären har sagt- luddigt där...
Att den dessutom är så halt efter en så lång vila är INTE bra- den borde ha läkt ut en kotledsinflammation på den tiden utan behandling...
Mitt råd blir samma som de andra- köp ej det finns så mkt mer hästar än så...

De var på kliniken och det är ingen hälta kvar, och enligt veterinären är det bara en vrickning. De har röntgat och det var ingenting på leder eller brosk. Nu på måndag ska hon tillbaka för slutgiltigt besked.
Vi har en sorts garanti om vi köper henne; blir hon sämre tar de tillbaka henne och vi "slipper" ansvaret för henne.

Den måste ju vara OK vid böjprov för att du ska kunna försäkra den utan reservationer.
Sen blir det svårt att hävda andra dolda ev. fel som uppkommit pga detta.

se till att skriv ett kontrakt med ALLT med.

Hur gammal är den o vad har den gjort?

När vi gjorde böjprov på min häst när jag skulle köpa henne var hon halt 3-4 grader på vänsterbak. Dagen efter när jag var där och pysslade med henne var det svullet uppe vid knät så hon hade antagligen blivit sparkad av sina kompisar i hagen.. hon vilade i två veckor sen åkte vi till klinik och gjorde om böjprovet och det visade ingen hälta om hon hade visat hälta då skulle vi ha röngat henne!

Det som avgör är vad du ska använda hästen till, vilken risk du är beredd att ta och vilka pengar det handlar om. Får du en anmärkning på besiktningen så lär det bli problem med försäkringen. Även om den här skadan inte ger något mera problem så kan du få en reservation på det frambenet för alltid och alltså själv få betala alla framtida problem som kan uppkomma. Det påverkar dej under tiden du äger hästen och det påverkar vilket pris du själv kan få ut vid en eventuell försäljning. Priset du betalar ska kompensera för det här.

Men; Om hästen nu är ua vid ny besiktning och du kan försäkra den utan reservation, och ägaren låter köpet gå tillbaka om det skulle bli problem med den här kotan inom ett par månader, så tar du inte någon större risk än vid vilket hästköp som helst, förutsatt att du verkligen rider hästen så att du rider fram om det är något problem med kotan inom den tid som är sagt. Om du tänkt låta hästen vila är den överenskommelsen inget värd för dej.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur