Ärren skapar problem..

iNHALE

Trådstartare
Jag har egentligen två problem, men båda kretsar kring samma sak, nämligen pållens ärrbildningar på bakbenen.

1. Det första problemet är att ärrbildningarna på hans bakben är väldigt sköra, framförallt på baksidan av benet. Häromdagen när jag ryktade upptäckte jag att det blödde från en av ärrbildningarna på vänster bakben på baksidan av benet. Tvättade rent och smorde med jodopax. Det var inte ett stort "sår" utan mer som ett rejält bromsbett, men satt precis på ärrbildningen. Han har också problem att sätta hår över ärren på baksidorna av benen. Har en känsla av att såret uppkommit då han kan ha skrapat i sig mot t.ex. en gren på marken i hagen eller liknande.

Frågan är nu. Finns det något jag kan göra för att underlätta så att ärren blir mer "tåliga"? Kan tillägga att de är ca 3½ år gamla så det är inga superfärska ärr. På framsidan av benen växer håren över bra, men inte på baksidan där det är mer tufsigt.

2. Det andra problemet är att han har en tendens att slå ihop bakbenen. Har hittat små hårlösa fläckar då och då på hans ben som är suspekt lika vad som kan uppkomma om hästen går och slår sig. Det optimala vore då att ha benskydd på bakbenen i hagen. Problemet är ju då återigen, ärren. Vill inte spänna på honom massa benskydd som ligger och gnider mot ärren, hindrar huden att andas och drar åt sig massa smuts som kan irritera.

Har funderat på att ett par boots på bakhovarna kanske skulle hjälpa så man iaf dämpar lite när hoven går emot skinnet, men vet inte om det är tillräckligt.

Det är dock inte jätteofta jag hittar kala fläckar, men då och då dyker det upp en och annan.


Någon som har några tips på vad jag kan göra för att underlätta? Han är inte öm i ärren om man tar på dem, men gillar inte när man klämmer eller använder för grov borste.

I dagsläget smörjer jag dem inte med något, använder bara jodopax på tub om det skulle blivit något litet småsår och kletar på lite helosan om det börjar kännas torrt.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Är det ordentligt läkt utan svallkött?


Min gammeltant har ett ärr i hasvecken (och någraq till, men det är störst)
Där kommer det aldrig något hår, däremot växer det som typ liknande en kastanj. brukar klippa av me verktången när det blir för långt helt enkelt. Inget som ömmar eller så.

Kan du visa bild på ärrret/ärren?
 
Sv: Ärren skapar problem..

Kan ta ordentliga bilder imorgon både på fram och baksidorna. Vid vet-besiktningen bad jag vet att titta extra på ärren och hon tyckte att det såg bra ut och hade läkt bra.

Då han är gammal travare misstänker jag att ärren antingen kommer från blistring, eller att han gått med smutsiga benskydd som skavt och skapat infektioner i huden.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Köp BoT paddar el. linda med BoT. Inget roligt för hästen att slå sig då du rider. Finns säkert många fler skydd på marknadern som inte skaver, men du får räkna att det kostar. Det är STOR skillnad på kvalité mellan dom dyra & billigare märkena.Min erfarenhet är att dom billiga skydden ger mer irritation & skav pg.av sämre kvalité. BoT ökar cirkulatonen i benen på honom med, kanske med tiden att ärren blir mer tåliga om cirkulatonen ökar.
BoT (Back on Track) googgla det så får du upp mer info om det. Har det mesta i deras sortiment till mitt sto & även en halskrage till mig, som jag använder på vintern, kanon ! Har wiplash och ländryggskada.
Lycka till
 
Sv: Ärren skapar problem..

Min ena häst har liknande problem. Jag smörjer med enbart olivolja dagligen. har äntligen börjat växa ut hår. Tydligen har han haft detta lääänge och inget annat har hjälpt. Men olivoljan är kanon.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Har alltid benskydd när jag rider numera och tvättar dem pedantiskt med vatten efter varje runda för att få bort smuts och skit som kan tänkas skava på honom, men vet inte om jag vill ha honom lindad i hagen, vet inte ens om det är en bra idé med lindor i hagen.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Ska testa med olivolja! Kan tänka att det har något att göra med att huden blir skör när den blir torr och spricker lätt.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Ge hästen en balanserad foderstat!

Koppar behövs t.ex. för LO enzymen som skapar korslänkar i kollagen och elastin (korslänkar i bindväv är ett slags “bryggor” mellan olika protein och som gör att vävnader håller ihop).

Detta gör att ärr efter skador blir mindre och starkare. Protein, zink och koppar bl.a. främjar dessutom hårväxten vilket gör att hår kan växa ut och täcka över ärret.

Jag har egen erfarenhet av detta. Min häst hade ett ärr på utsidan av hasen på vänster bakben när jag köpte honom. Ärret var kvar under ca. 5 år och förändrades inte så jag accepterade att det var en kal fläck där hår inte växte. När jag började intressera mig för foderfrågor och satte hästen på en korrekt balanserad foderstat försvann ärret inom några veckor! Nu “försvann” egentligen inte ärret utan vad som hände var att huden runt ärret hade dragit ihop sig och hår hade växt över och täckt ärret så att det inte syntes längre. Jag kunde dock känna ärret med fingrarna under hårväxten.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Smörjer som sagt inte med jodopax hela tiden utan som häromdagen när han upptäckte att det blödde från ett litet sår. Tvättade och smorde precis där såret var en gång :p
 
Sv: Ärren skapar problem..

Vet inte ens om det finns att köpa längre, eller vad det kan tänkas heta.. Men när jag var liten och gick på ridskola hade en av hästarna en gummiring på ena karleden istället för bakbensskydd.. Kanske hade vart nåt att prova ifall han får skav av vanliga skydd:idea:

Ang smörjning av ärren, hade nog jag provat en period att smörja med nån fet bra kräm och ha på plastfolie runt i ca 30 min och en bit fleecelinda över.. Ett lite modifierat tips (från folk inom äldrevården)jag fick för ena hundens armbågar, som är alldeles torra hårlösa och spruckna:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ärren skapar problem..

Ah du menar kotring? Sådana finns att köpa, dock är det väl mer till för hästar som trampar sig på ballarna, och denna killen slår ju hovarna mot benen betydligt högre än vad kotringen skyddar. Har hittat märken nästan halvvägs upp till hasen.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Så kanske det heter:) Har bara stött på en häst genom alla år som haft nåt sånt, men jag vet att det var just för att han strök sig som han hade det.. Men är det så högt som nästan hasorna så känns det kanske lite klent men en ring
 
Sv: Ärren skapar problem..

Olivolja som någon skrev är ett bra tips.

hade du provat att ha vanliga damsker som skydd bak i hagen? Du ville helst undvika skydd som jag förstod det men kanske pest elelr kolera liksom?

Om du vill testa skydd så hade jag provat ett par vanliga damasker. Var bara noga med att spola ev dem efter användning så att det inte kommer sand/grus och skaver.

Räcker inte damasker som skydd kan man prova gamacher kanske (travhäst skydd) de är lite långre än vanliga damasker.
 
Sv: Ärren skapar problem..

kl

Här kommer några halvbra bilder. Mobilen gillade inte det mulna skumma kvällsljuset men det fick gå iaf.

Foto02222.jpg

Framsida bakben. Som ni ser är vänsterbenet värre åtgånget än det högra.

Foto02202.jpg

Baksida båda ben. Återigen, vänster är värst.

Foto02212.jpg

Framsida vänster

Foto02232.jpg

Baksida vänster. Den stora kala fläcken i "mitten" var där det blödde häromdagen. Idag ser det fint och helt ut, inga skorpor, inget blod, ingen annan sörja, ömmar inte heller.

Foto02182.jpg

Mindre bra bild på vänster bak.
 
Sv: Ärren skapar problem..

På den sista? Min hand :) Det var så myggit så jag fick lyfta upp hans ben och hålla i det för att han skulle vara stilla nog för att kunna ta en närbild, han är väldigt kittlig och stampar och slår som en galning om det kittlar på honom.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Uj,uj, vad den stackarn har råkat ut...Ser ut som blister skador, men måtte vara en tossig person som blistrat mitt på...

Nåväl, det är ju som det är och jag skulle behandla som om huden vore brännskadad. återfukta och smörja med olja.
komme rjuinte ta bort men förhoppningsvis mildra.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Nä det ser inte så himla trevligt ut tyvärr. Han fick dessa "skador" i slutet av sin travkarriär, och den tjejen som köpte honom från travbanan behandlade honom. Man har ju trott att det berott på infektioner i huden som uppkommit pga smutsiga benskydd osv, men att man blistrar hästarna är ju inte direkt ovanligt i verken trav eller galoppvärlden vad jag förstår.

Ska testa med olivolja och se om det blir bättre. Vill främst göra huden tåligare så det inte börjar blöda för minsta lilla. Sen om det växer ut hår eller inte, ja, det blir som det blir. Men huden vill jag få ordning på först och främst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp