attackerad

S

Silly

sommaren 2004 va vi i norrland hos släktingar som vanligt hade vi våra tre hundar med oss som alla är fruktansvärt sociala.
så en dag när mamma sklle gå upp till våra sysslingar bestämde sej min hund chessi för att följa med, så hon hoppade över den nervikta tältduken som låg på drygt 130cm o sprang efter mamma som inget märkte.

mina sysslingars familj har en schäfer som skulle tävla lydnad men hon va för snäll. familjen består av 3 barn, mamma o pappa. schäfrar är så vitt jag förstått avlade för att försvara så när min lilla whippettik kom travande utan något hotfullt uttryck drog schäfer iväg mot chessi, utan ett ljud så chessi han aldrig se eller höra hunden. schäfern som satt i kedja o läderhalsband drog sönder halsbandet o hoppade på chessi. chessi försökte komma undan genom att krypa under en bil men schäfern va på henne.

sen kom matte o drog bort sin trygga familjehund o chessi drog iväg mot husvagnen. mamma o jag fick fram henne igen o kollade igenom henne. de va sent på kvällen så hon fick inte komme till veterinären förän morgonen därpå. där fick hon sy ett köttsår på ryggen (tur att hon är lite rund annars hade hon antagligen fått avlivas) o ett sår på benet där senkapseln dessutom slitits sönder. totalt ett 20-tal stygn plus ett flertal småsår på huvudet. är bara så oerhört glad att hon klarade sej.

chessi.jpg

Sv: attackerad

Schäfrar avlade för att försvara?
Var har du hört det?

Förvisso ska en bra Schäfer ha ett visst mått av egenskapen försvar i sig, men det har inget med vakt och liknande att göra. Försvar i den meningen handlar om viljan och förmågan att stå upp mot hot.

Håller med Jadzia.

Hursomhelst synd om hunden och hemskt för er jag kan bara tänka mig hur det skulle vara om det skulle hända någon av mina hundar :eek: .

Fin hund förresten :) .

Senast ändrad av en moderator:

nä ja vet inte men dom är ju inte avlade för att vara sällskapshundar

tackar =) hon tog det hela väldigt bra psykiskt, även om hon är väldigt misstänksam mot främmande hundar nu så spårade hon inte ur helt vilket ja misstänker att nån av våra andra skulle gjort om de va dom

Menar du att hunden skulle vara "för snäll" för att tävla i lydnad?
Hur kan den vara det?

I lydnadstävling behöver väl inte hunden vara arg eller tuff eller något i den stilen?
Eller fattar jag fel?

Himla trist upplevelse i alla fall, tur att det inte gick värre. Men det är verkligen inte kul att bli attackerad på det viset:-(

Jo visst är schäfrar avlade att vara sällskapshundar. Och de allra flesta är ju just det. Så här står det i rasstandarden:
"En schäfer skall ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker och frimodig och fullständigt godlynt (utom i retningsläge) och därtill skall den vara uppmärksam och följsam. Den måste besitta mod, kamplust och hårdhet för att vara lämplig som sällskaps, vakt-, skydds-, tjänste- och vallhund."

Ibland är det svårt att se för oss människor varför hundarna ryker ihop med varandra. Skönt att din hund klarade sig hyfsat.

*fd schäferägare*

Nåja, nu är det ju ganska sällan som varje individ av en ras följer den standard som människan tycker att den ska följa ;)

Att schäfrar skulle vara "sällskapshundar" beror ju på vad man lägger i det begreppet. Rasen är framtagen för tjänstearbete, främst i människans närhet. Hårt arbete i många timmar, i alla sorters miljöer.
Det är en "arbetsnarkoman" som enligt min erfarenhet ganska ofta kan bli otrevlig om den blir understimulerad.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 168
Senast: Zuzzi
·
M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
2 006
Senast: koftena
·
Hundhälsa Min föräldrar har en doberman, hon är åtta år idag. Väldigt ägermedveten o viker helst inte mer än 1dm från mammas sida. Jag bode hemma...
Svar
13
· Visningar
2 047
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama