B

becca16

hej jag undrar lite om benskydd
vad ska jag ha för skydd till mitt varmblod. han går och "sparkar" på sig själv när man rider. jag ska ha när jag hoppar och rider dressyr vad är bäst,

Sv: benskydd

på min häst så har jag senskydd fram och strykkappor bak.
När jag rider dressyr och senskydd både fram och bak när jag hoppar.
Andvänder aldrig lindor.:)

du borde absolut ha bra passande senskydd eller damasker. skillnaden är att senskydd är öppet framtill och hästen märker mer om dom slår i bommarna i hoppningen. damasker är mer skyddande. nu vet jag inte vart din häst styker sig/sparkar sig, men om det enbart är fram så räcker det bara att skydda där ;)

jag använder skydd vid hoppning: senskydd fram (ibland lindor pga hårt underlagg på ridbanan) och lindor bak (pga att jag inte äger strykkappor till bakbenen)
dressyr: lindor runt om för att ge stöd och skydda.

(hör hela tiden traggande kommentarer om att använda benskydd på en islandshäst, men vadå, dom är lika mycket värda som alla andra hästar och kan oxå lätt få senskador el liknande)

hoppas du kommer på en vettig lösning :)

jaa jag tror att jag har bestämt mig men kan man ha samma skydd som man har när man hoppar som vid dressyr och uteritter?

klart man kan, men det finns olika benskydd för vad man ska göra,(tillex. mer stödande skydd till dressyren, senskyddande till hoppning osv) men klart man kan använda samma på allt, bara det passar hästens ben :smirk:

när jag rider dressyr har jag oftast lindor ger ett bra stöd:p
och ute har jag senskydd och kotskydd när jag inte har skor bak har även boots då jag har skor.om jag har skor bak med har jag långa damasker bak.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Lightzone
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka