Besiktning av äldre häst (20)

cello

Trådstartare
Har haft en häst över sommaren som eventuellt får stanna. Vi har haft henne här i 6 veckor nu och hon har varit pigg och fräsch hela tiden. Om det nu blir köp undrar jag vad för slags besiktning man kan göra?
Jag undviker helst klinikbesiktning eftersom hästen är svårlastad (svåråkt) och funderar på om en gårdbesiktning kan ge något och i så fall vad?

Böjprov känns väl lite sådär på en 20-åring... Tänderna är ju bra att kolla, men det är väl ändå inget som brukar täckas av försäkringar?

Bara en allmänkoll kanske?
 
Sv: Besiktning av äldre häst (20)

Behöver du besiktning alls?
Om den skulle vara till någon nytta skulle den väl ha gjorts innan du tog hem hästen. Tänderna är ju aldrig fel på gamla hästar men det har ju inte med besiktning att göra i sig utan kanske ska göras regelbundet ändå.
 
Sv: Besiktning av äldre häst (20)

Du kan väl bara ta över hennes veterinärvårdsförsäkring. Liv är ju inte mycket kvar på .
 
Sv: Besiktning av äldre häst (20)

Om hästen inte redan är försäkrad så kan du bara glömma att försäkra den nu. Det är så dyrt och så dåliga villkor för en 20 år gammal häst att du i princip lika gärna kan brinna upp pengarna.

Har den en försäkring du kan överta behövs ingen ny besiktning ur försäkringssynpunkt.

Du vet att hästen är frisk och fungerar, så jag säger som Masse, varför besiktiga nu? Vill du ändå kolla upp den så be vet lyssna på hjärta och lungor, samt mönstra på hårt underlag och longering. Jag hade inte böjt den om den är ren initialt och med tanke på att den har fungerat bra i 6 veckor.

Jag hade också bett vet om att ta ett blodprov för PPID (cushing) eftersom den är så gammal.
 
Sv: Besiktning av äldre häst (20)

Ögon (äldre hästar får ofta hastigt sämre syn, trist att stå med en blind häst om några månader), rörelsemönster efter snällt böjprov (vår 20 åring med framgångsrik galoppkarriär bakom sig var helt UA på böjprov), arbetsprov om det ska vara ridhäst.

Jag vill helst ha bilder på hovarna, hovbroskförbening är ju inte helt ovanligt heller.

Var hästen igångsatt när ni tog över henne?
 
Sv: Besiktning av äldre häst (20)

Hon har varit ridskolehäst i något år och innan det har hon tränat och tävlat. Jag skulle nog påstå att hon är i ganska bra kondition, inga som helst problem att galoppera "längre" stunder, vare sig i skog eller i paddock - menar alltså inte att vi galopperat runt hur länge som helst, men vi behöver inte bryta av för att hon inte orkar mer. Hon gör skolor i alla gångarter, byten och hoppar lättare bana utan att kännas det minsta trött.

Tänker också att det känns överdrivet med besiktning, eventuellt något blodprov då...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 022
Senast: Woffe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 630
Senast: Hedinn
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 685
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp