Böjprov på 2-årig ponny?

Casteloro

Trådstartare
Min syster skulle sälja sin ungponny. Köparen ville besikta, med böjprov. Jag skrek stop och ställde frågan om så unga hästar verkligen ska böjas. Ponnyn böjdes iaf av veterinär och visade två graders hälta på båda kotorna fram. Sedan säger veterinären "ja, jag vet inte om den är SÅ halt, jag är inte så duktig på att göra böjprov" :nailbiting: :nailbiting: :arghh: :rage: :yuck: O_o

Någon som har mer kött på benen? Och om hästen/ponnyn är för ung, ska inte veterinären upplysa om det? Kan veterinären ställas till svars? Jag är mest orolig över att ponnyn nu är sönderböjd av den här veterinären "som inte är så duktig på att böja"! Nu är skadan redan skedd i sådant fall, men det hela slutade ju med att min syster fick tillbaka ponnyn och fick huvudet fullt med frågetecken.

:yuck:

Sv: Böjprov på 2-årig ponny?

Kan inte svaret på alla dina frågor men först och främst ska man inte böja en så ung häst och för det andra så är veterinären dum i huvudet som gör något denne själv inte tycker den kan. Så gör inte en seriös veterinär.

Att böja en tvååring är nog inte helt ovanligt. Min nyinköpta tvååring böjdes runt om vid besiktning t.ex. men däremot så låter det ju som att veterinären inte är direkt förtroendingivande...

Vad gäller resultatet på böjprov så antar jag att det kan vara ett rätt trubbigt instrument på en växande häst, de kan säkert reagera utan att för den skull "vara halta", så jag hade inte varit förtvivlad i din systers läge över själva reaktionen.

Jag gör inte det på köp av en sådan ung ponny.

Men min förra connemara blev halt som tvååring och DÅ böjdes hon på klinik.

Låter som den behöver besiktigas av en mer kompetent veterinär.

Nåja, ville bara höra andras reaktioner på det hela! Det är min systers lilla prins (egen uppfödning) så hon sa väl att de skulle låta honom vila (vet inget om behandling) och försöka sälja till våren i stället. DÅ ska jag se till att vara med OCH höra mig för om vilken veterinär som skall användas innan besiktning sker. Hade det varit min häst, då hade förvisso böjprovet inte blivit genomfört, om det inte var en mkt kompetent veterinär som vet vad den gör. En ungponny känns som om den skulle vara lite klenare än en stor häst? Fast det kanske är min egen "fördom" liksom, men det känns rent spontant att man inte kan ta i lika mkt som på en större häst.

böjprov kan man ta med en nypa salt. Finns flera "felkällor" i metoden (och den används endast i sverige vid besiktningar vad jag fick höra av andra när jag besiktigade min häst som reagerade). Det ganska självklara är ju vem det är som böjer, dvs storlek på personen. En lång person/en stark person är det inte sällan att dennes böjprov belastar hästens ben mer än en kortare/mindre robust... Dessutom finns det många hästar som får reaktion på böjprov (ex. 3-gradig), men som inte är halta för det! Kan alltså vara så de reagerar när någon trycker ihop benets leder. Däremot är jag inte helt anti att göra böjprov på besiktningar. Jag gjorde ju det på hästen som vi ändå köpte, tyckte att böjprovsresultatet var så tveksamt.

Sen tycker jag att en 2-årong är för ung för att böja.... Kroppen är inte så stabil och mycket ömtåligare än en vuxen häst, dessutom är det ju så lätt att böja sönder en häst att det känns för riskabelt...! Speciellt om veterinären inte anser sig själv duglig för att böja ?!?! En bekants häst blev sönderböjd vid besiktning och resulterade i vila och igångsättning på några veckor... Inte så roligt alltså.
Jämför ett barn - det finns en anledning till att man inte anser det bra att barn tränar alltför hårt i lägre ålder. Det är en för stor påfrestning, precis som böjprov kan vara

Ingen av mina veterinärer böjer hästar under 3 år och jag skulle personligen aldrig gå med på det. Om köparen vill göra grundligare besiktning så får dom bekosta röntgen.

Och vad gäller veterinärens uttalande är det väldigt alarmerande skulle jag säga. Om veterinären själv inte litar på sin förmåga att böja och bedöma hälta.... vem vet hur många fel hen gjort under böjningen då.

Jag har ingen källa på det hr, men jag är ganska säker på att "någon som kan det där" förklarat att det inte finns något man kan böja sönder. Om hästen, oavsett ålder, inte klarar ett böjprov så är det något fel.

Jo, det är ju så jag tänker också, blir mest orolig över att veterinärer KAN ha böjt fel på den här fina och lovande ponny.

Så unga hästar böjer jag inte.. Likadant med äldre hästar (20+) böjer jag inte heller..

Mvh Domino_s

Jag kan ingenting om böjprov vill jag börja med att säga.

Men vad är det som är så farligt? Jag har hört att när en häst ligger ner så blir det som ett böjprov XXL typ. Att en veterinär aldrig kan böja så mycket som hästen själv gör när den ligger ner med benen under sig och sin egen kroppstyngd på. Så klarar inte hästen ett böjprov av veterinär så är den inte bra helt enkelt. Kan någon förklara för mig vad som kan hända vid ett böjprov som inte händer när hästen ligger ner? Förlåt för trådkap.

Skillnaden är att om det gör ont när hästen ligger ner på benet flyttar den på antingen benet eller kroppen tills smärtan upphör.

Det kan inte hästen göra vid ett böjprov utan finns det en skada gör det bara ondare och ondare tills antingen veterinären släpper benet eller det går "sönder" på ett eller annat vis. ..

Personligen VÄGRAR jag få böjprov utfört oavsett ålder efter att ha haft en häst med ua trots fraktur på ena framknäet och ett flertal frakturer på tornutskotten :mad:

Och det utan att den ens hade någon form av smärtstillande i kroppen. ..

FEL FEL FEL!
Böjprov används vid besiktning i de flesta länder "flexion test".
Dock oftast först efter 3 års ålder om ridhäst (travare och galoppörer tidigare). Finns många knasiga veterinärer, åk till klinik är besiktning alt anlita kunnig ambulerande hästveterinär

Min veterinär (duktig sådan) sa att man böjer inte under 3 år för det kan visa fel. Så därför böjer hon aldrig unghästar. Däremot kollar hon dem i skritt och trav på rakt spår med hårt underlag samt i lina för se ev avvikelser.

Om hästen, oavsett ålder, inte klarar ett böjprov så är det något fel.

Fel. Då hade väl veterinärerna böjt 1-2 åringar på löpande band, och framför allt hade försäkringsbolagen krävt det vilket dom inte gör.

Det hela är väldigt logiskt. Att böja ihop tillväxtzoner och under hästar i växtfas där de kan ömma och kännas av att bara vara (vilket är helt normalt) kommer inte att ge korrekt resultat.

Expertisen är dessutom ganska enig om att resultaten är enormt olika, beroende på vem som böjer, vilket tryck och hur länge.
Att man inte förlitar sig så mycket på böjprov utomlands som här är för att det är vanligare att man använder bättre undersökningar, tex röntgen, fluoroskopi, ulteraljud, i större utsträckning.
Men flera svenska veterinärer har också uttalat sig om detta.

Utöver det är jag personligen fullständigt övertygad om att man kan göra skada vid böjprov.

KL
när jag sålde min tvååring nu i somras så var det klinik besiktning med röntgen utav bakknä
besiktning först utav förklarliga skäl. När vet. börjar böja frågar både jag o köparen om det är nödvändigt o då sa han att det är så man gör (har vist jobbat på strömsholm ett par år för nått decienie sen oxå om det spelar nån roll). Undrar om mitt föl ska böjas oxå när den ska besiktigas efter årsskiftet :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka