B-jäst, foderjäst!

gejsa

Trådstartare
Jag köpte förra veckan en hink foderjäst till mitt halvblod som bara är lite över året. Han är så himla lös i magen till och från. Han är ju skäck också med mycket vitt så det ser inte så fint ut då. :smirk:
Jag läste på hinken att det var bra för dåliga magar osv. Granngården visste inte huruvida det skulle fungera på lös i magen. Hon är ny och trodde att det bara skulle fungera på hård i magen. Jag började att ge 1 dl först om dagen i ett par dagar. När inget hände gick jag upp till 2 dl per dag. Alltså 1 dl morgon och 1 dl kväll. I morse var han inte lös i magen för första gången. Kanon. Kan man ge detta hela vintern nu?

Har ju även en fjording som inte tål hösilaget. Hon blir också lös i magen. Jag hade tänkt åka och köpa torrt hö till henne bara. Detta hö är dubbelt så dyrt än vårt hösilage. Nu till min andra fråga: Vad tror ni, tror ni att om hon också får b-jäst kan äta av hösilaget hela vintern? Då blir det ju klart billigare eftersom en hink kostar 190 kr. Är det någon som ger foderjäst pga lös i magen hela vintern, och är det bra? :bow:
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Glömde skriva att förra vintern fick fjordingen Mag-tarm balans flera hinkar. Men det ska man ju inte ge hur länge som helst. Det är ju mycket dyrare också.
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Jag ger det och jag har dåliga erfarenheter av att slänga in en dl bara sådär, brukar vanliogtvis bli racermagar då :-) _Brukar trappa upp långsamt.
Visst kan du ge hela vintern, men 2 dl om dagen låter mkt.
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Djurjouren skrev:
Jag ger det och jag har dåliga erfarenheter av att slänga in en dl bara sådär, brukar vanliogtvis bli racermagar då :-) _Brukar trappa upp långsamt.
Visst kan du ge hela vintern, men 2 dl om dagen låter mkt.

Tycker du 2 dl är mycket? Hur mycket ska man ge då. Tyckte det stod så på hinken.
Hur menar du med racermagar? Blir dom lösa i magen först eller?
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Finns det inga fler som känner till och har/använder foderjäst?
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Finns bara djurjouren och jag som använder b-jäst i hela långa Sverige???
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Jag använder mig av foderjäst och har så gjort under många år. Har gett det kortare periode och även under längre perioder..

Just nu har jag en åring som går på 2 dl=200g på den sort jag har Hippos. Har aldrig haft problem med att ge det under längre perioder bara positivt, ibland så kan det av olika anledningar vara så att hästen inte själv producerar tillräckligt med B-vit i tarmen och då anser jag att man bör hjälpa dem.

Men samtidigt så skulle jag inte som i ditt fall, ge foderjäst för att slippa köpa ett dyrare hö. Utan jag skulle för hästens hela välbefinnande köpa ett hö som den tål annars är ju riskerna stora att det kan bli andra bieffekter på långvarig diarre samt att hästen visar ju att den inte tål fodret, då kan man ju i förlägningen fundera på hur det blir även med näringsupptaget över lag.
Har själv aldrig gett det för att hästen varit lös eller hård i magen utan av andra anledningar där magen behövt extra stabilisering.

MVH/
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Jag ger foderjäst nästan hela året, undantag för sommarmånaderna. Jag ger ca 1 dl per dag.

Tycker inte att du ska låta din fjording äta hösilage om den inte tål det, byt till hö.
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Ok! Varför använder du b-jäst då. Du skriver för att magen behövt extra stabilisering! Hur då?
Det står ju på hinken att man kan använda det till känsliga magar.
Tål hösilage gör hon nog. Men jag tror att vi gör ju av med en bal så fort och då är den andra lite torrare än den förra osv. Då blir det ju som foderbyte nästan för hästarna. Och min fjording är väldigt känslig för foderbyten.
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Den ena hästen var sjuk så han fick för att slippa sin gaskolik samt att hans kropp kunde inte producera tillräckligt med bl.a. B-vit själv.

Den andra hästen får det för att dels höja upp proteinet och även fylla på bl.a. sitt B-vit då han under en längre tid varit mkt. mager och fått helt galen foderstat och fått bieffekter av det.

Om din häst är känslig och som du säger att det blir som ett foderbyte vid varje ny bal så har hö ett jämnare värde och påverkar då hästen mindre vid varje ny bal.
Jag förstår inte varför man skall utsätta en häst för onödiga påfrestningar om man inte behöver.

Om hästen kan stå på vanligt hö och slippa sina diarreér är väl ändå det att föredra?

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: B-jäst, foderjäst!

Hej, 2dl jäst kan inte vara så mkt, vad jag har läst på hippos jäst så är det 1dl per 100kg vikt, och då kan man snacka om mkt
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Jag förstår att det låter konstigt i dina ögon. Men har man 9-10 hästar här som äter hösilage är det lite konstigt att hon inte tål hösilage. Vi VET ju inte om det är just hösilaget som är boven i dramat. Men hon har haft rätt så kraftig kolik som ung. Så hon är väldigt känslig i magen. Och då var det torrt hö hon fick.
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Foderjäst är såvitt jag vet avdödad så jag kan inte förstå hur den skulle stabilisera magen. På kor kan levande jäst hjälpa vommen att ta hand om ett kolhydratöverskott men jag vet inte om levande jäst överlever ner till grovtarmen på häst.
PL
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

fallerina skrev:
Hej, 2dl jäst kan inte vara så mkt, vad jag har läst på hippos jäst så är det 1dl per 100kg vikt, och då kan man snacka om mkt

Förstår inte riktigt vad du menar!?

Hur som så får ena häst nu 2dl=200g. Då jag väger allt mitt foder på vår stallvåg så vet jag att dessa siffror stämmer utifrån mig och vår våg på foderjästen.

MVH/
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Ursäkta, men hästar är individer så det låter mkt. konstigt i mina ögon hur man kan resonera att 10 hästar tål det så varför skulle inte denna häst tåla det ?
Är det aldrig någon som har gjort utredning på den magen om hon haft så mkt. problem så man kunnat åtgärda grundorsaken?

MVH/
 
Sv: B-jäst, foderjäst!

Jag ger mina foderjäst, köper det i säck, blir mkt billigare än i hink.
ger det året runt..... 2dl låter inte mkt.
Till den som är känslig i magen kan det karnske funka att blanda vanligt hö o silage så blir det inte lika dyrt. Men funkar det inte så karnske du blir tvungen att ge bara hö.... testa dig fram.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
888
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 661
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp