Bekämpa ogräs på ridbana

trofé

Trådstartare
Alla goda råd och idéer mottages tacksamt! :) Inne på själva banan är ogräset i princip obefintligt, men under staketet och 1-2 dm in från det längs kanterna börjar en stadig ogräsmatta att breda ut sig.

Vad är bästa/snabbaste/vettigaste lösningen? Har hackat bort längs ca 10 meter med spade. Men det är ett slitgöra och kommer troligen kosta på handlederna rätt rejält. Kan man köra med Roundup? Kanske är det lättare att få bort det när gräset dött? Salt, ättika, annat? Det har tagit omkring 4 år för att få det så här "illa" så givetvis borde det tagits tag i tidigare, men man får ju börja där man är!
 
Sv: Bekämpa ogräs på ridbana

Snabbaste är roundup, men det hade jag aldrig gjort i närheten av djur, eller öht.. Bästa lösningen är att gräva upp ordentligt och lägga nytt material, typ stenmjöl. Vettigast just nu är att hacka/dra bort allt ogräs.

Ska du hacka upp det så gör det efter regn eller vattna innan så är det enklare.
 
Sv: Bekämpa ogräs på ridbana

Ogräsättika?

Vattnas på och växterna dör. Som Roundup, fast snällare:)

Sen kan det vara idé att hålla efter genom att bearbeta med ex vis kratta för att förhindra uppväxt framöver.
 
Sv: Bekämpa ogräs på ridbana

Men hur är det där, är roundup verkligen så giftigt? Det ska ju vara ofarligt för människor och djur. Det bästa är förstås hacka, men jag tror som sagt att mina handleder ger upp innan ogräset gör det, tyvärr.
 
Sv: Bekämpa ogräs på ridbana

Har använt ogräsättika på andra ställen tidigare och tycker inte att resultatet var som önskat/särskilt effektivt.

Absolut, visst är det bättre att hålla efter. Det finns en ambition om det framöver :)
 
Sv: Bekämpa ogräs på ridbana

Det är klart det är giftigt, det är ju därför det numera är mycket reglerat. Du måste ju ändå få bort alla rötter osv innan du kan göra något som är långsiktigt.
 
Sv: Bekämpa ogräs på ridbana

Salt är bra, dödar all växtlighet och inte farligt för hästarna. Ättikan funkar knappt öht och Round up är extremt giftigt.
 
Sv: Bekämpa ogräs på ridbana

kl

Klart roundup är giftigt när det kommer ner i grundvattnet och det är därför restriktioner. Att spruta under staketet på en ridbana är absolut ingen fara. Det dunstar relativt snabbt och går ner i marken. Där nere är det såklart giftigt men jag tror inte man behöver oroa sig ovan mark sas. Vi sprutar ibland hela ridbanan med roundup, jag vet att man inte ska göra det pga av ovan, men hästarna kommer inte att ta någon skada av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp