Back on track?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Ni som haft JÄTTE-foglossning, hur gjorde ni för att komma igång med ridningen utan bakslag?

De få ggr jag provat medan jag ammade och strax efter blev jag totalhandikappad flera dagar bara jag suttit i en sadel :(

Men nu känns det bättre! Bildbevis:

vidarsvartentimdreygur.jpg


Skritt och tölt går så där, trav är fortfarande PLÅGSAMT (hur kan man selektivt tappa alla lättridningsmuskler :confused: ) och galopp orkar jag och hästarna lika korta sträckor :D

Tacksam för alla tips om hur man tar sig tillbaka till något slags normalt ryttarliv och var fallgroparna finns!
 
Sv: Back on track?!

hmmm... jag har bara vågat mig upp i sadeln en gång hitills (lillsyrrans jättevarmblod) och det gick bra förutom att jag inte hade några muskler alls :o , sen fick jag ju nya bäckenproblem av minipillrena jul och nyår så jag knappt kunde röra mig och fick övningar av sjukgymnasten som pratade en massa om att stärka musklerna runkt bäckenet för att stablilisera - det kanske skulle vara något, doktorn :idea: ...

förresten jag blev lite nerslagen av ditt inlägg, jag har hela tiden tänkte att om jag inte klarar att rida "vanligt" så skulle jag prova på islänning för det gjorde ju minsann du och du hade ju värre foglossning än mig...
 
Sv: Back on track?!

hihi, jo bäckenstärkande övningar som är roliga kan man ju lätt hitta på :angel:

"vanlig" häst skulle jag inte komma på tanken att rida ! Islänningarna är mycket smidigare, inga oförutsägbara skutt och så kan man "vila" i tölten :idea:
 
Sv: Back on track?!

Hola,
Hade jättemkt foglossning, ss redan från 4:e månaden. Först nu är jag hyfsat ok igen (barnet är nu 2,5 år).

Har inte kunnat rida alls. Försökte lite på sommaren när barnet var ca 6 månader men jag blev varje gång jättedålig i flera dagar efteråt. Insåg att jag förmodligen inte skulle kunna rida vettigt medan jag ammade så jag betäckte stoet och sålde vallacken.

Gjorde nya försök när barnet var ca 1,5 år. Det enda som fungerade utan att jag skulle fåalltför ont var 15 minuterspass varannan, var tredje dag.

Kunde bara skritta, och jogga mjukt = oftast lite jålande i skritt. Gullegulla lite med hästarna och sedan inte göra något mera.

Väldigt viktigt att inte överbelasta det minsta (alltså inte ens bära höbalar) akta sig för stötiga hästar eller hästar som kan skutta till för då smäller det till i bäckenet och så är man borta ett par veckor igen.

Eftersom ridningen inte var någon ridning att tala om så fick stoet stå över vintern och jag har helt enkelt väntat ut foglossningen, tänkte att den får lite mera tid på sig att läka ut utan störande aktivitet som får mig att bli sämre igen stup i kvarten.

För tre månader sedan drog jag ner ammningen till att bara amma morgon och kväll (ja du läser rätt, han vill amma fortfarande) och för två månader sedan så gjorde jag ett nytt försök att börja rida.

Denna gången har det gått bra. Jag har fått lov att skaffa medryttare som hjälper mig att rida så jag inte belastar alltför mycket. Rider nu ca 3 dagar i veckan. Började innan själva igångridningen med promenader vid hand så hästen inte skulle vara så hoppig när jag väl skulle sitta upp. Detta stärkte även mina egna muskler.
Rider helst varannan dag eller så för jag får lätt ont om det blir flera dagar på varandra och jag är lite rädd för bakslag. Och bakslag blir det om jag inte har diciplin och slutar INNAN jag får ont så det är viktigt.

Som det är just nu får jag väl nöja mig så länge. Förhoppningsvis så slutar väl sonen amma vad det lider och då lär jag väl komma tillbaka i kroppen till ett läge där jag kan göra lite mera vad jag vill.

Inget uppmuntrande inlägg precis... Kanske en tröst i alla fall att du inte är ensam...

mvh Eva
 
Sv: Back on track?!

Undrar om xtragjorden, för det är väl en xtra?
 
Sv: Back on track?!

tack Eva, inser också att alla hormonpåverkande ting är ajaj så nu har jag satt in en kopparspiral.

mizz: kolla MAGEN på pållen.... Sadeln skulle flyga fram på halsen utan dubbla gjordar, de är töjbara men drar sadeln rätt.
 
Sv: Back on track?!

Tack, det var ngt att lägga på minnet för sommarfeta hästar.
 
Sv: Back on track?!

Nu blev jag helt till mig i trasorna över din xa gjord!! vad har du fäst den i?? förklara!!! ....får plötslig varma drömmar om att ha saden nån annan stans än vid öronen på min häst!
 
Sv: Back on track?!

Jag kallar den "mammagjord" för vi köpte långa elastiska gjordar för att kunna rida igång våra ston efter dräktigheterna.- fast jag säger det inte så Svarten på bilden hör :angel:

Den är fästad i en ordinarie stropp (man har ju oftast tre) och en extra rem bakom som i det här fallet är ett gammalt stigläder jag skurit bort spännet på. Remmen trär man bara genom sadeln, det brukar vara öppet mellan bossorna och sitsen.
 
Sv: Back on track?!

Smart rem. Ska jag använda när dotterns häst har nedkommit.
Efter min senaste nerkomst (1½ år sedan) så ahr jag bara kunnat rida korta pass. Små korta pass ca 20 min och sedan ett varmt bad varje dag har gjort susen.
 
Sv: Back on track?!

Vilken underbar bild!!! Tack för den!!

Jag rider numera alltid med en rejäl "gjord" om egna bäckenpartiet för att "hålla ihop" och klara de oförutsägbara små sidoskutten utan efterverkningar. En sån som används inom vården.
 
Sv: Back on track?!

Silverkedjan skrev:
tack Eva, inser också att alla hormonpåverkande ting är ajaj så nu har jag satt in en kopparspiral.

mizz: kolla MAGEN på pållen.... Sadeln skulle flyga fram på halsen utan dubbla gjordar, de är töjbara men drar sadeln rätt.

Åsa trådkapar lite.... sorry :o

Har precis satt in en kopparspiral och läste igenom foldern.
Stämmer de verkligen att man inte kan använda tampong??? Nu får jag panik för jag AVSKYR binda. Vill verkligen inte bara använda det.

Hur gör du/ni?

/Åsa
 
Sv: Back on track?!

tgd - vassego :D Jag provade sjukvårdens men föredrog mina egna täckesgjordar :idea:

Just oförberedda skutt är det värsta men det sker i mitt fall bara när jag själv förflyttar mig och halkar/snubblar, hästarna skuttar ALDRIG så på så vis är det ett bra utgångsläge. Men rida in nya är ju inte läge förrän stabiliteten är bättre.

Welsh, jag är ju också snart 1½ efter sista. Ska kanske öka på dosen långsammare än jag tänkt - men jag vill rida långtur upp i bergen :love:

Hur går det om man växlar rida och promenera, jag inbillar mig att det känns som man hinner dra ihop sig emellan passen i sadeln då? Eller riskerar jag att bli ståendes en mil hemifrån och varken kunna gå eller rida hem :o ?
 
Sv: Back on track?!

klart jag använder tampong, man får väl bara vara försiktig så man inte drar med sig trådarna ut. Men det känns lite långsökt att de skulle fastna i tampongen.

Annars har man en lite ökad infektionsrisk med spiral så det ska man ju tänka på, typ inte mocka ut med händerna och sen sätta in tampongen, eller låta den sitta för länge.
 
Sv: Back on track?!

Silverkedjan skrev:
klart jag använder tampong, man får väl bara vara försiktig så man inte drar med sig trådarna ut. Men det känns lite långsökt att de skulle fastna i tampongen.

Annars har man en lite ökad infektionsrisk med spiral så det ska man ju tänka på, typ inte mocka ut med händerna och sen sätta in tampongen, eller låta den sitta för länge.

*skrattar* Inga problem, det är sällan jag mockar. Dessutom otroligt sällan jag hjälper till med händerna. Däremot är de ständigt lortiga ändå :smirk: Men det gäller bara att tvätta sig noga innan man puttar in den.

Jag tänkte också att det skulle vara långsökt att den skulle fastna i tampongen.

Skönt, nu är jag nöjd igen. Vi får se hur nöjd jag är när första mensen kommer. kanske blir det en störtflod :mad:
 
Sv: Back on track?!

du vet alla såna där plågsamma Lizetteövningar som jag skrev så mkt om förr? alla de övningarna är KANON.
 
Sv: Back on track?!

Jag med:D
Himla sött foto!!!
Helt tekniskt så handlar det ju om att få vissa muskler att sluta dra isåär bäckenet. Det är rätt svårt att komma i direktkontakt med just dem men om man letar så om man spänner dem så att de blir väldigt trötta så slappnar de gärna av.
Klassiska "sitta rätt övningen" är super. Jag har fortfarande ibland ont efter graviditeterna men om jag rider plågsamt en stund så mår jag så mkt bättre.
Det är även grundposen i pilates så om du kommer över nått om pilates så klipp till.
Tänk navel mot ryggrad
Tänk musen upp i navelhöjd :crazy:
Tänk Rumpans baksida in i bäckenet i riktning pubeshår/navel.

Kläm åt så länge du kan, gärna till världen börjar snurra och du blir yr.Sen släpper du. Gör så ofta du kan, inet bara när du rider utan när du jobbar, diskar os.v. Det är uppskattat av partnern att göra det vid vissa väl valda tillfällen :angel:
att göra det i sadeln i kombination med tölt är otroligt lösgörande.
Man kan få träningsvärk i början.
Tänk på att det är avslappningen efteråt man vill åt.
 
Sv: Back on track?!

Bredden spelar ingen roll. Det man sk atänka på är att om benen roterar utåt så motverkar det de bra efekterna. Tänk samma som vid ridning, knä och tår framåt, inte utåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

E
Hästvård Min häst har gått med ett Back on Track hasskydd på vänster has ett helt år utan några som helst problem. Han har haft det på sej när...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: malinberntsson
·
R
Hästvård Hej! Min arab har fått en senskada och jag blev tipsad om Back on Track. Jag har nu börjat använda Benpaddarna. Skadan sitter på ett...
Svar
5
· Visningar
2 439
Senast: Oceanien
·
H
Utrustning Hej, jag funderar om jag ska köpa back on track schabrak, men jag vet inte om det är bra eller dåligt? vad tycker ni? :) jag är jätte...
Svar
9
· Visningar
4 185
Senast: trofé
·
Hästvård Började anv Back on Track paddar på mitt 18-åriga sto i vintras med bra resultat, cirkulationen i benen ökade och gallor...
Svar
3
· Visningar
1 421
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp