Avveckla företaget, men behålla namnet?

Stallmannen

Trådstartare
Provar att fråga här, då den breda kunskapen på Buke inte har upphört att imponera på mig.

Jag har en vän vars make har ett företag som har ett unikt namn, vilket de skulle vilja behålla, trots att det är dags att avveckla företaget.
Företaget ska avvecklas för att det inte har varit aktivitet i det på över ett år, men då det har haft att göra med byggbranchen, så finns det vissa garantier mellan kunder och företaget. Då det inte finns inkomst eller omsättning i företaget så går det inte heller att uppfylla garantierna, så då är det bättre att förekomma, innan det blir något eventuellt garantikrav.

Företaget är skuldfritt, och varken gård eller hästar ägs av företaget, så det blir inga problem med det i alla fall.

Frågan är då: Går det att bilda ett nytt företag, och "överföra" namnet till det, utan att det e.g är samma företag?
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Så du menar att för att slippa garantikrav så ska man avsluta befintligt företag och sedan starta ett nytt inom samma bransch och med samma namn?

Jag har inget svar på frågan, men i mina ögon låter det direkt omoraliskt om ovan stämmer. Förutom det är det som gjort för missförstånd om någon vill åberopa garantin och kontaktar företaget med samma namn och som drivs av samma personer som tidigare och får som svar att det inte är samma företag.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Så du menar att för att slippa garantikrav så ska man avsluta befintligt företag och sedan starta ett nytt inom samma bransch och med samma namn?

Ah, sorry att jag var lite oklar där. Byggverksamheten inom företaget upphörde för ett år sedan, och det "nya" företaget ska inte ha något med det att göra.
Det nya företaget ska hålla i "allt det andra" som det nuvarande företaget gjorde, minus byggsidan. Detta inkluderar avelsverksamheten för hund, gårdsbutik och lite annat.

Håller helt med att om det "bara" var för att slippa undan garanti-ansvaret, så hade det varit vissa moraliska problem med detta.

Lång historia kort: Byggföretaget gick inte direkt bra, väldigt lite inkomst, stora utgifter (grabben förköpte sig på utrustning), och stora skulder som resultat. Han gick över från att jobba för sig själv, till att bli anställd för över ett år sedan för att minimera skadan. Skulderna är nyligen betalda, och dom vill lämna hela bygghistorien bakom sig, vilket jag kan förstå.

Dom vill dock inte bli av med namnet på företaget, då det är samma namn som gården har, och var "svårt att få".
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Ring Bolagsverket och fråga.
Jag vet att det går att gå samma namn med annat organisationsnummer då det har hänt i närheten, men då hade det gamla företaget ej använts (avregistrerats?) på flera år.
Jag blev väldigt förvånad eftersom första företagets ägare var väldigt gammal, men då visade det sig att det var ett nytt företag.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Jomen det tror jag, det är ju vanligt att köpa färdiga Aktiebolag. Du får väl fråga.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Var det verkligen två AB? Låter konstigt.

kl
Jag tror att det är så här, när det gäller AB blir namnet skyddat i hela landet och det kan inte finnas två som heter lika. EF, HB, KB blir bara skyddade i det län det är registrerat. Och EF behöver du inte ens registrera, men det kan ju vara bra att göra det för namnets skull.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Det nya företaget är ett AB, nu i alla fall. I vilken form det började vet jag inte. Har möjligen sett det, men glömt i så fall. Det har också, efter (1½?)år bytt namn och heter nu inte samma.
Vad det första företaget hade för form kan jag tyvärr inte svara på. På den skylt som fortfarande hänger kvar på byggnaden framgår inte det heller.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Mina föräldrar håller på att sälja sin optikerfirma(AB). Enligt revisorn kan de sälja "inkromet" men behålla bolaget(med div ansvar osv). De ska köra vidare bolaget med annan inriktning, och då tror jag namnet blir kvar på "inkromet" så att säga.
Men då blir det ju lite annorlunda än som i ditt fall. Bäst att prata med bolagsjurist, revisorn brukar ha såna kontakter.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Utan några värderingar i övrigt ;)

det existerande bolaget måste de namnbyta på två gånger, först en gång då, och då blir det gamla namnet fortfarande omöjligt att använda. När man namnbyter gång två så blir namnet fritt och kan antas av vem som helst, dvs det nya bolaget.

För att göra detta och försäkra sig om att man verkligen får tag i namnet, så bör de nog ha en tät kontakt med bolagsverket när de gör namnbyten.

Det fanns i alla fall förr en tjänst inom Bolagsverket som heter typ Bolagsjuristerna eller liknande (många år sedan jag jobbade med detta så det är inte säkert att det är på samma sätt idag), ring Bolagsverket och be att få bli kopplade till denne, det kostar litet pengar, men det kan det vara värt on namnet är viktigt. En första kontakt brukade inte kosta något, men skall de sköta själva ärendet så kostar det såklart.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Delvis KL

Tack för förslagen allihopa! Nu har jag lite att forska på, och har lite tips till folket i fråga.
 
Sv: Avveckla företaget, men behålla namnet?

Kollade via Bolagsverkets sökfunktion. Första företaget var HB, det andra öppnades som enskild firma (två personnummer??? först den ena sen den andra?).
Kanske det bytte företagsform i samband med namnändring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp