Billigaste selentillskottet?

Sv: Billigaste selentillskottet?

Jag har selenjäst, gäller att man har en bra våg så man kan se att man inte ger för mycket (har för mig att det var ½g =1mg selen, står på påsen men jag har inte använt det på hela sommaren när de käkat gräs). Överlägset billigast. 500g = 1000 doseringar om man ger 1mg selen/dag, har alltså räckt snart två år och kostade ca 200kr plus frakt från storbritannien.
Vill man inte precisionsväga eller beställa från utlandet gäller väl helt enkelt principen: kolla dagsdosen, t ex 1 eller 1,5mg per dag, räkna på hur länge innehållet räcker och hur mycket varje dagsdos skulle kosta.

Jag tycker inte att selevitan är särskilt billigt. Har gett det i snart ett år, men till fem hästar blir det löjligt dyrt om man följer anvisningen på förpackningen. Minns inte hur länge den räcker för mig, men max 2-3månader, vilket känns kort för 500kr. Tror selenjäst 500g skulle räcka 5månader för mig och priset var nog ca 200kr, om jag räknade rätt.

Tror granngården skulle ha en säck med selentillskott som var rätt billigt, men jag vet inte hur mycket selen det innehöll och har inte räknat på det. Någon annan som gjort det? :)

Konstigt. Jag köper 4000g hinken och den räcker drygt 1½ år till mina 5. Ger inte betesperioden men ger 2 skopor/månad övriga tiden.
2 skopor = 50 gram och då räcker 4 kg länge.
Vet inte vad 500 g kostar men har du 5 hästar borde du väl satsa på hinken?

500 g räcker 10 månader till en stycken 500 kgs häst.

Ja men då stämmer det ju ganska bra! Jag gör av med ca 200g per månad så då räcker en hink ca 2,5 månader för mig. Totalkostnaden per år blir alltså 2400kr för selen om jag använder selevitan. Det tycker jag är dyrt!

Selenjästen använder jag 100g per månad och det ger mig en totalkostnad på ca 500kr per år. Kanske lite billigare om jag beställer hela årsbehovet på en gång så frakten blir billigare.

4kg hinken selevitan är receptbelagd och jag har ingen veterinär som förstår varför man bör räkna foderstat och kan därför inte tänka sig skriva ut ett sånt recept. En sådan hink räcker ca 20 månader för mig och då måste priset ligga under 1000kr för att det ska vara billigare än selenjästen. Vad betalar du för en sån hink? :)

Men om du använder Selevitan så får du ju E-vitamin på köpet. Använder du selenjäst så måste E-vitamin tillsättas. Har du räknat på kostnaden för det?

Det ska finnas en gammal tråd med olika selentillskott och vad priset blir per mg, har dock inte tid att leta på den nu!

Nej det har jag inte. Frågan var ju vilket som var det billigaste selentillskottet och inte kombination. Dock innehåller selevitan alldeles för lite e vitamin, så jag måste ändå tillsätta e vitamin och då är jag osäker på om den mängd e vitamin som selevitan har kan balansera upp kostnaden för produkten. Men det beror ju på vad de större hinkarna kostar. Selevitan ger ca en tiondel av e vitaminbehovet.

Jag har inte räknat så noga då jag tyvärr fortfarande väntar på den där sega höanalysen och mina hästar går fortfarande på gräs. Det kan säkert finnas billigare tillskott än det jag använder, men jag upplever inte selevitan som ett av dem tyvärr.

E-vitamin brukar vara betydligt billigare än selen. Finns dessutom tillsatt i en del kraftfoder.

Ja men då stämmer det ju ganska bra! Jag gör av med ca 200g per månad så då räcker en hink ca 2,5 månader för mig. Totalkostnaden per år blir alltså 2400kr för selen om jag använder selevitan. Det tycker jag är dyrt!

Selenjästen använder jag 100g per månad och det ger mig en totalkostnad på ca 500kr per år. Kanske lite billigare om jag beställer hela årsbehovet på en gång så frakten blir billigare.

4kg hinken selevitan är receptbelagd och jag har ingen veterinär som förstår varför man bör räkna foderstat och kan därför inte tänka sig skriva ut ett sånt recept. En sådan hink räcker ca 20 månader för mig och då måste priset ligga under 1000kr för att det ska vara billigare än selenjästen. Vad betalar du för en sån hink? :)

Drygt 2000 kr kostar den. Utbilda veterinärerna lite :p eller kräv ett recept. Båda brukar fungera:o

Var köper du selenjästen?

Jag hämtade en ny fyrakiloshink med selevitan på apoteket i går, 1473 kronor kostade den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama