NightRain

Trådstartare
kollar lite hästar å en jag är intresserad av hade såkallad bockhov..

är de något att bry sig om?

behöver häst som kan bära tyngre ryttare? är de dumt att köpa en häst med bockhov då?

nån som har erfarenhet av de?

magkänslan säger att är de något "fel" på hästen ska jag inte köpa.. men frågan är om de är något "fel" på den för att den har detta?

Sv: bockhov?

okej men vad innebär de exakt? vad är de som kan hända liksom? eller hur man nu ska uttrycka sig

Hoven är jätteviktig för resten av kroppen. Fel i hovens form/vinklar fortplantar sig uppåt i benet. Jag vet ingen häst med bockhov som inte fått problem med sina hovleder, kotleder, knän osv. Gäller även de som bara har en lindrig bockhov.

okej nä de låter inget vidare.. synd:/ för han verkade så bra å är så fin m en men då få rman leta vidare.. har ju inte fått min såld än så är väl ingen panik.. vem vet kanske blir kvar med honom

Själva hoven är det minsta problemet med bockhov, och det är ändå ett rätt rejält problem redan där.
Ja precis.hoven är ju bara symtom på ett annat problem.
Om hoven verkas ner till normal trakthöjd och växer tillbaks till samma form är det ett tecken på att den har problem och ont nån annanstans.
Att korrigera en bockhov utan att veta vad som orsakar felbelastningen kan bli
total katastrof.

Kommer ihåg en känd(ökänd) barfotaverkare som påstod att alla bockhovar bara berodde på felverkning..så enkelt är det inte riktigt:banghead:

Mitt råd till trådskaparen: köp en häst med normal hovform så har du en bra start.varför köpa en häst med problem när det finns så många pållar därute..?

jo men är ju så jag menar med..därför jag undrade om de var nån fara med bockhov eller inte.. å jag kan dock inte välja å vraka bland hästarna då jag behöver en viktbärande häst så är ju lite begränsad.. mentack för svar=) nu vet jag mer vad de handlar om=)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 360
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
576
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka