Blanda hö och silage

Flinga

Trådstartare
Har hittat ett väldigt trevligt stall som jag gärna skulle flytta till. Enda nackdelen är att de får silage. Jag har en ponny som har väldigt lätt för att lägga på sig (vilket får mig att tro att hon kanske kan ligga i riskzonen för fång, dock har hon aldrig haft det) till saken hör att jag tack vare detta valt att fodra med hö.

Om vi skulle flytta finns ingen möjlighet att ge hö som morgon och lunchfoder, utan då är det silage som gäller då det är flera hästar i hagarna och de får siage. Däremot är det ok att ge hö till insläpp och kväll.

Min fundering är nu om det är så bra att blanda foder att ge silage morgon och lunch och sedan hö de övriga målen?

Jag vet att det inte finns någon statistik som stöder att silage ger större risk för fång, men ändå känns det bättre att ge hö de mål jag kan. Låter det logiskt eller är jag helt ute och cyklar då...

Sv: Blanda hö och silage

Det är inte automatiskt så att plastat vallfoder har högre näringsvärde än hö. Det beror på när man skördar, gödsling m.m. Däremot så innehåller lite blötare plastat foder, där det skett en ordentlig ensileringsprocess, mindre socker än hö vilket kan vara fördelaktigt för fånghästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp