Betesputsad mark och hästar

B

black pearl

Hur länge väntar ni med att släppa på hästarna i hagen efter betesputsning? Vi har just putsat en av våra stora genomgångshagar och det blev väldigt mycket avslaget gräs på marken.:eek: Hade tänkt att räfsa upp det innan påsläppet men nu har hela familjen vattenblåsor i händerna och jag känner mig som en slavdrivare. Är det farligt att låta pållarna äta lite avslaget gräs? Skulle tro att de slinker vidare ner till de större ängarna med friskt bete men är rädd för kolik om de skulle fastna mer för det nyslagna som kanske är i det kraftigaste slaget...

Sv: Betesputsad mark och hästar

Hur länge väntar ni med att släppa på hästarna i hagen efter betesputsning?
?? Hästarna är i hagen när vi putsar deras bete. Enda problemet med det är att man får kliva ur traktorn ibland och flytta på dom. :)

LIA

Vi putsar alltid vårt bete och då är hästarna där, vilket ju innebär att de äter både det avslagna och det nya gräset. Har aldrig varit några problem, bortsett från samma bekymmer som LIA har då i så fall ;)

KL.

När på säsongen brukar ni putsa? Jag inser att mitt bete måste putsas i år, men trodde att man gjorde det på sensommar/höst, inte mitt i betessäsongen...Har faktiskt ingen aning men det vore intressant att veta hur ni andra gör.

Vanligen 3-4 ggr/säsong. Det beror bl a på väder och vind.
Dessutom så har vi ganska mycket vall som hästarna betar på, så dom "hinner inte med" att hålla efter.
Eller så kan man säga att ratorna blir stora. :)

Effektivt är hos oss att under vår/försommar slå 2 ggr med litet mellanrum, 1-2 veckor, för att hålla tistlar mm i schack.

LIA

Mitt putsades igår, och det är ganska normal tid. Jag och bonden brukar normalt ha lite förhandlingar om när. Han vill putsa tidigare än jag vill, han vill följa regler och putsa innan alltförmycket fröar av sig och sprids till åkrar t ex, jag vill inte riskera betesbrist. I år använder jag ju inte hagarna, så nu blev det när bonden ville - dvs nu =)

I övrigt så normalt har det varit här precis som Lia säger - hästarna har gått i hagen när den putsats, det som slagits ner är alltså det hästarna ratat. Och de har fortsatt att rata det.

:) Tack för alla svar! Vi brukar låta pållarna vara i de andra hagarna då vi putsar (har dock inte haft puts så länge utan köpte den förra året så maken vill ju helst putsa hela tiden:angel:). Hade för mig att det kunde bli för mycket av det goda precis som med nytt hö. Eftersom jag har en åring vill man ju inte riskera något då hon glatt glufsar i sig allt. Tack för att ni lugnade mig nu ska de få använda sin favorithage och de övriga som de brukar. Denna hagen ligger så bra till och man ser dem från huset samtidigt som de kan springa runt över flera ängshagar.:bow:

Slog av hagen för ca en vecka sedan. Låtit hästarna gå i en annan hage tills idag för att det skulle komma upp lite nytt gräs. Tänkte som lite helgardering så det gamla slagna skulle vara ännu mindre intressant.

Men som Alexandra_W skrev så har ju hästarna redan ratat det en gång! Och våra verkar också fortsatt rata det när det är slaget, i synnerhet nu när det kommit upp en del nytt gräs som är betydligt godare.

OK:laugh:! Jag har aldrig haft så få hästar på min mark innan så nu måste det verkligen putsas, hästarna hinner inte alls beta av all mark som de gjort tidigare år, men jag trodde att man kanske gjorde det när betetssäsongen var slut, så att det skulle se fint ut tills nästa år...

Låter också min hästar gå i hagen direkt efter att vi har kört med betesputsen. En betspust slår ju dock av i ganska stora strån / bitar. Det jag har hört är att man aldrig ska ge hästar klippet man räfsar ihop när man har klippt en gräsmatta med vanlig gräsklippare. Detta är ju finfördelat och "klibbigt" och lär kunna orsaka foderstrupsförstoppning om man har otur ....

Precis! Det har jag också hört om gräsklipp och vet t o m en häst som dog av det (kolik har jag för mig..... det var många år sedan). Det var därför jag funderade över hur det var med betesputsade hagar och speciellt för åringen. Vi släppte emellertid på dem och de gjorde som några här i tråden sa dvs struntade helt i putset eftersom det var dissade växter redan innan. Nu efter regnet är hagen så grön och fin.:)

Vi låter också våra gå i hagen när vi putsar betet.

Det som du har hört är säkert någon som lagt in sitt gräsmatteklipp i en hästhage. Klippet är så finfördelat och de kan få i sig så mycket på en gång så det är absolut inte bra för dem!

A

Jo, det som hände för många år sedan med tragisk utgång var gräsmatteklipp som en "snäll" granne hade öst in i hagen till pållarna...:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka