behövs inga mineraler?

caradan

Trådstartare
När jag kör ett foderstatsprogram på nätet så får jag fram att jag inte behöver tillsätta några mineraler (förutom selen) och det känns väldigt konstigt för det har jag typ alltid gjort
Kan det vara så att det inte behövs eller ska jag lägga till "bara för att" ?
 
Jag har nästan aldrig köpt mineraler just för att det oftast räcker till när jag räknar på det. Men brukar köpa extra selen med evitamin för att täcka upp :)
 
Jag har nästan aldrig köpt mineraler just för att det oftast räcker till när jag räknar på det. Men brukar köpa extra selen med evitamin för att täcka upp :)
Jasså det är så alltså.
Krafft vill att jag ska ge dom men när jag räknar så behövs bara selen så så får det bli :)
 
Jasså det är så alltså.
Krafft vill att jag ska ge dom men när jag räknar så behövs bara selen så så får det bli :)

Jag är absolut ingen foderexpert men brukar räkna lite foderstater och ser jag att köpta mineraler inte behövs så ger jag inte det :) men jag räknar bara på dom vanligaste mineralerna, dom som finns med i foderstatsprogrammet :)
 
När jag kör ett foderstatsprogram på nätet så får jag fram att jag inte behöver tillsätta några mineraler (förutom selen) och det känns väldigt konstigt för det har jag typ alltid gjort
Kan det vara så att det inte behövs eller ska jag lägga till "bara för att" ?

Har du använt ett av de gratis foderstatsprogram som finns så brukar de ofta bara räkna på makromineraler. Svenskt hö brukar aldrig innehålla tillräckligt med mikromineraler. Tex. zink och koppar får man nästan alltid tillföra.
 
Har du använt ett av de gratis foderstatsprogram som finns så brukar de ofta bara räkna på makromineraler. Svenskt hö brukar aldrig innehålla tillräckligt med mikromineraler. Tex. zink och koppar får man nästan alltid tillföra.
Jag använde mig av den som finns på hästsverige.se
 
Nu vet jag inte vad just micromineraler ät men jag har analys på
Fosfor kalcium kalium magnesium natrium och svavel

Zink
Koppar
Mangan
Jod
Selen
Järn

Är de man pratar om på häst oftast. Selen har de flesta koll på och järn brukar inte bara en bristvara i Sverige, tvärtom.
 
Jag använde mig av den som finns på hästsverige.se

Där är inte mikromineraler med tyvärr. Det ska inte tolkas som att hästen inte behöver mikromineraler, för med tanke på hur svenskt hö brukar se ut behövs dessa i stort sätt alltid tillföras.
Nu verkar det ju som om att du inte har en analys på dessa. Men jag hade räknat med att du garanterat behöver tillföra selen, jod, zink och koppar. Exakt hur mycket går ju inte att säga utan en analys tyvärr. Hästens behov finner du annars i NRC:2007
 
När jag kör ett foderstatsprogram på nätet så får jag fram att jag inte behöver tillsätta några mineraler (förutom selen) och det känns väldigt konstigt för det har jag typ alltid gjort
Kan det vara så att det inte behövs eller ska jag lägga till "bara för att" ?
Du ska lägga till och balansera det som behövs och en förutsättning för det är att du har analys på mikro och makromineralerna och att du räknar på riktigt. Det foderstatsprogram som finns på hästsverige tar inte hänsyn till obalanser, överskott och inte heller alla mineralerna.
Du ska aldrig ge mineraler bara för att. Det är jätteviktigt att ge rätt mängd och i rätt balans.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 810
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 680
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp