återigen konstig i traven

vinkelina

Trådstartare
*kliar mig i huvudet*

i mitten på augusti började hästen "steppa" i traven, ville inte länga utan slog över till galopp i höger varv, vänster bättre trav, men bjöd inte frammåt. Inte halt utan studsar mera jämfota.

Får tänderna kollade (lite taggar som slipas ner) och bestämmer att hon skall få två veckor ledig med promenade och longering för att inte styvna till helt. Rör sig bra i linan, om en lite stelt men beror snarare på att hon inte jobbas ordentligt. släppte då man jobbat en stund. Hela tiden pigg, glad och frammåt

Har sen tidigare bokat tid till kiroprat, som hittar ett flertal låsningar i rygg, bogar, höft. mest på vänster sida.

Får vila ytterligare en vecka och sätt sedan i gång försiktigt, jobbas i låg form ca 30 min i en vecka.

Har även haft ut två sadelprovare, ena säger att sadeln inte passar (före behandlingen) medans den andra säger att sadeln nog passar men att jag har haft fel sorts padd under så är den som orsakat problem.

Är nu i mitten på september och hästen rör sig betydligt bättre, frammåt (nästan lite väl pigg) och går bra i form. Denna veckas tisdag klagar medryttaren på att hon inte vill jobba i höger galopp, utan mera tar bettet och smiter iväg. Igår tog vi en skön terrängtur, mycket skritt och lite trav på mycket pigg häst

Och idag igen, när jag skulle rida. Börjar jobba bra, lite väl frammåt, stressad och vill ej söka sig neråt, men skyller det på att det är en större träning på anläggningen, mycket folk i rörelse, bilar, transporet och främmande hästar.

Jobbar henne ordentligt i höger galopp utan problem, samlar och ökar. Och så, saktar ner och skall jobba henne i traven. Steppar och travar på båda frambenen på samma gång (svårt att förklara) vill inte bjuda neråt, vill ingenting. vänster varv fint ner, om en kanske liiiite motvilligt. byter igen och vägrar trava rent i höger,. Galopp utan problem, skritten frammåt, går fint i öpnna, slutna åt båda hållen. Men traven funkar ej i vänster varv

VAD skall ja hitta på? närmaste vettiga klinik ligger närmare 300 km bort, de vet runt om kring kan i princip bara göra böjprov

Sv: återigen konstig i traven

Equiterapeft eller liknande kanske?!
Alt ta ut kiropraktorn igen.
Jag har nämligen en låsning själv som måste åtgärdas lite då och då med jämna mellanrum, den försvinner inte av enbart en behandling utan kommer smygande tillbaka och då är det bara att boka tid igen.

Misstänker man att något är fel så anser jag att veterinär ska kolla hästen innan man börjar med alternativa metoder.

Jag kör 37 mil enkel väg till närmaste stora hästklinik.

Är du helt säker på att hästen inte är halt? Har du gjort böjprov?

Den skulle kunna vara dubbelsidigt halt och det är ibland typ omöjligt att se utan att böja dem, för de blir lika korta och stumma på båda fram/bak.

Klinik förslagsvis, kolla bakben och främst haser möjligen även knä.

Hon har tidigare haft problem med muskler/ låsningar så därför tog jag ut kiropraktor. Vilket ju hjälpte ca 1 månad och hon var helt symtomfri. Går som sagt bra i vänster varv i alla gångarter. I höger funkar inte traven alls.

Skeptisk till böjprov på henne då hon även i "friskt" tillstånd haltar då. Hennes gamla leder tål inte den belastningen. Men kanske man borde testa i alla fall.
Hur långt kan man utreda utan att åka till klinik? Och vad skulle ni ha kollat upp hemma?

Skulle verkligen kolla att sadeln verkligen passar, själv står jag här med en häst som har ont i ryggen och låsningar pga en sned sadel. Nu har jag fått honom behandlad och bytt sadel så han kommer förmodligen att fungera efter rehaben.
Men om jag haft samma sadel hade ju problemen återkommit om och om igen, behandla symptomen utan att hitta orsaken är ju meningslöst. Kan även säga att jag fått olika råd angående om sadeln passat, sadelutprovaren trodde att hästen puttade sadeln snett och att jag skulle byta pad och sadelgjord så skulle det bli bättre samt rida så han musklade sig jämt och inte puttade sadeln åt sidan.
Nu med facit i hand (sadeln var sned i bommen) så hade ju sadeln ställt till det ordentligt och han har haft ont och visat detta med diverse problem i ridningen, i ena varvet speciellt som så här i efterhand är helt logiska om man har ryggvärk och går och spänner sig. Han är en väldigt ambitiös häst så han har verkligen försökt göra vad jag bett om trots smärta, är islänning och de visar inga stora signaler precis vid smärta de dumskallarna.
Jag hade definitivt åkt till kliniken och kollat upp hästen och/eller tagit ut en duktig equiterapeut som kännt igenom honom igen. Önskar jag fattat innan att något inte stod rätt till innan han fick riktigt ont men trodde det berodde på att jag tränade honom fel när han inte kunde utföra övningarna ordentligt och jobbade då ännu hårdare med just de övningarna :cry:

Hon har tidigare haft problem med muskler/ låsningar så därför tog jag ut kiropraktor. Vilket ju hjälpte ca 1 månad och hon var helt symtomfri. Går som sagt bra i vänster varv i alla gångarter. I höger funkar inte traven alls.

Ja det som behandlas är ju sekundära problem vilket gör att symptom bilden kan förbättras under en kort tid, men återgår oftast till det samma eller sämre. Klinik och kolla haser och bakknä, en häst som är frisk haltar inte. Däremot kan en äldre häst ha en viss påverkan i sina leder som kan betraktas som normala, hittar man inget där så kan ryggen vara en ide att titta på och då den främre T3-T5.

misstänkter nog att de kan vara sadeln som spökar :( prövade en annan 1 en vecka, och nu när jag ridit en vecka med egen så har ju problemet kommit tillbaka. fast de säger att den passar. Tror jag skall börja prova själv, utan att slänga ut pengar på sadelprovar och det ändå går åt skogen.

Boj: för nått år sedan "lyckades" vi provocera fram en 3 gradig hälta på henne. In på röntgen osv. INGET hittades. Domen blev felriden gammal häst. reagerade bara på böjprovet, inget syntes på arbetsprov på böjt spår utan böjprov.

3 gradig hälta kan aldrig anses som normalt i mina ögon, en halv möjligen engradig på te x samma benpar köper jag.

Vår äldsta kille som var oerhört felriden när vi fick honom, felskodd, fel inpassad utrustning osv. Han var ½ gradigt halt på sina bakben, och det vet vi hänger samman med att de är slitna. Igen annan provokation kunde påvisas på andra ben vid 24 års ålder.

håller med om att det låter konstigt (detta var för 3 år sedan) men hur vi än utredde så hittades aldrig nått. Vet kliade sig oxå i huvudet och funderade hur det gick till. kanske nån svag led som bara reagerade mera då man böjde eller nått. Inge hälta hemma efter som skulle ha kunnat förklara saken

Det är inte så enkelt att konstatera en mindre förändring i t.ex. en hasled, inte ens med röntgen. Det krävs ibland att veterinären har tålamod och tar bilder från exakt rätt vinkel för att en liten förändring - som kan vara väldigt jobbig för hästen - ska ses. Om du vill komma tillrätta med problemet i grunden är en bakbensröntgen en väligt klok sak att börja med.

Lycka till!!

Mycket tyder på att det trots allt är sadel som spökar. Bestämde mig för att longera idag för att lite själv se hur hon rörde sig, och var problemet ev skulle sitta. Och tja, ingenstans. Bra frammåtbjudning i båda varven. trav-galopp trav övningar utan minsta hälta, orenhet. bra fart på (travhästtrav nästan)

planen nu är massör, och ny sadel

Är du verkligen säker på att du kan se hälta? Jag försöker inte vara otrevlig, även om det låter så, men en erfaren veterinär stod och tittade på min häst när hon longerades i april/maj och såg ingen hälta bak fast jag beskrev symtom som t.ex. att hon "tappade" sina bakben i backar. Vid det tillfället hade hästen kotledsinflammationer på båda fram.

Endast ett par månader senare konstaterades problem med hasorna (röntgenförändring i den ena) på klinik. Jag är övertygad om att bakbenshältan (eller åtminstone en rörelsestörning) fanns där redan i april/maj i någon form, men det är väl inte alltid så enkelt att se. Så om din häst har knepiga problem PLUS att den har varit/är 3-gradigt halt på böjprov så tror jag tyvärr att något ÄR fel.

Din häst låter ungefär som min fd gammelhäst gjorde när hon hade dubbelsidig kotledsinflammation fram, samt knäledsinflammation fram. Hemmavid kan man inte kolla speciellt mycket. Våran veterinär böjde hemma på stallplanen och hästen gick faktiskt riktigt hyffsat efteråt. Så han hittade inte mycket. Däremot hittade ju kliniken dessto mer. Det enda som gjorde att vi åkte in var att hon inte riktigt tog höger galopp, och när hon väl tog den så bytte hon nästan på en gång..samt detta studsande hon höll på med. Sen hade hon börjat vägra framför hinder med. Våran klinik låg typ 15 mil bort. Jag hade åkt om den så låg 50 mil bort. En sån resa gör man ju inte direkt varje vecka..så då anser jag att milen spelar mindre roll.

Jag skulle nog säga så att väntar man med Stt utreda för länge så jo - då sitter du där och åker de milen var 14 dag i flera månader .
Med andra ord är det mkt klokt att utesluta veterinära problem genom att lägga tiden på en grundläggande koll vilket ts borde göra om jag var i dennes skor , helst igår .

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka