Bukefalos 28 år!

Att duscha på badhuset (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 33)

Jag tyckte att det var lite intressant och undrade vad orsaken till regeln var. Det här hittar jag på flera ställen när jag googlar:

Varför ska jag duscha utan badkläder?​

Tar du på dig badkläderna innan du duschar så fastnar det smuts i dem, som du sedan tar med dig ner i bassängen.
Jag kan köpa @tanten förklaring faktiskt, men att jag tar med mig smuts ned i bassängen när jag har en ren kropp har jag svårt att tro. Snarare om man inte har duschat precis innan, så är det ju troligt.
 
Varför ska andra fundera ens. Jag är vuxen, jag kan ta ansvar över badvattnet själv. Jag är ren.

Regeln är satt för att badvattnet inte ska bli så smutsigt, så att man ska kunna ha mindre klor i. Så om jag ser till att jag är ren så har jag inte bidragit till att smutsa ner badvattnet. Det borde vara huvudsaken.

Jag kan förstå det. Men det borde inte störa någon att jag duschar med kläderna på. Är man så rädd för bakterier och smuts borde man bada hemma istället, då är badhuset fel ställe.

Det verkar ju inte vara en rädsla för smutsiga människor utan snarare att man bryter mot reglerna-orättvisa? Det är lättare för mig att ta på min baddräkt torr än med blöt kropp, för andra spelar det ingen roll.

Jag får nog göra det...
Jag visste inte att millimeterrättvisa var så viktigt för vuxna personer, att man måste se för att förstå att andra kan ta ansvar. Trodde huvudsaken var att jag var ren när jag simmade, inte att andra där tvunget måste se mig duscha så att de förstår det.
Men att just du är ren betyder inte att alla är det. Och hur ska jag veta vem som är det och vem som inte är det. Enklast är att alla bara duschar nakna.
 
Jag tyckte att det var lite intressant och undrade vad orsaken till regeln var. Det här hittar jag på flera ställen när jag googlar:

Varför ska jag duscha utan badkläder?​

Tar du på dig badkläderna innan du duschar så fastnar det smuts i dem, som du sedan tar med dig ner i bassängen.
Haha, ser framför mig hur jag står där halvnaken och försöker få på mig sport-bh'n efter att jag blött ned hela mig. :D Tror jag måste se över planen att skaffa klippkort på badhuset, eller köpa en hel uppsjö av badkläder för att se vad jag lyckas krångla mig på över fuktig hud ^^
 
Men att just du är ren betyder inte att alla är det. Och hur ska jag veta vem som är det och vem som inte är det. Enklast är att alla bara duschar nakna.
Varför måste du veta vem som är ren? Hur påverkar det dig att inte veta? Du går väl inte och simmar för att bli just ren, och du duchar och tvättar dig väl själv efteråt när du simmat, för att tvätta bort badvattnet- som jag har svårt att tänka mig vara rent oavsett hur rena människor än är egentligen.
 
Varför måste du veta vem som är ren? Hur påverkar det dig att inte veta? Du går väl inte och simmar för att bli just ren, och du duchar och tvättar dig väl själv efteråt när du simmat, för att tvätta bort badvattnet- som jag har svårt att tänka mig vara rent oavsett hur rena människor än är egentligen.
Alltså jag vill ju förutsätta att alla rengjort sig enligt gängse regler. På grund av dom finns av en anledning.
Och nej, enligt rutin så ska det inte behövas tvätta av sig mer än skölja efter. Om alla sköter sig.

Varför duscha med baddräkt undrar jag då?
 
Jag tyckte att det var lite intressant och undrade vad orsaken till regeln var. Det här hittar jag på flera ställen när jag googlar:

Varför ska jag duscha utan badkläder?​

Tar du på dig badkläderna innan du duschar så fastnar det smuts i dem, som du sedan tar med dig ner i bassängen.
halvt kl

Vore intressant att veta om det gjorts nån ordentlig studie. Jag menar, hur många är smutsiga på riktigt? Om man duschar hemma innan badhuset så hinner man ju inte bli smutsig på vägen dit. 🤔
 
halvt kl

Vore intressant att veta om det gjorts nån ordentlig studie. Jag menar, hur många är smutsiga på riktigt? Om man duschar hemma innan badhuset så hinner man ju inte bli smutsig på vägen dit. 🤔
Nä, såklart hinner man inte bli smutsig.

Och ja, folk är smutsiga/lortiga/otvättade.

Vet inte om du letar efter en studie. Jag har läst någon. Kan säkert hitta under morgondagen.
 
Nä, såklart hinner man inte bli smutsig.

Och ja, folk är smutsiga/lortiga/otvättade.

Vet inte om du letar efter en studie. Jag har läst någon. Kan säkert hitta under morgondagen.
Jag läste någonstans om att det egentligen inte var smutsen/bakterier som var det stora problemet, utan produkterna man använde mellan duschen hemma och bassängen. Typ. Hur sant det är vågar jag dock knte svara på 😅
 
halvt kl

Vore intressant att veta om det gjorts nån ordentlig studie. Jag menar, hur många är smutsiga på riktigt? Om man duschar hemma innan badhuset så hinner man ju inte bli smutsig på vägen dit. 🤔
De som har koll är ju det som provtar och kontrollerar vattnet. Det sker många gånger per dag.
Det går tydligen att se skillnad mellan när skolbarn som tvingas av lärarna att duscha nakna och när allmänheten badar.
Jag tror på dem som jobbar där.
 
De som har koll är ju det som provtar och kontrollerar vattnet. Det sker många gånger per dag.
Det går tydligen att se skillnad mellan när skolbarn som tvingas av lärarna att duscha nakna och när allmänheten badar.
Jag tror på dem som jobbar där.

Men kommer den ökade smutsen från personer som duschat hemma, precis innan de åker till simhallen? Eller kommer den från personer som inte duschat hemma?
 
Men kommer den ökade smutsen från personer som duschat hemma, precis innan de åker till simhallen? Eller kommer den från personer som inte duschat hemma?
Jag tänker att man vill få ner smutsen i vattnet till absolut minimum. Att då duscha utan baddräkt direkt innan man går i vattnet måste då vara det absolut mest effektiva. I vår simhall finns det bås med dörr om man inte vill duscha naken framför andra.
 
Men kommer den ökade smutsen från personer som duschat hemma, precis innan de åker till simhallen? Eller kommer den från personer som inte duschat hemma?
För ett tag sen var det unga killar som badade med märkeskalsongerna under badbyxorna ;)

Men seriöst. Det är väl inte ren lort som är problemet?
Vi är ju täckta av bakterier - annars skulle vi inte kunna leva. Och textildammet för med sig en del.

Det som man dammsuger upp från botten, när flockningsmedlet gjort sitt - är inte svett och lort. textildamm, hudflagor etc etc.
 
Jag tänker att man vill få ner smutsen i vattnet till absolut minimum. Att då duscha utan baddräkt direkt innan man går i vattnet måste då vara det absolut mest effektiva. I vår simhall finns det bås med dörr om man inte vill duscha naken framför andra.

Om det finns enskilda omklädningsrum med dusch så är det ju jättebra möjlighet, men så är det inte på alla ställen.

Jag tycker också att det allra bästa är om så många som möjligt duschar utan badkläder, särskilt när det är barn och ungdomar där. Det är bra att stödja normen att man helst ska duscha naken och att det är normalt och bekvämt och att vi alla ser olika ut.

Men jag tycker också att det är helt okej att man duschar hemma precis innan man åker iväg, och sedan duschar i simhallen med badkläder på. Jag har svårt att tro att det blir någon stor skillnad i vilken smuts och hudceller man drar med sig till bassängen, och jag tycker att det är mycket mycket bättre att man får den motion och simträning som simningen ger än att man istället stannar hemma för att tröskeln blir för hög.

Av samma anledning ser jag gärna vissa tider med könsuppdelning, särskilt för skolklasser. Det är fantastiskt att så många är helt bekväma och jag tycker också att drömmen är att alla ska vara det, och att barn ungdomar inte ska känna sig utsatta av sina skolkamrater. Men när den perfekta världen inte är densamma som den verkligen världen så tycker jag att man får ta till ett visst mått av pragmatism, och då prioriterar jag simkunnighet och möjlighet till skonsam träning framför att exakt alla måste följa alla regler även när de inte gör någon direkt skillnad för resultatet.
 
Alltså jag vill ju förutsätta att alla rengjort sig enligt gängse regler. På grund av dom finns av en anledning.
Och nej, enligt rutin så ska det inte behövas tvätta av sig mer än skölja efter. Om alla sköter sig.

Varför duscha med baddräkt undrar jag då?
Fast det finns ju alltid människor som inte är rena som simmar ändå, som kissar i vattnet, där samlas hud och smuts. Klart jag gör mer än sköljer av mig efter jag simmat eftersom det känns bäst för mig.

Varför jag duschat med baddräkt har jag svarat på?
 
Fast det finns ju alltid människor som inte är rena som simmar ändå, som kissar i vattnet, där samlas hud och smuts. Klart jag gör mer än sköljer av mig efter jag simmat eftersom det känns bäst för mig.

Varför jag duschat med baddräkt har jag svarat på?
För att du inte vill visa dig naken?
 
För ett tag sen var det unga killar som badade med märkeskalsongerna under badbyxorna ;)

Men seriöst. Det är väl inte ren lort som är problemet?
Vi är ju täckta av bakterier - annars skulle vi inte kunna leva. Och textildammet för med sig en del.

Det som man dammsuger upp från botten, när flockningsmedlet gjort sitt - är inte svett och lort. textildamm, hudflagor etc etc.

Men problemet med de unga killarna var väl att det var deras vanliga kallingar? Här diskuteras väl hur stor skillnad det blir att först duscha naken hemma, och sedan duscha i simhallen med badkläder på? Det är ju ett helt annat scenario och jag har svårt att tro att det samlas så extremt mycket mer textildamm och hudflagor då, relativt sett att man drar på huden med handduken som ju också lär ge ifrån sig en hel del, oavsett nakendusch eller inte.

Eller hudlotion som någon annan nämnde, det har man självklart inte på innan man ska ner i badet men det har ju inte att göra med huruvida man duschar naken eller inte.
 
För att du inte vill visa dig naken?
Ja, och för att personen jag var med de här två gångerna här var rätt stressad och jag ville själv inte lämnas kvar eller vara en belastning på henne, som jag var beroende av. Nytt ställe, många omkring mig, nya personer, kände mig obekväm, bland alla smala.
 
Ja, och för att personen jag var med de här två gångerna här var rätt stressad och jag ville själv inte lämnas kvar eller vara en belastning på henne, som jag var beroende av. Nytt ställe, många omkring mig, nya personer, kände mig obekväm, bland alla smala.
Jag vet hur det är att vara obekväm i sin kropp. Men jag tycker inte att det borde vara skäl för att inte duscha ordentligt utan badkläder. Jag tycker samma ska gälla för alla. Man duschar utan badkläder och har inte underkläder under badkläderna. Och man tvättar håret innan bad.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 912
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 499
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 487
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp