arbete om foder och foderstatsuträkningar

B

BeastieBabe

jag sitter och knåpar på ett arbete och har gjort en hel del, inte skrivit allt klart, men det känns som att något fattas..

detta har jag med änsålänge:
Räkna ut vikten

Hästens näringsbehov
Räkna ut behovet, rastillägget och arebetstillägget
Unghästar och Dräktiga ston
Hästar med speciella behov
Mineral och vitaminbehov

Salt och vatten
Saltfakta
Vattenfakta

Fodersorter
grovfoder (hö, halm, sialge och lusern)
kraftfoder (energifoder, proteinfoder, biprodukter och fabrikstillverkat foder)

Foderanalyser
Hur gör du för att skaffa analys på grovfodret (länkar)
Näringsvärden i vanliga kraftodersorter och halm

Fodringsrutiner
Sunda fodringsrutiner i vardagen (sifferfakta om grovfoder)
Fördelning mellan grovfoder och kraftfoder
Anatal utfodringstillfällen
Byta eller öka fodergiva
Vikt och volym på vanliga fodersorter

Exempel
Exempel på grovfoderanalys och där jag räknar ut foderstater åt 3 hästar (lättfödd, normal och svårfödd, en för vila och en för medelhårt arbete)

Egen uträknare
Guide till hur man gör en egen uträknare i excel

Källor och webbadresser till olika kraftfoderföretag


Ni som också är kunniga inom foder, vad bör jag mer ha med i mitt arbete där man som nybörjare ska kunna lära sig räkna foderstater? kan säga att jag redan späckat varje sida med tabeller om behov och allt ;) kanske lägger ut allt på en hemsida sen! :idea:
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

ingen som har nån idé? då kanske det är komplett då :p
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

Exempel på hur man kan se vissa brister, t.ex proteinbrist och hur man åtgärdar det med en korrekt foderstat.
Före- och efterbilder?
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

Kvoter vs minimibehov - alla kvoter MÅSTE ju inte i alla fall uppfyllas, det finns ju rena behovs-värden också. Här kommer ju också vikten av att SE på hästen, och veta hur man kontrollerar hullet; vilka punkter på kroppen som är viktiga att hålla koll på.

Litteraturlista för vidare läsning?

Volym på fodersorter skulle jag undvika i möjligaste mån, kan väl möjligen vara aktuellt på silage. De flesta borde dock investera i bra vågar!
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

jo det har jag med, alla behov och tabeller för makromineraler, dagsbehov och maxdos, vad det dräktiga stoet och unghästen behöver för mängder och kvoter..

bra ide med bilder där man visar på "hullproblem"..

det med volymen gäller främst soja, havre, några olika pelletsar, vetekli, kornkross, betfor (strimlad/pellets), inga foder som kan fluffas och packas så att en liter kan väga 0,2 eller 3,5 kg..

litteraturlista, bra!


före och efterbilder har jag inga men när jag slängt ut det som sida kanske det finns bukare som vill låna ut bilder :idea:

tack för tipsen Pinky och ang :bow:
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

Fast jag var nog inte klar ;)
Kanske en sida med vanliga missförstånd om foderstatsuträkning och analyser vore något? ... inte minst med tanke på alla trådar här på forumet. :angel:
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

hmm ja, funderar lite på hur man kan utforma en sån sida och bäst vore kanske att ha den i frågeform, som en "fråga experten" sida (även fast jag inte är expert ;) )

en sak som jag ska lägga till är en liten "normallista" när man räknar ut hästens underhållsbehov så att folk vet ungefär vad behovet ska ligga på så dom inte får ut 12 eller 255 MJ eller så till en c-ponny :rofl: det har man ju sett..

men skitbra tips! att utforma sidan utifrån att användaren redan har gjort fel :idea: då blir jag mer noggrann med vad jag skriver :)
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

När vi räknade foderstat i skolan så hade vi även med temperaturen ute. Vid kallare väder (tror det var kallare än - 10) så la vi till 10 %
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

ahh bra att tänka på! ska skriva med ökningen vid kallt väder :idea:

jag tror nog att jag får skicka ut sidan för rättning till intresserade på buke innan jag lägger ut den officiellt :angel:
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

Väldigt bra! tycker att du borde räkna ut foderstat till dräktigt sto, digivande sto, föl och unghäst oxå!

Glöm inte att underhållsbehovet av MJ kan variera beroende på temperamentet, en temperamentfull häst förbrukar mer energi än en sävlig.

Behovet öka om det är varmt ute då det går åt mer energi för att reglera kroppstemperaturen nedåt.

Jag tycker också att du kan ta upp vad som är lätt/medel/hårt och mycket hårt arbete.

Konserveringsmetoder och hygienisk kvalitet.
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

så, har putsat litegranna, kanske är lättare att komma med idéer när man vet vad som finns ;)
-> http://www.geocities.com/fodersidan/ <-
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

Jättebra sida :) :bow:
Ska jag tipsa min kompis om denna då hon precis har börjat att lära sig att räkna själv. Tror hon kommer att förstå allt bättre då än när jag ska försöka förklara...
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

okai, fast den är inte helt klar, en del sidor är inte färdiga ännu, men det kommer mer sen.. har lite mycket annat att göra nu bara :D
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

Jag tycker det låter jättebra om du även lägger till lite av det andra har sagt ovan:)
Du får gärna skicka ditt arbete till mig när du är klar!! Hade vart lärorikt och roligt att ha!:bump:
 
Sv: arbete om foder och foderstatsuträkningar

kolla inlägg #11 ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp