Betäcka halt sto?

lilith

Trådstartare
Om någon kommer för att betäcka sitt sto, och det visar sig att stoet vid ankomsten är till stationen är rejält halt i trav men ohalt i skritt. Varm och svullen runt kotsenskidorna på det benet, och liten sårskada som inte är färsk. Ingen temp. Ägarna vill avvakta med att ta ut veterinär, fast stoet är sämre nästa dag. Vad gör ni? (Det gäller naturlig betäckning vid hand.)

Sv: Betäcka halt sto?

Jag hade inte utsatt ett sådant sto för en naturlig betäckning.

Nej, det ville inte jag heller. Åtminstone inte utan att jag fått klartecken från veterinär som kollat på hästen. Men naturligtvis fick jag ovett från stoägaren pga detta. Därför är det intressant att höra hur andra skulle göra.

Sv: Betäcka halt sto?

Hade det varit min häst så skulle jag aldrig betäckt utan att en veterinär godkänt det.Kan ju bli mer skador på benet .Vad tänker folk på????

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Novalisa
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka