blöta kraft foder?

diabla

Trådstartare
här i australien så blötlägger man allt kraftfoder och blandar med Chaff (hackat lucern hö eller nått sånt)
varför?
och varför är det sån skillnad från i sverige?
I sverige blötllade jag aldrig kraft foder och jag blandade aldrig med chaff.
vad kan det bero på att man gör det här?

är det skillnad på hur fodret tillverkas?

om man säger att man inte blötlägger foder här så ses man som galen och som att man vill att ens häst ska få förstoppning i halsen, foderstrups förstoppning? halsförstoppning? vad det nu heter! (viktoria silvstedt)

någon som har erfarenthet av att bo i ett annat land som kan svara på det?

Sv: blöta kraft foder?

Det är inte någon större skillnad här som där på orsaken till att blötlägga kraftfoder. Ger man torrt finns det alltid risk för foderstrupsförstoppning och är det, som i Australien, varmt är det viktigt med vätsketillförsel för att förhindra kolik. Är ju aldrig fel att försöka förebygga ;) ...

och jag som bor i Sverige ger allt kraftfoder uppblött för att minska risken för foderstopp. Ger inte så mycket kraftfoder heller för den delen utan mestadels lucern och betfor.

I ett par stall jag jobbat i har man haft fullständigt skilda åsikter om det här...

I ett "känt hoppstall" jag var i tag var det dödsförbjudet att fodra hästarna med blött kraftfoder. Kunde leda till kolik och allt möjligt ansåg man. Att man sen hällde på med mycket blött betfor på det torra kraftfodret och hur det påvärkade kraftfodret verkade man inte tänka på...

I ett annat stall jag jobbat i från och till blötlägger man alltid kraftfodret till de äldre hästarna kvällen innan. Ingen häst fick någonsin probem med kolik eller något annat som kunde relateras till det blöta kraftfodret.

I ett galoppstall jag var på serverade man alltid havren malen uppblött med vatten. De hästarna var tokiga i sin "gröt"...

Ser man på hur krafftfodret sväller när man blöter det känns det som att det vore lindrigare för hästen att äta det uppblött än torrt. Men jag skulle nog akta mig för att låta blött kraftfoder utsättas för risken att frysa på vintern.

Jag ger uppblött lucernpellets som soppa till en kolikhäst och det klarar han sig frisk på.

Min häst har alltid fått blött kraftfoder av mig. Hon har inte haft kolik en enda gång.

Jag ger också alltid blött kraftfoder.
Det var vad jag fick lära mig som liten att ALLTID ALLTID ALLTID blöta kraftfodret.
Aldrig haft kolik på mina hästar heller, dock foderstrupsförstoppning en gång som jag inte kan förstå hur det gick till då den hästen äter i slowmotion, tuggar länge och väl och får som sagt blött kraftfoder.

Blötlägger allt till mina hästar. Ger aldrig någonsin torrt kraftfoder, inte ens en liten näve.

Oj, blötlägger alla sitt kraftfoder numera? Fast jag gissar att det beror på den ökade användning av färdigfoder? Havre är ju inget som sväller direkt.

Det enda jag blötlägger är kli och betfor, men det ger jag väldigt blött, som en soppa. Bra för att få i hästen vätska. Ofta får han visserligen müsli samtidigt också så den blir väl lite uppblött då med. :)

Stor pellets som den som Krafft har skulle jag alltid blöta om jag var tvungen att ge det.

Min 08:a hade lite problem med tandlossningen i höstas och fikc således lite problem att tugga kraftfodret. (Hade problem under någon veckas tid bara, sen trillade den ut. Tandläkartid var bokad) Jag gav då uppblött Krafft Muskel, vilket han åt med mycket(!!) god aptit. Nu när kraftfodermängden ökats upp får han 6 dl upplött Muskel samt lusernhack efter ridningen, vilket är oerhört uppskattat. Passar på att blanda ner lite salt och vitaminer i röran.

De hästar jag jobbade med i Malaysia fick bara chaff o kraftfoder, där fanns det inget hö alls. Chaff importerades ifrån Australien och är hackat strå. Hästarna fick mat tre gånger per dag och då gav man kraftfoder och chaff samtidigt. Vi blötlade det aldrig, men jag kan förstå tanken eftersom hästarna fick sådana otroliga mängder med kraftfoder. Jag kan förstå om de hästarna har större problem med foderstrupsförstoppning eftersom att deras tuggbehov inte alls tillgodoses när dom inte får hö som kan leda till att de kastar i sig maten.

Jag bor i Sverige, och hade två hästar som jag nu har sålt :(
Men nu har jag en foderhäst. Och ägaren kräver av mig att jag ska blöta kraftfoder innan jag ger det. Jag har ingen aning varför, men det kan vara för att ponnyn jag har på foder har fått det i hela sitt liv, men det kan ju vara av princip :)

*kl*

Jag blöter inte fodret!

Av anledningen att (för) blött foder passerar för fort genom magsäcken då hästens magsäck är anpassad till mindre mängder mat åt gången. Blött foder passerar alltså för fort till tarmarna och kan ge en hel del olika problem i mage. Inga källor på det.

Har aldrig varit med om någon foderstrupsförstoppning men däremot om ägare som ger hästarna massor med flytande blött betfor och sen undrar varför dom bajsar vatten..

*kl*

Jag blöter inte fodret!

Av anledningen att (för) blött foder passerar för fort genom magsäcken då hästens magsäck är anpassad till mindre mängder mat åt gången. Blött foder passerar alltså för fort till tarmarna och kan ge en hel del olika problem i mage. Inga källor på det.

Har aldrig varit med om någon foderstrupsförstoppning men däremot om ägare som ger hästarna massor med flytande blött betfor och sen undrar varför dom bajsar vatten..

Intressant, det har jag faktiskt aldrig hört.

Boende utomlands och vi fodrar mycker med chaff, antingen av Alfa-A (lucern typ) eller golden chaff vilket är mer som hackat halm.

Vår stallägare fodrar en blandning av coarse mix (dvs foder av musli typ) + blött betfor (dock är det inte speciellt vattnigt) + Alfa.
Detta blötlägs inte ytterligare.

Dock fodrar jag också min häst Coolstance Copra, vilket jag blötlägger till gröt-konsistens och sen mixar med blött Alfa.
Skulle jag fodra större mängder Alfa/chaff så blöter jag gärna det, blir så torrt och dammigt annars.
Om det är blötlagt är chansen mindre att ev mineraler/vitaminer pillas ur när de äter.

Pellets blöter jag nästan alltid, är det bara någon deciliter så kan det vara.

*kl*

Jag blöter inte fodret!

Det där tycker jag låter helt snurrigt. Hästar är gjorda för att äta blöt mat. Gräs innehåller mest vatten. Om inte hästen är sjuk eller har någon form av tarmstörning så ska vattnet i tarmarna sugas upp av kroppen innan bajset kommer ut. Och vad är det för skillnad på vatten i betfor och vattnet som hästen dricker?

Vill nog hålla med där. Tror det är underskattat hur mycket vatten gräs innehåller och hur mycket en häst binder det. Man kan ofta se det när man plockar ut en galopphäst från lösdriften och sätter den i träning. Från att ha först sett ut som en ridhäst på bete så brukar den efter ett par veckor i träning med en balanserad foderstat se ut som en galopphäst...

All växtlighet innehåller vatten. Om hästen får välja så äter den hellre av det gröna gräset än av det torra gula. Så att häste inte skulle vara anpassad för foder med en hög grad av vatten låter inte riktigt...

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·
Foder & Strö En liten fundering, som jag efter att ha frågat runt (utanför nätet) fått flera olika svar på, så ja tänkte höra här.... Vad är att...
Svar
7
· Visningar
946
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama