BÄttre NÄringsupptag!!! Hur???

lisahjelmgren

Trådstartare
Har ett 4-årigt halvblod, nu 172 cm ca, som jag misstänker har dåligt näringsupptag av okänd anledning. Behöver råd!!!!!!!!!!!!

Hästen får Probion dagligen (mjölksyrebakterier), ger fastare avföring. Under förra vintern fick han även Fiberplex, men utan synbar bättring.

Har länge misstänkt att hans matsmältningssystem försvårar tillgodogörande av vitaminer och mineraler pga dålig viktuppgång trots hög fodergiva (10-15 kg bra hö per dag, lusern upptill samt ca 2 kg kraftfoder, dessutom kalktillskott samt Steeljoint dagligen, B+E vit och selentillskott). Som föl hade han lösa benbitar i bakknäna men som nu enligt röntgen är helt utläkt.

Hans hårmineralanalys som togs nu i vår visar låga mineralvärden på ALLT utom fosfor och järn... Kalkbrist till min stora fasa, trots att han får så mkt kalk i foderstaten.

Min pojkvän är utb naturläkare (för människa) och har mkt god erfarenhet av hårmineralanalyser. Så nu ska min häst få extra kalk, mangan, koppar m.m. enligt uträkning av laboratorium. MEN hans näringsupptag måste ju fungera för att han ska kunna tillgodogöra sig det han får i sig. HUR???

Min häst har idag sköra ben, reagerar ofta med värme och ökad puls i frambenen samt har spänd muskulatur generellt. Han rids sparsamt då jag är rädd att han inte håller, känns väldigt tråkigt att han redan nu visar dessa tecken...

Öppen för alla förslag. Örter, homeopatiska medel... Vad som helst som kan hjälpa hans inre!:bow:

Sv: BÄttre NÄringsupptag!!! Hur???

Varför tar du inte och söker en veterinär istället? Din beskrivning låter som om hästen ev kunde ha problem med inflammationer i tunntarmen, men för att med säkerhet ta reda på det så bör du kontakta en klinik.

Har varit hos veterinär hösten-07 men då jag frågade om matsmältningsproblemen så tyckte de han såg för fin ut i hull och allmäntillstånd för att sätta in behandling/undersökning av magen.

Har beställt tid hos veterinär igen, kanske tar de mig mer på allvar denna gången...

Är själv sjuksköterska samt alternativ terapeut och anser att man inom skolmedicinen ibland låter en individs allmäntillstånd bli alltför dåligt innan åtgärd sätts in och vilken då ofta endast åtgärdar symtomen, inte grundorsaken. Men en gastroskopiundersökning kanske vore akuellt för min häst.

Men en gastroskopiundersökning kanske vore akuellt för min häst.

Eller hellre en undersökning av tarmen eftersom det är där näringsupptaget sker. Xylosbelastning gjorde man förr, vet inte vad man gör nu.

Är hästen mager? Visar den nedsatt prestationsförmåga? Har blodprov tagits avseende järn, magnesium osv?

Håranalys ger jag inte mycket för och vad gäller "dålig viktuppgång" skulle jag hellre leta efter andra orsaker; kontrollera aktuell parasitstatus, kontrollera hästens tarmflora, kontrollera aktuell tandstatus - en fyraåring är i sin tandväxlingsperiod med risk för persisterande mjölktandskappor, foderinpackningar mm, kontrollera analysvärdena i grovfodret.

Fö är inte 12-15 kg hö till en häst på uppåt 700 kg så värst mycket, runt 1,5 kg ts/100 kg.

Det finns vissa sjukdomar i ffa tunntarmen som orsakar försämrat näringsupptag, dessa beror inte på mineralbrist.

Tack för svar!

Tid hos veterinären om 10 dagar, vill att de tar en blodanalys. Intresant att jämföra det svaret med hårmineralanalysen. Hur undersöker man hästens tunntarm? Via röntgen???

För övrigt är min plan nu att hitta preparat/foder som hjälper tarmen att ta upp näringen bättre. Fler förslag emottages tacksamt! Erfarenhet av Yea Sac, Diamond V???

Söker efter lättillgängligt kalktillskott, hört positivt om korallkalk vid kalciumunderskott, någon som har erfarenhet? Han har fått Steel Joint samt foderkrita sedan föltiden och legat på 2.0 i ca/p-kvot efter uträknad foderstat, trots det på tok för lite kalcium i förhållande till fosfor enligt hårmineralanaysen.

När hästen är kollad av vetrinär ,så kan jag rekommendera ett pulver som heter Diamond V,Ökar näringsupptag,minskar mjölksyra,bra för magen mm finns hoss svenska foder eller hoss din vetrinär ..:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka