Bockben och knipt under framknäna - hur allvarligt?

Yaroomba

Trådstartare
Är i hästköpartagen och letar unghäst. Har hittat Tjejen med stort T känns det som - MEN:

Hon känns helt perfekt, förutom då frambenen som ser ut som skrutt (i mina ögon). De är lätt krökta (inte enormt men man ser det direkt) och dessutom är hon knipt under framknäna.

Någon som har någon erfarenhet av dessa skavanker? Är det ärftligt? Är det påtagligt hög risk för skador i framtiden? Påverkar det gångarterna negativt? Osäker på om det är bockbenthet eller hängande framknän hon har (har förstått det som att det inte är riktigt samma sak) - vilket är allvarligast?

Törs jag??? :confused: Eller ska jag leta vidare?

Sv: Bockben och knipt under framknäna - hur allvarligt?

Hade ett fullblodsto som hade samma "problem" + väldigt veka kotor på alla 4. Vi köpte henne som 6åring, ua på besiktning. Vi sålde henne när hon va 10år. Idag är hon 18år och tävlar fortfarande 1-110hoppning. Inga problem för henne:)
Hennes gångarter blev otroligt behagliga på grund av kotorna. Vi trodde aldrig att hon skulle hålla så länge men gjorde en chansning. Har dock ej haft föl så arvbarheten kan jag inte svar på.
/LL

hade det varit en häst som redan visat att den håller så skulle jag tagit mig en funderare. Men nu rör det sig ju om en unghäst och jag skulle inte köpt den. Det finns hästar med bra ben att köpa, man ska inte köpa på sig ett problem!

Vad ska du ha hästen till? Motionsridning? Tävling? Vilken nivå? Vad är priset? Vad säger en ärlig veterinär om det? Ta med en kunnig person som kan se saken objektivt. Det är alltid svårt att göra rätt bedöming med hjärnan när hjärtat redan sagt ja. Annars håller jag med incognito, varför köpa på sig problem när det finns 1000-tals bra hästar till salu?

Ja, det kan man ju fråga sig... anledningen till att jag ändå överväger hästen är det finns ytterst få perfekta hästar. Alltid är det något. Den här är perfekt i alla avseenden - utom just framknäna då som ser lite skumma ut. Vet att det finns många hästar som inte är exteriört perfekta men som kan fungera mycket bra ändå. Allt behöver inte alltid vara så allvarligt som det ser ut. Dock har just jag ingen erfarenhet av den här avvikelsen - därav min tvekan.

Jag är inte ute efter en tävlingshäst, utan min tanke och förhoppning är att hästen (vilken det nu än blir) ska bli en "hobby- och kompishäst" med dressyrtalanger för hemmabruk - samt eventuellt avel i mindre skala.

Med de användningsområdena hade jag inte köpt hästen. Visst hon kan hålla för ridningen men för ev avel behöver man ju inte börja med en häst som redan innan den har börjat träna på allvar har avvikelser på frambenen. Det är ju trots allt just frambenen som är den svaga punkten på ridhästar. Det är på frambenen mycket av belastningen av ryttaren ligger, speciellt om man inte alltid rider hästen i rätt form med bakbenen väl under sig.

Jag tycker det är svårt att säga något när man inte har en bild att gå efter. Du säger att det inte är så mycket men att man ser det direkt?

Jag hade nog köpt hästen efter en diskussion med besiktigande veterinär.

Precis så jag tänker också - men jag har ändå sett att det finns avelsgodkända hingstar med framspiror som ser lika mysko ut. Det är därför jag undrar om det nödvändigtvis är så illa som det ser ut (för det är ju ingen fröjd för ögonen direkt).

Just nu känns det som att det lutar åt att jag letar vidare - men om jag ångrar mig och går vidare med veterinärbesiktning så ska jag förstås rådgöra med veterinären.

Hade ett fullblodsto som hade samma "problem" + väldigt veka kotor på alla 4. Vi köpte henne som 6åring, ua på besiktning. Vi sålde henne när hon va 10år. Idag är hon 18år och tävlar fortfarande 1-110hoppning. Inga problem för henne:)
Hennes gångarter blev otroligt behagliga på grund av kotorna. Vi trodde aldrig att hon skulle hålla så länge men gjorde en chansning. Har dock ej haft föl så arvbarheten kan jag inte svar på.
/LL

lite trådkap, men måste få fråga hur mkt gallor eran häst hade pga. de veka kotorna? lite nyfiken då jag rider en häst på lägergården där jag jobbar på somrarna som har veka kotor, vi har inte hoppat henne på 2 år för att vi trodde att d skulle ta skada. vore intressant å veta lite om andra hästar med samma problem.

som sagt, sorry för trådkapet...

Avel är inte så lyckat med en häst som har de exteriöra felen. Som ridhäst på hobbynivå säkert helt okej, jag känner till hästar som har hållit bra med dom problemen men det är inte det man ska avla på ändå.

De avelshingstar som har fula ben kan vara sånt som de fått på grund av slitage, fullblodshingsten Homosassa var ett sånt exempel, extremt fula knän på grund av det han utsattes för som galopphäst. Men hingstar med medfödda defekter exteriört ska inte godkännas för avel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka