Bakskygg häst.

L

Lucky_Me

Jag har en häst som är väldigt bakskygg och får mer eller mindre fnatt när ngt "plötsligt" dyker upp bakom henne. Åkte av häromdagen pga. detta trots att jag inte kunde se ngt bakom henne. Jag känner mig inte säker på henne när jag rider ut eftersom det är alltid ngt som hon ser bakom sig som gör att hon får spel.

Kan man träna bort detta helt elr om man iallafall kan "minska" problemet iallafall?? Ngn som har bra tips på övningar elr andra metoder som man kan göra??

Tacksam för svar! :D

Sv: Bakskygg häst.

ett litet tips är pressening :)

låt hästen vilja gå fram och nosa på presseningen
få hästen att gå över, stanna mitt i, backa
prova att lyfta upp presseningen gemte hästen
testa att dra preseningen under hästen
lägg den som ett täcke över hästen
till sist: låt en hålla i hästen, två andra tar tag i de båda ändarna på presseningen och lyfft upp den så att det blir en tunnel. gå igenom med hästen. sen kan även dom som håller upp den gå mot hästen (bakifrån) och täcka den med presseningen.

under hela prossesen MÅSTE hästen känna sig trygg och vara lugn, hästen får inte bli tvingad att gå över presseningen, det ska komma självmant, man kan locka och sånt, men inte tvinga. då upplever ju hästen allt detta negativt.

om hästen klarar av allt detta tror jag att denns "självsäkerhet" blir starkare ;)

hoppas din polle blir mindre bakskygg :)

jag håller med föregående. Övningar med presenningar är kanonbra. Det finns givetvis en mängd olika övningar man kan hitta på. Det handlar bara om träning träning och åter träning. Vissa hästar är känsligare än andra men med mycket tid och tålamod går det mesta att träna bort. Lycka till:)

Om du har möljlighet ställ hästen i spilta en kort period. Det hjälper många stressade o rädda hästar att lugna ner sig o fundera på saken i stället för att rusa o va panikslagna.

Kolla in denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=816789

Det är i slutet av tråden de riktiga resultaten av träningen syns:)

träning är en absolut måste...........men man undrar om en pressening kan vara lite för dramtisk eller för advancerat i just detta staget hon är i just nu. men att jobba från marken är för mig detta viktigaste "process" med att bygga upp hästens förtånde i dig i sig själv och allt som finns eller kan finnas runt eller bak om hästen. töm körning gor vi(amerikansk indianer)alltid först innan vi kliva upp på hästens rygg,båda för att hästen ska ha en stark ledare på marken samt på ryggen men oxså så att hästen blir mer "van" att saker händer bakom den utan den ska vara rädd.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 729
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama