Arnika gel

Sv: Arnika gel

Ja och ingen bättring, bara päls som ramlade av.

OJ - VAD var det för ski* arnika. Jag har masserat mina med Arnika gel i flera år och aldrig sett ngt liknande. Dock skall man inte göra det flera dagar i rad så klart men ngn dag i veckan är helt ok. På en häst som gick omkull o slog i höften så masserade jag med zonsalva fr apoteket. Dyrt men hjälpte. Djävulsklo billigare. Arnika har jag masserat med på alla stresspunkter som finns på min förra häst. De liniment som jag aktar mig för är typ aldrig använda radital, blue lotion eller starkare med bandage. Dock är jag ett fan för BoT och har använt det mesta under mina aktiva 35 hästår.
I mitt stall apotek så finns Arnika, djävulsklo, Blue lotion o Musle embrocation o säkert ngr flaskor till - lite olika vilka skador det är så klart...
Aldrig tappat ngn päls:) Och skulle den tappa så skulle jag ha på MSM med Allantoin eller ngt.
Om det är en akut skada så skulle jag bara kyla med "stickande" liniment typ Radital eller Muscle embrocation sen avvakta ngn dag om det inte ger med sig massera med mildare liniment typ Arnika.
Om hästen tappar päls så måste det ju vara ganska mkt liniment som ligger kvar ngr dagar så det blir ett lager i pälsen (överskott) som inte borstats bort eller tvättats bort.

Jag använder aldrig produkter i gelform, delvis pga risken att överdosera och därmed råka blistra hästen, delvis för att det är svårt att "få in" det genom pälsen och ner mot huden ordentligt.

Flytande arnika (-tinktur heter den då) är mycket lättare att jobba med, och jag har aldrig råkat ut för blisterskador med det. :)

Precis Pinky! Men jag har aldrig fått så med varken gel eller Arnika tinktur däremot så kan jag mkt väl tänka mig att om man överdoserar o inte masserar in det riktigt så kan det bli så oavsett gel, tinktur eller dyl.
hello neighbor ;-)

Hello hello! ;)

Jag har väl aldrig lyckats få skador av gel heller, men jag har sett hästar få det och det är ju aldrig kul.

Att jag aldrig fått skador av det beror väl iofs på att jag slutade använda det för väldigt längesedan, när jag insåg hur bökigt och kletigt det var att använda. Numera är det Arinkatinktur, Radital och andra "vattninga" produkter som gäller. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 560
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka