Barn och häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

karbens

Nu vet jag inte om jag skapat rätt tråd på rätt forum.Men jag hoppas det går bra ändå.

Juli,2005,fick jag reda på att jag väntade barn.Det mest roliga var att jag missat 5 månader utav graviditeten.Beräknades till nov.Men min kära son kunde inte vänta så han tittade ut i okt.I hela 3!! månader fick jag vara gravid.

Naturligtvis blev allting plötsligt så panikartat.Självklart ville jag ha barn,vi hade väl försökt nåt år att bli med barn.Men med min oregelbundna mens så förlorade vi hoppet.Blir det så blir det.Och det blev det.Men jag samtidigt ville komma igång med min ridning och åka på kurser.Men allting om det gick i krasch.Nu blev det istället att snabbt hitta en fodervärd till min lilla häst.Och jag fann den perfekta familjen åt henne.Nu har hon varit där i ca 7 mån och hon ska hem till sommaren.Det som jag skriver nu är väl egentligen anledningen varför jag skriver detta inlägg.

Jag har ett dilemma om hur jag ska göra.Ta hem henne eller inte???Jag är mammaledig,och kan vara det också hela hösten.Men i maj så blir jag färdig med min utbildning,och kan alltså då söka jobb.Hur kommer jag då få tid till min häst om jag får ett arbete.Och har 2 barn.Jag kan också välja att vara hemma,så får jag tid,men har inte så mycket i föräldrarpenning.Och har då inte råd med dyr stallhyra.Har ev.ett stall som jag kan få komma till med relativ låg hyra,men då är tiden knapp.Min häst har också karpalledsinflammation,vilket är då viktigt att jag rider henne rätt och minst varannan dag.Kommer jag ha den pressen och tiden att ge min häst.Det är så många tankar som irrar i huvudet.Jag var tvungen att få skriva av mig lite bara.

Familjen som har henne nu vill få reda på om jag vill ha tillbaka henne till sommaren,så dem i så fall kan hitta annan foderhäst.Jag tror att dem kan tänka sig ha kvar min,men vill ju samtidigt ha tillbaka henne.
 
Sv: Barn och häst

Det finns flera trådar om barn + häst om du bläddrar lite bakåt här ;)
 
Sv: Barn och häst

Jag förstår hur du tänker. Jag har själv 4 hästar och ett barn på 2 år och ett "bonusbarn" på 12. Jag jobbar 75% och jag känner att jag inte hinner med alls! Släpper ut hästarna kl 6,30, väcker barnet 6,45 samtidigt försöker jag få i mig frukost. Hon sitter en stund i mitt knä medans hon mornar sig. 7,30 åker pappan med tjejen till dagmamma och jag fixar mig själv innan jag åker och jobbar 7,50.
Jag hämtar hos dagmamma kl 16,45 (slutar jobba 16,30) Är hemma 17,15 och måste då laga mat. Sen ut och mocka, fodra, vattna, borsta för att vara inne senast kl 19,15 så jag kan lägga dottern senast 20,00. Rida och tömköra unghästarna blir på lediga dagar och helger. Jag får stor hjälp av 12 åringen, annars hade det aldrig funkat!! I vinter har det ju varit så kallt och det är svårt att ha med en 2 åring när det är -15 grader ute och i stallet.
Nu har jag en äldre ponny som trivs med att ridas sporadiskt på vintern. Hon tränas minst 4-5 gånger i veckan när det blir ljusare. En treårig unghäst som tömkörs 1-2 gång/vecka, övriga dagar borstas hon och ses över. En fyraåring som tömkörs 2 gånger/vecka och som ska ridas in i vår! Kan tillägga att hästarna ha fri tillgång på stråfoder ute och ca 15 hektar stor kuperad hage att röra sig i.
Jag skulle vilja jobba 4-5 timmar per dag istället så skulle jag hinna med allt jag vill..... triss....bingolotto....v75.....:angel:
 
Sv: Barn och häst

Det bero ju även en del på hur du kan lägga upp dina arbetstider och vilken hjälp du får hemma. Jag vet en del mammor som går upp tidigt och rider på morgonen före jobbet då karln istället får ta morgonrutinen och lämning/barnen på morgon/fm
 
Sv: Barn och häst

Eufemia skrev:
Jag förstår hur du tänker. Jag har själv 4 hästar och ett barn på 2 år och ett "bonusbarn" på 12. Jag jobbar 75% och jag känner att jag inte hinner med alls! Släpper ut hästarna kl 6,30, väcker barnet 6,45 samtidigt försöker jag få i mig frukost. Hon sitter en stund i mitt knä medans hon mornar sig. 7,30 åker pappan med tjejen till dagmamma och jag fixar mig själv innan jag åker och jobbar 7,50.
Jag hämtar hos dagmamma kl 16,45 (slutar jobba 16,30) Är hemma 17,15 och måste då laga mat. Sen ut och mocka, fodra, vattna, borsta för att vara inne senast kl 19,15 så jag kan lägga dottern senast 20,00. Rida och tömköra unghästarna blir på lediga dagar och helger. Jag får stor hjälp av 12 åringen, annars hade det aldrig funkat!! I vinter har det ju varit så kallt och det är svårt att ha med en 2 åring när det är -15 grader ute och i stallet.
Nu har jag en äldre ponny som trivs med att ridas sporadiskt på vintern. Hon tränas minst 4-5 gånger i veckan när det blir ljusare. En treårig unghäst som tömkörs 1-2 gång/vecka, övriga dagar borstas hon och ses över. En fyraåring som tömkörs 2 gånger/vecka och som ska ridas in i vår! Kan tillägga att hästarna ha fri tillgång på stråfoder ute och ca 15 hektar stor kuperad hage att röra sig i.
Jag skulle vilja jobba 4-5 timmar per dag istället så skulle jag hinna med allt jag vill..... triss....bingolotto....v75.....:angel:

Oj,det lät hektiskt.Då har du nog värre än mig.I och med att det låter som att du har dina hästar hemma.Lättare med inackorderat då hyresvärden kanske ordnar fodringar,utsläpp.Och jag har ju bara en häst.Min häst som har karpalledsinflammation ska ridas minst varannan dag,och det är det man frågar sig själv om man kommer ha tid med.Men självklart vill jag få hem henne.Och jag tror att allt ordnar sig till slut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 962
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 897
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 751
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp