Barfotaboots vid tappsko - endast i hagen

the_connemara

Trådstartare
Tyckte mycket av barfotabootstrådarna handlade om ridning/hållbarhet (men mycket bra läsning ändå för en helt oinsatt :bow:) så därför gjorde jag en ny tråd. Kan självklart fråga i en befintlig tråd istället om det önskas.

Söker en barfotaboots att ta på vid tappsko enbart, och enbart att ha i hagen tills hovslagaren kommer och slår på ny. Att rida utan vanlig doja har jag varken behov eller intresse av. Min häst blir ömfotad och har sönder hoven vid tappsko.

Vill helst inte ha en massa mekaniska grejer (likt Easyboots epic: http://www.easyboot.nu/easybootepic-p-111.html?cPath=72) utan något "slätt" som inte kan skada hästen/hästkompisen vid hagbus.

Helst hade jag bara velat ha någon typ av gummigrej att dra över hela hoven men det närmsta jag hittat är typ denna: http://www.easyboot.nu/easybootglove-p-115.html?cPath=72 Plus med denna var ju att man kunde beställa provkit, smart! Och så fanns den i en vanlig bredd och en bredare.

Är inte jättesugen på något med en massa läder/tyg osv för skorna åker ju lättast av när det är blött ute. Och en tung boots på en fot som blir tyngre av lera/vatten känns inte riktig som det som främjar att den får sitta kvar utan att bli avtrampad/söndertrampad den med. Dessutom är det ju alltid trevligt om den blir ordentligt ren efter användning i väntan på nästa gång.

Tips?
 
Sv: Barfotaboots vid tappsko - endast i hagen

När jag sökte boots som "sjukbeslag" hittade jag en liten galosch-liknande grej som såg fiffig ut. Helt enkel en gummikondom att dra på hoven, den skulle vara relativt mjuk, så passformen inte är så viktig. Easyboot glove måste passa perfekt för att sitta kvar, och då är risken stor att den dan man behöver den så är hoven för stor eftersom det snart är dags för omskoning tex.

Så i ditt fall skulle jag lätt kolla på dem, ska se om jag hittar dem igen. Minns inte namnet...
 
Sv: Barfotaboots vid tappsko - endast i hagen

Sådana galoscher blir snorhala om det är blött speciellt på gräs sitter dessutom skitdåligt och kasar gärna av inget jag rekommenderar att släppa ut i hagen med om man inte har grushagar och hästen mest står still, brukar finnas att köpa på de flesta ställen bra att tex skydda ett bandage med i boxen dock slits de sönder mkt snabbt speciellt om hästen skrapar.

Själv har jag ett par cavalloboots (finns på hööks) som jag slänger på om de behöver det vid tappsko, de suger inte åt sig någonting även om det är blött ute.
 
Sv: Barfotaboots vid tappsko - endast i hagen

Ja, Cavallo ser ut att vara ganska förlåtande i storlek. Har ingen personlig erfarenhet dock.
 
Sv: Barfotaboots vid tappsko - endast i hagen

Jag har cavallo sport som reservhjul- inget jag rider i.
lätta att sätta på o hästen ser ut såhär:crazy:

har broddat ur idag btw.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp