Bett-råd...

Muninn

Trådstartare
Undrar om ni har någon bra idé när det gäller bett.

Har en häst med mycket vilja, samtidigt kan han ibland bli lite istadig och stegrig. han var tyvärr hingst länge :(
Vissa dagar är han lugn och mjuk och går bra på det mesta, andra dagar låser han sig i munnen och sidorna. han blir inte framtung eller skenar, han blir "bara" stel och stressad.

Jag vet att man ska rida med så "vanligt" bett som möjligt, men jag har lite problem. Det bett min häst passar bäst på är pessoa bettet, då måste man dock driva mycket för han annars hamnar lätt bakom hand.
Lugnare dagar funkare ett smalt, rakt bett på honom... ganska bra.
islandsstång är inte att tänka på, han hatar den och kämpar bara emot.
Två- eller tredelade i olika former funkar inte heller, dessa lägger han sig bara på och blir stark.

Så som ni ser så är det inte hur skarpt bettet är som gör det (han avskyr ju stången).

har fått tips om att prova ett uppkäkningsbett på honom (ett sånt som travare har till att hålla uppe huvudet) eftersom dessa både är raka och extremt smala.

Någon som har andra nya, intressanta ideér?

kanske ska göra helt tvärtom och rida på hackamore?

Han är ju en helt underbart vacker häst med fin gång, men jag vill ju gärna kunna visa detta på tävling också... men det finns inga bett som är godkända som han tycker riktigt bra om. Skulle då kanske vara ett pelham bett med lite kortare skänklar....

Oj vad förvirrat det blev... har ni några ideér eller erfarenheter?

tack så mycket!

Maria och :love: Muninn :love:

De snällaste betten jag vet, är en rakt lite böjt alternativt tredelat med liten mittdel. Detta bett skall även ha rätt längd för att fungera som det ska, på detta föreslår jag lydnadsövningar.

Du gör inte dig eller hästen en tjänst genom att rida på skarpa bett, bromsen måste övas in på annat sätt än att ha ett bett som är skarpt och fungerar som nödbroms.

Det blir ett mer långsiktigt arbete, men som betalar sig bra när det är klart. Stressfaktorer är, felaktigt anpassad utrustning eller fysiska blockeringar. Men även, brist på styrka och bärighet i det som du kräver av hästen. Sådant medför automatiskt att hästen vill fly, och spänningar uppstår genom detta.

Jag visste att jag skulle få ett svar liknande det här...

Jag har ridit honom i fyra år, han är nio år nu. Jag har aldrig någonsin krävit förmycket av honom, däremot har han varit illa behandlad innan han kom till mig ("försök" till inridning osv) vilket gjort att jag ju försökt ta det ännu lugnare.

Jag rider mycket lydnadsövningar eftersom detta är en häst som eldar upp sig väldigt snabbt... man behöver alltså inte träna gasen precis. Det är iofs väldigt bra vid tävling med lite power :)

Han har en albiondressyr sadel som ligger kanon på honom. Ibalnd rider jag barbacka och då är det likadant. Vissa dagar är han lugnare, vissa dagar är han stel och stressad. Börjar undra om det är något fel, men han är inte halt eller öm någonstans.

Därför tänkte jag att han kanske helt enkelt inte trivs med vissa bett. Jag försöker så mycket som möjligt hitta något HAN trivs med. Inget som jag har lättare att stoppa honom på. Det viktigaste är att han trivs bra.

Därför tänkte jag att hackamore kanske var ett bra alternativ? Inget bett i munnen alls? :)

tack för svaret.

/Maria

Jag visste att jag skulle få ett svar liknande det här...

Det är väl inget att ta illa upp för, de vanligaste orsakerna finns omnämda fast vi människor inte alltid tror det. Har själv vad man kan kalla för ett krutpaket, och problemen hopade sig i början innan lydnaden satt på plats.

Om din pålle blivit illa hanterad, så är ju kravet ännu större på dig att du måste bli den ledare och säkerhet han behöver.

Annars är ju mitt tips att kolla på sådant som du känner dig osäker på, tänder - tandläkare, rygg - kiropraktor/equit. Hos tandläkaren kan du även få råd på bett som fungerar för pållen, alternativ är ju hackamore.

Det gäller ju att utesluta allt, så att inte pållen går runt och besväras av en enkel bagatell i onödan. Det blir ju annars svårt att kräva något av hästen, och det med gott samvete.

Hej, gå in och titta på bitlessbridle-trådarna. Där får du lite tips. Jag och min kompis har två pigga lite heta hästar och vi vågade prova. Det ångrar vi inte. :)

Ok :) jag ska kolla!

Var ute i julhandeln idag och tänkte köpa ett hackamore... men de hade bara sprenger-bett för 600 kr vilket inte min plånbok tålde :/ men men det finns ju budgetbett också...

Han ska iväg till tandläkaren snart också, ska skaffa honom en kiropraktortid i julklapp :) Kom nämligen på att han har blivit omkulldragen en gång för länge sen (tränaren tyckte nog detta var ett bra sätt att motverka stegringar. :( det har inte hjälpt... :devil:) och det kanske satte spår som bara märks vid ridning?

Ha en härlig jul alla hästar o ryttare :)

Gode gud, har hästen blivit omkulldragen...du har mycket arbete framför dej och att det än i denna dag finns sådana tränare kvar i detta landet - jag som hoppades att de skulle försvinna i o med sina oseriösa metoder. :devil:

Undersök först hela hästen, så som Boj säger. Ofta finns det en orsak bakom det hela. Munproblem är ganska vanliga och kan vara en orsak.

Även om mitt sto är ett krutpaket så får jag stopp på henne med sätets bromsande verkan. Gör man rätt från början behöver man aldrig fundera på att byta till skarpare bett. Du får liksom börja från början och bygga upp på nytt.

Hoppas allt skall gå bra!

God jul alla här! :)

Lena

Jo det är tråkigt att det skulle gå så för honom när han var ung :(

Han är ju så fin, ägarna ville ha honom godkänd. men det gick ju inte att rida på honom :(

Nu har han och jag lite julvila men sen blir det på det igen, med kiropraktor och tandläkar koll, hackamore och lydnadsträning :)

Hur knasig han än är (Han är nämligen en väldigt, väldigt speciell häst f.ö också) är han ju ändå min lilla älskling... och det finns ju ingen annan som orkar med honom. Så hos mig ska han få vara kvar tills han blir hundra år gammal :)

*Pyser iväg och ska handla julklappar på nätet*

Jodå, det finns. Känner en häst som blivit helt förstörd i huvudet av det och har fortfarande lårkaka på halsen.

Det handlar inte bara om bett, utan också om lydnad och att han vill testa om du rår på honom? Eller stress om han blir tagen för hårt i munnen?

Då skulle jag rekommendera ett lagom litet pessoabett, antingen rakt eller tredelat, och att du rider med dubbla tyglar. Använd det som ett vanligt tränsbett i princip hela tiden med den vanliga tygeln i övre stora ringen. MEN ha en nödtygel (gärna i annan färg) kopplad till nedre ringen som du kan ta tag i ENBART när han uppenbarligen testar dig. Du kan då få en "ooouups- den gubben gick inte"- reaktion som efter ett tag gör att han accepterar dig även med det milda bettet.

Pessoabett med fast tygel i utväxlingsringen är en nack-knäckare och inte bra att rida på för du riskerar en falsk hållning och kan inte ge passläggningshjälper tex. Men behöver du en "nödbroms" är en extratygel där en variant som är bättre för hästens MUN än många andra eftersom den inte drar där utan på nacken. Får han på så vis mer respekt för att du alltid rår på honom utan att göra honom illa kommer han att bli lydigare även på ett tillåtet bett sedan.

tack så mycket för ett jättebra svar :)

Du förstod precis vad jag menade... han är ju faktiskt inte en speciellt nervös liten speta till häst utan en rätt grov, stark kille som tror att han är hingst fortfarande. och när han var hingst, ja då gick det att göra lite som man ville (speciellt om man använder frambenen som vapen...), så visst testar han mig också... som t.ex att vissa dagar så kommer man knappt upp i sadeln förrän han kastar sig iväg... och efer ne liten stund lugnar han ner sig, ungefär som "blev det inte roligare?" :)

Kommer hem från julfirandet imorgon... då får det bli test av pessoa-med-dubbla tyglar :) och även ett införskaffande av hackamore och beställning av tid på slöinge djursjukh. så fort som möjligt... känns bra.

Och sen blir det en genomkoll av nästa års tävlingar.... jag längtar! :)

Jag tycker inte att det låter som ett bettproblem, snarare som ett ridproblem.

Eftersom bettet dock verkar trigga stressen ännu mer föreslår jag att du löser dina ridproblem med ett bettlöst huvudlag, förslagsvis sidepull (inte hackamore eftersom det har hävstångseffekt).

Din häst kommer säkert att gå emot handen även med sidepull. Men det är ett problem du måste lösa om det ska funka att rida på bett senare.

Jag tror också att det är ett lydnadsproblem. Jag rider redan bettlöst och ibland får han såna här test-ryck för att se om jag fortfarande är vaken. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV