Astma, symptom...

Twihard

Trådstartare
Efter flera år av sjukdom vart ett resultat av detta att jag fick diagnosen förkylingsastma (detta var år 09/10). Jag fick en svag inhalator men har inte kvar den nu då den tog slut.

Jag har problem med andningen nu såhär långt efteråt. Jag kan inter andas genom näsan knappt och tar inget stöd av magmusklerna utan drar upp axlarna och andas kort i bröstkorgen. Det är otroligt jobbigt och gör att jag inte kan springa/rida etc då jag inte syresätter kroppen.
Nu undrar jag om någon med "riktig" astma tror att jag fått detta istället? Eller alltså att det har förvärrats och blivit en kronisk allvarligare astma, om det går?

Mina symptom är då att jag har svårt att andas genom näsan så andas alltid genom munnen. Alltid spänd i nacke/axlar/käke och neråt. Drar dessa uppåt när jag andas och andas inte djupt ner i lungorna utan det tar stopp typ mitt i bröstbenet i korta andetag. Jag kan inte syresätta kroppen och då framförallt låren. Får väldigt ont i dem och ljumskarna.
Har då svårt att anstränga mig utöver att gå. Försöker jag ta ett djupt andetag, antingen via munnen eller näsan, så säger min kropp åt mig att gäspa?! :cautious:

Jag vill bara få något som vidkar hela min kropp och drar in syre i mig. Då det känns som att jag kvävs men ändå inte, dock rosslar det inte och är inte vidare slemmig i halsen. Men får nästan alltid bihålsinflammation när jag är sjuk. Ska ringa doktorn igen, har varit såhär i flera års tid men reagerade mycket idag och har tänkt länge på det. Känner någon igen sig i detta?
 
Sv: Astma, symptom...

Jag har allergiastma och mina symptom är att jag får ont i luftrören, tryck som gör det svårt att ta djupa andetag och så det där jäkla häsande pipet när jag andas ut. Blir väldigt trött och lätt yr. När det var som värst för några år sen så var jag nära att svimma flera gånger när vi bar in hö. Fick gå med en bal ca 15 meter, sätta mig med huvudet mellan benen i en minut, gå med en ny bal... Jobbigt som attan.

Astma kan absolut bli värre om det inte behandlas. Min allergi har varit mycket bättre de senaste åren så jag har inte behandlat astman. Har bara haft problem när jag hämtat hö i stort sett, nån gång emellan också kanske. Men det senaste året har det kommit lite tätare, så nu känner jag att det börjar bli dags att få en liten puffra så att jag inte förstör mina luftrör. Vid astma blir det ju en inflammation i luftrören som kan bli kronisk om man inte behandlar den. Så det ska man vara försiktig med. Min mamma har i många år haft problem med kronisk löftrörsinflammation och innan hon slutade röka så var hon så slemmig att hon kräktes varje morgon. Fruktansvärt. Kunde vakna och inte få luft pga att hon var så slemmig. Nu har det blivit mycket, mycket bättre. Men jag skulle aldrig våga gå utan att behandla när jag känner av det minsta lilla och riskera att få det så.
 
Sv: Astma, symptom...

Kolla upp det! Ring VC imorgon och boka tid för spirometri, det är inte normalt att inte kunna få i sig mer syre än att det räcker till att gå. Att du använder "hjälpmuskler" för att andas är också ett tecken på att det inte står rätt till. Jag har själv astma och kan också börja gäspa om jag inte får tillräckligt med luft.

Visar det sig att du har astma finns det massa hjälp att få av inhalatorer och liknande!
 
Sv: Astma, symptom...

Tack för era tips och råd. Är lite orolig och har gått och tänkt på det länge. Problemen har ju blivit en vardag liksom men vill kunna vara lycklig i ridningen med. Vad gör man på en spirometri?

När jag utreddes senast då innan jag konstaterades förkylningsastma (samma som stressastma sa de, ungefär) berodde det på"morbus tietze" eller vad det hedde som jag hade. Hemskt. Men i alla fall då fick jag sitta och andas i något som gjorde att mina händer krullade ihop sig, fick ingen styrka men gud så avslappnande det var. Min mamma har mycket allergier, pollen etc. Har blodproppsjukdomar etc och kanske astma är från hennes sida då? Slemmar gör jag ofta när jag har ätit eller druckigt.
 
Sv: Astma, symptom...

Skulle kunna varit jag som skrivit det där, är nämligen likadan. Har ansträngnings astma och det blir bättre ju bättre kondition/flås jag har. Däremot ett helvete vid varje igångsättning då jag inte heller syresätter mig utan att ha öppen mun hela tiden och andas genom den. Men som sagt, ju bättre flås jag får,desto bättre - brukar kunna sluta med inhalatorn då.
 
Sv: Astma, symptom...

Jag har astma och mina problem var liknande dina.

Har också haft svårt att andas genom näsan, anledningen? Polyper! Detta missade min vanliga vg, behandlar med nasonex och det är stor skillnad!

Bröstandas Du så kan det helt enkelt vara ett invant spänningsmönster. Jag fick hjälp mot det av en sjukgymnast. Har man tidigare upplevt att det blir svårt att andas och blir stressad så kan kroppen börja "kväva" sig = svårare att andas = mer stressad osv.
Rekommenderar basal kroppskännedom.
sjukgymnasten kan också hjälpa till att utforma ett träningsprogram för att underlätta astman.
Ibland går det att låna utrustning som mäter syret i blodet osv och på så sätt hitta en bra träningsform som passar dig utan att behöva få yrsel osv.
 
Sv: Astma, symptom...

Under helgen har jag fått prova min mammas tabletter "Betapred" eller vad de heter. Hon har massa allergier och de skulle vidga luftrören. Me jag tar inte lika många tabletter som hon och är osäker på om de ger verkan nu när jag inte kan sluta tänka på min andning. Blir andfådd av att bara sitta still när jag försöker anstränga mig att andas. :( Ska bli skönt att träffa doktorn.

Jag upplever även att ju varmare det är, desto jobbigare är det att andas tycker jag. Och eftersom jag är spänd i hela axel och nackområdet är det svårt att öva på att slappna av. :(

Det värmer att jag får tips av er. :) Jag hoppas de hittar ett "fel" på mig som går att behandla, annars blir jag sorgsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Detta kan bli lite förvirrande och lite rörigt, men hoppas någon förstår. :) Jag har varit sjuk i 1,5 år och därmed tappat i princip min...
Svar
0
· Visningar
1 029
Senast: Twihard
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 234
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp