Behandla stall invändigt?

ÄvenTyra

Trådstartare
Nybygget är nu färdigt och nu återstår bara att behandla trävirket för att det ska hålla sig fräscht så länge som möjligt! Har någon tips på vad man behandlar med? Vill helst behålla det så nära naturlig träfärg som möjligt.Har funderat på båtlack? Kan det vara något? Men det verkar rätt dyrt. Tips mottages tacksamt! Allt virke är trärent idag, gran i boxarna och furu på väggarna.

Sv: Behandla stall invändigt?

När det blir repor i lacken kommer det in smuts mellan lacken och träet som man inte får bort. Det kommer också in fukt som gör att lacken släpper och börjar flagna.Det kanske kan fungera att olja in träet ?

Kom just på att Folksam släppte en färgtest idag, det gällde utomhusfärg och endast 7 av 45 färger var godkända.(Utomhusfärger testade i olika miljöer under 2 års tid) En del direkt avrådde de ifrån att man skulle använda.Jag tänkte att det finns kanske andra detaljer som du ska måla i ditt nya stall.

Tjära som förtunnas med antingen balsamterpentin, alifatnafta, linolja, T-röd eller en blandning av några av dessa lösningsmedel.

Googla på roslagsmahogny och på tjära så kommer du förmodligen att hitta ett flertal recept.

Sådan färg klarar av att trät rör sig, den skyddar trät utan att kapsla in det och det avskräcker i viss mån hästarna från trägnagning.

Träts naturliga färg och ådring lyser igenom och trät får en färg som då påminner om ädelträ, därav att det ofta kallas för "roslagmahogny".

Förtunnad tjära är både snyggt och bra för trät mao.

I mitt stall har jag använt "slipersolja". Det är olja blandat med tjära. Köpt på Bygg**x, billigt och drygt! Hästarna biter inte på det (inte mina iaf) , det är snyggt och luktar gott. Enda nackdelen är att det är jobbigt att stryka på. Ett tips är att ha en liten burk med lacknafta till hands att doppa penseln i då och då för annars kladdar den lätt ihop. Träet blir ju lite mörkt men vill man ha det ljusare går det ju bra att blanda ut den. Kan försöka fota och lägga ut en bild senare ;).
Lycka till!

Här kommer en bild på en av mina boxar behandlad med slipersolja.

Bild0097.jpg

Linolja. Finns även linoljevax i olika kulörer. Vill man få en riktigt hård yta kan man först stryka på kasein-lim, sedan slipa lätt, sedan vaxa. Lösningsmedelsfritt! ;)

Jag har vitlaserat mitt stall (som ger halvblank yta), i stallgång och överst på väggarna. I boxarna har jag laserat mörkbrunt upp på halva väggen. Fungerar jättebra, och lätt att göra rent. Har inga bilder i denna dator tyvärr, men pm'a om du är intresserad.

Roslagsmahogny blev det,precis vad jag letat efter! Återkommer med bilder när jag är klar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka