Böjprov på en spatthäst

Limelight

Trådstartare
En vän till mig har precis skaffat sig en oförsäkrad spatthäst. Han skulle ringa och försäkra, men för att försäkra den helt måste han ta ut veterinär som kan göra böjprov och visa gångarterna på volt för att se om den är frisk.

Men kan man göra sådana test på en spatthäst?, eller är det så att han får acceptera att hästen kan inte bli försäkrad på benen?.

Sv: Böjprov på en spatthäst

Svar ja, man kan göra böjprov på en spatthäst. MEN med största sannolikhet kommer reservation att ges på ett eller bägge bakbenen pga just spatt.

ja har en spatthäst dock försäkrad sedan innan då. Men har varit halt och för några veckor sedan så när han friskförklarades så gjordes böjprov samt longering min var au på bägge dock såg man ju att han var kort i steget vid longeringen men de hade ju sin anledning:)

En vän till mig har precis skaffat sig en oförsäkrad spatthäst. Han skulle ringa och försäkra, men för att försäkra den helt måste han ta ut veterinär som kan göra böjprov och visa gångarterna på volt för att se om den är frisk.

Men kan man göra sådana test på en spatthäst?, eller är det så att han får acceptera att hästen kan inte bli försäkrad på benen?.

Givetvis kan man göra dessa undersökningar på en spatthäst. Det är så man diagnostiserar om hästen för tillfället mår bra eller ej. Jag äger en spatthäst, som nu fått symptom åter när de var hos fodervärd. Vi tog till klinik och veterinären - lät hästen går på rakt spår och volt. Smärtan i bak syntes tydligt hela tiden. Sedan böjde hon alla ben och slutligen röntgade. Hästen blev sedan sprutad i haslederna, samt även kotleder fram som hunnit ta stryk av spatten med. Och så gjorde hon även en del korrigeringar i skelettet i rygg och nacke.

Jag har svårt att tro att försäkringsbolaget kommer att försäkra hästen fullt ut. Troligen inte alls för några symptom som har med spatten att göra. Vilket var ALLA problem min häst hade. Besöket hos klinik gick på närmre 8000 kr. Och han är försäkrad sedan före han fick spatt som tur är.

Det var inte så klokt att skaffa sig en oförsäkrad spatthäst.

Hälsning Maja

Till försäkringsbolaget måste uppges att hästen har spatt, det kommer då automatiskt reservationer på bakbenen. Frågan är om det ens är lönt att försäkra annat än katastrof.

Har lite svårt att förstå hur man vågar köpa en spatthäst utan besiktning, den kan ju mycket väl ha felbelastat sig så den är halt runtom. Men självklart gör var och en som den vill och önskar vid hästköp (jag har köpt många hästar obesiktigade)

Givetvis kan man göra dessa undersökningar på en spatthäst. Det är så man diagnostiserar om hästen för tillfället mår bra eller ej. Jag äger en spatthäst, som nu fått symptom åter när de var hos fodervärd. Vi tog till klinik och veterinären - lät hästen går på rakt spår och volt. Smärtan i bak syntes tydligt hela tiden. Sedan böjde hon alla ben och slutligen röntgade. Hästen blev sedan sprutad i haslederna, samt även kotleder fram som hunnit ta stryk av spatten med. Och så gjorde hon även en del korrigeringar i skelettet i rygg och nacke.

Jag har svårt att tro att försäkringsbolaget kommer att försäkra hästen fullt ut. Troligen inte alls för några symptom som har med spatten att göra. Vilket var ALLA problem min häst hade. Besöket hos klinik gick på närmre 8000 kr. Och han är försäkrad sedan före han fick spatt som tur är.

Det var inte så klokt att skaffa sig en oförsäkrad spatthäst.

Hälsning Maja

Inte min häst jag pratar om som jag skrev!

Hoppas det är bättre med din häst nu..

Inte min häst jag pratar om som jag skrev!

Hoppas det är bättre med din häst nu..

Ja, det förstod jag, att det inte var din häst. Min pålle ser ut att må bra. Hoppas vädret tillåter ett återbesök på klinik på onsdag och att jag har rätt.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar