Axlar i volten?

L

*Lena*

När jag rider på en volt så ska jag försöka skjuta fram höften som är inåt enligt ridläraren. Men hur ska axlarna vara i förhållande till höften? Ska de vridas inåt eller utåt? Började bara fundera på detta i brist på annat vettigt att tänka på ;)

Sv: Axlar i volten?

Om de alls ska vridas så ska man väl titta aningen inåt. Man ska ju försöka sitta rakt över hästen. Viktigast är väl att man inte "tippar" inåt så att inneraxeln blir lägre än ytteraxeln.

Vill bara varna för att de flesta vanliga ryttare inte fixar denna koordination. Det låter bra i boken: "ryttarens höfter ska imitera hästens höfter och ryttarens axlar dess bogar". De flesta ryttare klarar inte detta. När inner axel vrids inåt/bakåt, tappar de flesta ryttare sitt bäcken, eftersom vi är så styrda uppifrån.

Jag vill slå ett slag för laborerandet: våga sitt med sittbenen placerade tio över åtta i volt åt höger och tio i fyra i volt åt vänster och behåll hela överkroppen i ett stycke. Känn hur hästen rör sig och om det blir kvalitetsförbättring. Gå inte av i NÅGON midja. Styr hästen framför dig. Bromsa, vänd, bromsa, vänd, och sitt på ytter bak. Upprepa och repetera tills du känner att hästen börjar bära. Testa sen att vrida enbart axlarna - och fascineras över kvalitetsförsämringen.

Men i den ideala världen - visst!

Tack så mycket, båda två! :o

(Nu kommer personlig utvikning - om ni visste vad glad ni gör mig. Jag försöker moderera mina inlägg så de inte ska missuppfattas och därför blir jag extra lycklig över era kommentarer.)

*Lena* skrev:
När jag rider på en volt så ska jag försöka skjuta fram höften som är inåt enligt ridläraren. Men hur ska axlarna vara i förhållande till höften? Ska de vridas inåt eller utåt? Började bara fundera på detta i brist på annat vettigt att tänka på ;)

Nu blir jag totalt förvirrad, inte minst när jag läser de svar du fått.

Min centrerade ridning tränare talar om för mig att magögonen, ungefär vid höfterna skall riktas dit vi skall. Mina överarmar skall hänga avslappnat rakt ner och underarmarna utgå från höften och vridas med mina höfter/magögon runt i volten. Sedan rids volten som om den vore en åttkantsvolt, snarare än en volt, eller rättare sagt att man vänder hästen i volten för varje steg. Alltså rakrikta, vänd, rakrikta vänd i en pulserna rörelse steg för steg.

Ingen vridning av magögonen får överdrivas och handen med tyglarna får inte vridas mer än magögonen heller. Man skall sitta rakt över hästen med vikt även på det yttre sittbenet och inte lutad varken inåt eller utåt.

Detta går ju rakt emot det ni talar om. En ryttares bäcken vinklat utåt i volten och axlar riktade inåt. Er tolkning känns som om den kom från den klassiska ridskonsten, där hästen är ryttarens spegel. Fast då handlar det väl snarare om att ens ben styr hästens bakben och ens axlar dess framben. Inte att den styr hästens höfter och bogar. Ryttaren sitter ju närmre bogarna och behöver föra hästens kropp runt i volten. Med ytterhjälperna stödja hästen inåt i volten och inner lämna utrymme för hästen att ta sig runt. Reglera med tryck utåt om hästen försöker tränga sig in, men inte ständigt sitta och hålla emot med en höft som går framåt på inner.

Jag tänker mig att din instruktör försöker korrigera en innerhöft som helt enkelt vill böja sig för mycket inåt i volten. Då böjningen ju är väldigt liten i framförallt i en stor volt.

Hälsning Maja

Tycker du att du får bra bärighet när du gör som din instruktör tycker, så är det väl kvitto nog för dig? Alla har olika teorier och olika tillvägagångssätt. Kanske kan det bli bra på mer än ett sätt... (för mig är "ditt" sätt mera följsamt men inte påverkande, men det behöver ju inte betyda att du upplever det så).

Jag tycker att bärighet och kontroll blir bättre av att sitta som jag gör (och min tränare är förvisso inte certifierad cr-instruktör, men hon har varit hos Sally Swift), därför rider jag som jag gör. Jag förstår inte vad du menar med att innerhöft blockerar? Gm att gå fram med ena höften ökar du rörligheten för samma sidas bäcken. Det är ju därför man sitter så i galoppfattning tex, för att inner sida ska kunna ta för sig och accelerera.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka