Avmaskning?

Gabriol

Trådstartare
Vi ska avmaska stallets hästar snart, några dagar innan vi släpper ut. Och varje år glömmer jag hur och med vad man ska avmaska. :smirk:

Vad är det man ska avmaska med nu?
(Har ej tagit träckprov, planerar ej att göra det)

Vi avmaskade med Ivomec förra året, går det bra att ha samma i år igen?
Masken dör väl när man avmaskar med det, så att det inte finns risk för någon smittspridning, eller? :confused:

Tacksam för svar!

Sv: Avmaskning?

Endera använder man samma substans i 2 år eller så byter man varje år. Du kanske ska ta och läsa på lite så det sitter ;). Det handlar inte som smittspridning i och med man skiftar substans utan anledningen till att man ska rotera långsamt mellan de olika substanserna är för att inte utveckla resistens....alltså att maskarna inte blir resistensa mot maskmedelen. Varför inte ta träckprov då ? Ni kanske inte alls behöver maska ? Det är sådant som att inte riktigt veta om det behövs eller inte som också kan utveckla resistens...man maskar ju bara när det behövs, och det kan man ju aldrig veta om man inte tar ett prov.

Hur många är ni i stallet och hur stora är hagarna? Har ni separata vinter och sommarhagar?

Jag fick igenom individuella träckprov i vårt stall i år, på alla hästar. Det blev 150 kr/häst (stallägaren tog momsen och portot!) och det är det enda vi behövde kosta på hästarna, för vi har så bra marker att vi inte behöver avmaska alls i år! Sparar både pengar, oro och så hjälper vi till att skjuta upp resistensproblemen en aning längre i framtiden.

Det är 6 hästar i stallet, hagarna är ca 3 tnl, med 2 hästar i en och 4 i en.
Hagarna som dom kommer släppas ut i dygnet runt de första veckorna är deras vinterhagar, men sen kommer alla hästar flyttas till lite olika sommarbete.

Ska man avmaska innan man låter de gå ute dygnet runt i vinterhagarna, eller ska man vänta till man släpper på sommarbetet?

Träckprov är det ingen som är intresserad av i stallet. Om nu hästen inte har mask och man avmaskar ändå är det väl inget som är skadligt?
Förmodligen är träckprov nånting jag kommer göra innan nästa års avmaskning, men eftersom jag är lite sent ute med övertalningen till de andra i stallet blir det inte i år.

Det finns en artikel från förstasidan där det står om riskerna med att avmaska på rutin.

När ska ni släppa ut dem då? Ska de gå kvar i vinterhagarna så skulle jag vänta med att avmaska tills de går ut i nya hagar. Å andra sidan, om ni har högt parasittryck så kan det ju vara läge att avmaska redan nu och sen följa upp noga resten av sommaren. Men utan att veta hur era hästar har det med mask så är det ju omöjligt att sia om.

Möjligheten till att spara pengar brukar vara bästa övertalaren när det gäller träckprov ;)

Okej, har läst den lite snabbt, ska läsa igenom den mer noggrant nu.

Kan vi avmaska med Ivomec i år igen?
Vad heter medlen som är samma som Ivomec men med samma innehåll och oftast lägre pris?

De andra är Noromectin, Bimectin och Eraquell. Visst kan ni ha det i år igen.

lånar knapp

Jag har fått svar på mitt prov och det fanns ingen mask. saken är att där jag hyr in mig så har ingen annan gort träckprov och tänker förmodligen inte heller göra något +att det slarvas med avmaskningen för att ägaren säger att hennes hästar aldrig har haft mask, men hon har då heller aldrig gort ett träckprov, så hur hon kan vara så säker på det, det vet hon nog inte själv, hon går väl på att de ser fina ut, har försökt förklara att de kan vara drabbade utan att det syns.

Hur ofta bör jag då göra träckprov för att kolla så att han inte blir smittad?

Jag skulle eventuellt ta ett prov i höst om jag kände mig orolig, annars vänta till i vår. HÄSTEN klarar rätt stor smitta, det är för att hålla ner smittan på markerna som man är noga att avmaska.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 423
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka