Bli av med överskottsenergin...

Saile

Trådstartare
..utan att rida?
Förslag på vad man kan göra?

Tänkte fixa sommarhagen imorgon så han kan bröts av sig där innan jag ev rider.
Har inte ridit så mycket på hela hösten o vintern pga bebis så han är som en vildhäst nu och jag har redan ramlat av två ggr och vill inte gärna göra det igen :)
Är det bra att låta honom få rusa av sig i sommarhagen? Det är en åker så den är lite knölig med lite stenar, men det borde han väl fixa? Han går ju där på sommaren..
Nu låter jag verkligen som en nybörjare känner jag, men har haft hästar i 17 år. Är bara hormonell och osäker :)

Tycker jag är en fullständigt urusel idé. Som att be om hovbölder, stengalla, hovbensfrakturer och andra olyckor.

Varför inte tömköra ett rejält pass? Löshoppa om hästen är i form.

Har du möjlighet ta den till ett ridhus? I så fall så skulle jag hyra det en timme, släppa den lös där först, sen tömköra/longera och sist rida.

Det är svårt nu med underlaget. Min erfarenhet är att springa och busa i hage hjälper inte mycket heller. Och underlaget nu tillåter inte riktigt longering av bushäst utomhus.

Om ridhus är omöjligt - har du någon som kan agera kamikazepilot och rasta den under ryttare lite innan du sitter upp?

Tycker jag är en fullständigt urusel idé. Som att be om hovbölder, stengalla, hovbensfrakturer och andra olyckor.

Varför inte tömköra ett rejält pass? Löshoppa om hästen är i form.

Om jag ändå kunde tömköra, ja.

Var rädd för att det var en dum idé.
@Alexandra_W
Kan kolla med dom som har ett ridhus en bit härifrån.
Om jag får ha ridhuset både lördag och söndag, är det dumt att låta honom få busa av sig där båda dagarna då? Eller ska jag rida igenom honom ordentligt på söndag istället?

Tyvärr vill nån knappt rida honom när han är igång så att få upp någon nu blir nog svårt... :D

Senast ändrad:
Om jag ändå kunde tömköra, ja.

Var rädd för att det var en dum idé.
@Alexandra_W
Kan kolla med dom som har ett ridhus en bit härifrån.
Om jag får ha ridhuset både lördag och söndag, är det dumt att låta honom få busa av sig där båda dagarna då? Eller ska jag rida igenom honom ordentligt på söndag istället?

Tyvärr vill nån knappt rida honom när han är igång så att få upp någon nu blir nog svårt... :D

Du kan väl kombinera om han är igång nog för det? Alltså släpp lös båda dagarna, men jobba igenom också.

Du kan väl kombinera om han är igång nog för det? Alltså släpp lös båda dagarna, men jobba igenom också.

Ja han är ju inte helt otränad. Underhålls rids mest, men är (som sagt) i stort behov av att sättas igång ordentligt, om inte annat få jobba igenom dom gånger jag rider!

Ja han är ju inte helt otränad. Underhålls rids mest, men är (som sagt) i stort behov av att sättas igång ordentligt, om inte annat få jobba igenom dom gånger jag rider!

Då skulle jag om det funkar både släppa lös och rida (eller tömköra/longera på lördagen då och rida på söndagen om du hellre vill) båda dagarna. Och sen försöka hålla igång så han rids på måndagen osv.

Jag lider med dig, jag har en nyköpt som fick stå en vecka i väntan på att hitta sadel. Hon är INTE en sån som bör vila tror jag. Raketpigg - och det går inte att longera pga underlaget. Jättespännande (hon är dock, än iaf, snäll - bara väldigt väldigt taggad). Jag kan tyvärr inte åka till ridhus heller så...

Om hagen ser ut som mina sommarhagar hade jag helt klart släppt hästen där. Jag hade förmodligen fått jobba en del för att få den att springa eftersom snödjupet börjar närma sig magen på mina hästar.

Om hagen är frusen och utan snö hade jag helt klart valt ridhuset och varit där hela helgen. Om du har tid så ta två pass per dag så får du ut det mesta av energin. I ett sådant läge tycker jag att det är bättre att göra så för att sedan kunna komma igång normalt och sansat på hemmaplan öven om hästen "egentligen" inte har kondition för det.

Då skulle jag om det funkar både släppa lös och rida (eller tömköra/longera på lördagen då och rida på söndagen om du hellre vill) båda dagarna. Och sen försöka hålla igång så han rids på måndagen osv.

Jag lider med dig, jag har en nyköpt som fick stå en vecka i väntan på att hitta sadel. Hon är INTE en sån som bör vila tror jag. Raketpigg - och det går inte att longera pga underlaget. Jättespännande (hon är dock, än iaf, snäll - bara väldigt väldigt taggad). Jag kan tyvärr inte åka till ridhus heller så...

Tack för tips! Ska absolut göra så. :)

Om hagen ser ut som mina sommarhagar hade jag helt klart släppt hästen där. Jag hade förmodligen fått jobba en del för att få den att springa eftersom snödjupet börjar närma sig magen på mina hästar.

Om hagen är frusen och utan snö hade jag helt klart valt ridhuset och varit där hela helgen. Om du har tid så ta två pass per dag så får du ut det mesta av energin. I ett sådant läge tycker jag att det är bättre att göra så för att sedan kunna komma igång normalt och sansat på hemmaplan öven om hästen "egentligen" inte har kondition för det.

Tyvärr har vi inte riktigt så mycket snö, bara ett par centimeter..
Hoppas på att jag kan låna ridhuset nu båda dagarna så han får ut allt överskott så kanske man kan rida på som vanligt på måndag!

Tack för tips! Ska absolut göra så. :)

Tyvärr har vi inte riktigt så mycket snö, bara ett par centimeter..
Hoppas på att jag kan låna ridhuset nu båda dagarna så han får ut allt överskott så kanske man kan rida på som vanligt på måndag!

Det låter betydligt bättre med ridhus än sommarhage.
Men, var ärlig med att din häst är jättepigg och ska springa av sig i ridhuset när du frågar om du får komma dit. Det är inte alla ridhus vars underlag tål att hästarna busar runt!

Som tidigare nämns, ta hästen till ridhus eller motsvarande med bra underlag.
Sedan hade jag jobbat hästen på lina eller longerat, gärna inspänd med tex gummisnodd. Skritt, trav, skritt. Övergångar tills hästen väntar på dig. Sedan hade jag suttit upp och gjort om det hela i galopp också.

Som tidigare nämns, ta hästen till ridhus eller motsvarande med bra underlag.
Sedan hade jag jobbat hästen på lina eller longerat, gärna inspänd med tex gummisnodd. Skritt, trav, skritt. Övergångar tills hästen väntar på dig. Sedan hade jag suttit upp och gjort om det hela i galopp också.

Jag hade inte vågat spänna in en häst som det är stor risk att den kommer hoppa runt och bocka. Varje extra rem är en till grej att råka fastna i och skada sig. Jag hade inte använt bett heller för att inte riskera skador i munnen. Hästar kan vara otroligt viga när de är på busigt humör.
Men jag har förstått i någon annan tråd att du jobbar med hästar, och om man har mycket erfarenhet kanske det går att longera även busiga hästar inspända på ett säkert sätt. Men det är inget som jag tycker att man ska ge sig på om man inte är väldigt van och duktig.

Jag hade inte vågat spänna in en häst som det är stor risk att den kommer hoppa runt och bocka. Varje extra rem är en till grej att råka fastna i och skada sig. Jag hade inte använt bett heller för att inte riskera skador i munnen. Hästar kan vara otroligt viga när de är på busigt humör.
Men jag har förstått i någon annan tråd att du jobbar med hästar, och om man har mycket erfarenhet kanske det går att longera även busiga hästar inspända på ett säkert sätt. Men det är inget som jag tycker att man ska ge sig på om man inte är väldigt van och duktig.

Fast fastna? Då ska man ha väldigt fel anpassade grejer? Sen kan de rycka sig själv rätt duktigt i munnen om de är av sorten som inte sansar sig av att vara inspänd. Men det är väl i princip risken.

Jag föredrar att låta de fnatta av sig helt lösa om det går, alt i longerlina. Men inte pga skaderisk, utan att lite för många hetsporrar inte "får ur sig" den där hopp och skutt-energin om de jobbas inspända, eftersom de är smarta nog att inte hoppa och skutta så mycket.

Så en övertaggad konvalescent som inte SKA fnatta - inspänd. En övertaggad frisk där man vill blåsa ur värsta dårpippienergin - på med skydd, släpp lös och ta betäckning. Sen kan man jobba den på valfritt vis.

Jag kommer inte ha någon inspänning. Han kommer få springa lös först, om det går bra för ridhusägarna, sedan longera och ev rida! Ska bli mycket intressant det här.. :up:

Fast fastna? Då ska man ha väldigt fel anpassade grejer? Sen kan de rycka sig själv rätt duktigt i munnen om de är av sorten som inte sansar sig av att vara inspänd. Men det är väl i princip risken.

Jag föredrar att låta de fnatta av sig helt lösa om det går, alt i longerlina. Men inte pga skaderisk, utan att lite för många hetsporrar inte "får ur sig" den där hopp och skutt-energin om de jobbas inspända, eftersom de är smarta nog att inte hoppa och skutta så mycket.

Så en övertaggad konvalescent som inte SKA fnatta - inspänd. En övertaggad frisk där man vill blåsa ur värsta dårpippienergin - på med skydd, släpp lös och ta betäckning. Sen kan man jobba den på valfritt vis.

Som jag skrev, är man väldigt van och duktig går det att spänna in även busiga hästar och longera dem. Men är man inte väldigt van är det en onödig risk att spänna in hästen. Även om risken att hästen fastnar i inspänningen är mycket liten så är den noll om man inte spänner in alls. Bättre att vara på säkra sidan om man inte har mycket erfarenhet.

En häst som har enormt mycket överskottsenergi hade jag INTE velat ha bockandes och springandes utav kontroll på en volt. När jag longerar en häst som gärna bockar eller skenar runt så vill jag ha den rätt inspänd och inte låta den galoppera med risk för att den halkar och skadar sig. En gummisnodd är väldigt skonsam och hindrar hästen från att bli för stark i galoppen om den skulle få för sig att skena iväg. Är underlaget lite löst så finns det risk att hästen skadar sig. Longering är inte kärnfysik så jag tror att om hon kä'nner sin häst väl och har många års erfarenhet utav hästar och longering så fixar hon det. Sen kanske inte dne här hästen är sp stor och tung att den riskerar att vricka sig ifall den brallar runt, men det vet nog TS bäst själv :) Är hästen däremot inte van vid inspänning så hade jag inte tagit risken om hon inte är duktig på longering utav unghästar tex.

En häst som har enormt mycket överskottsenergi hade jag INTE velat ha bockandes och springandes utav kontroll på en volt. När jag longerar en häst som gärna bockar eller skenar runt så vill jag ha den rätt inspänd och inte låta den galoppera med risk för att den halkar och skadar sig. En gummisnodd är väldigt skonsam och hindrar hästen från att bli för stark i galoppen om den skulle få för sig att skena iväg. Är underlaget lite löst så finns det risk att hästen skadar sig. Longering är inte kärnfysik så jag tror att om hon kä'nner sin häst väl och har många års erfarenhet utav hästar och longering så fixar hon det. Sen kanske inte dne här hästen är sp stor och tung att den riskerar att vricka sig ifall den brallar runt, men det vet nog TS bäst själv :) Är hästen däremot inte van vid inspänning så hade jag inte tagit risken om hon inte är duktig på longering utav unghästar tex.

Jag säger inte att du har fel, men ditt tillvägagångssätt förutsätter att man är van och duktig på att longera.
Om man tror att hästen kommer att rusa runt utom kontroll ska man inte longera den alls utan släppa den lös istället.
Och finns det inte tillräckligt med grepp i underlaget så att hästen kan halka ska man såklart inte varken släppa eller longera.
Om det däremot bara finns en risk att hästen tar några skutt och man inte är jättevan att longera så tycker jag att det är bättre att använda grimma med en bit balsnöre mellan linan och grimman. Om man då tappar linan och hästen trampar på den i farten så går bara balsnöret av och man får fånga in hästen när den lugnat sig.
TS häst behöver ju inte arbeta korrekt, bara bli av med överskottsenergi på ett så säkert sätt som möjligt så att hen kan rida.

Nu har jag varit i ridhuset. Han fick vara lös och sen longerade jag honom.
Det gick bra, han hoppade, skuttade och "pep". Det sista i longeringen så skulle han skutta till men då slant han till med bakbenet så då fick han ta det lugnt efter det. Tror han var rätt trött i kroppen (men inte huvudet) då.

Gick dit och hem med honom (3 km en väg), dit var inte lätt att gå ska jag tala om...:angel:

Ska dit imorgon och longera, sedan rida :up:

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Hej! Jag hoppas att det finns några härliga människor därute som kan komma med lite tips och råd till mig :) jag har lånat en...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Liten
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025