Är detta lustigt eller helt normalt...två saker!

Empalie

Trådstartare
I augusti detta året fick vi hem en liten kissunge från en helt vanlig kattfamilj, vad vi vet....
Kissen är helt underbar och hur kelen som helst. Redan efter ngn vecka efter att vi fått hem honom såg vi att han hade onormalt stora baktassar, dels är de mycket stors och fasta men på hasen är det som två fettklumpar som sitter. De är mjuka och dallrar lite när han går. Han har inte ont av dem och är som vilken katt som helst men kan detta vara ngn tecken på att generna kan vara lite vildkatt. Tassarna är ungefär dubbelt så stora som vår andra hankatt som är 4 år.
Framtassarna är helt normala.
Me ikväll när jag kollade lillkissen i munnen såg jag att den långa hörntanden (tandraden överst)längst fram inte är ensam, det har växt ut en tand till alldeles intill. Den är lite mindre, är detta normalt är det ngt som ska tappas i så falla märkte jag inte alls det på vår äldre kisse. har bara haft t¨vå katter i mitt liv så jag är inte så van....
TACKSAM för svar o kommentarer nu!!!!!

Sv: Är detta lustigt eller helt normalt...två saker!

Att katten har "dubbla tänder" är inget konstigt. Kattungar tappar sina mjölktänder precis som vi gör, din katt håller på att byta tänder helt enkelt.

Om katten har två "fettklumpar" som den andra katten inte har så rör det sig antagligen om polydaktyli dvs. att den har fått extratår. Det har INGENTING med vildkattsinslag att göra (äkta vildkatter finns inte ens i Sverige, förom lodjur då men den parar sig knappast med tamkatter... en tamkatt är nog mer lunch än en "lover" för ett lodjur). Polydaktyli finns det lite olika mutationer som orsakar och den finns naturlig i kattpopulationen, de har ingenting med vildkatter att göra (vildkatter har oftast inte fler tår än tamkatter heller).

*knycker tråden*

Då kanske det är polydaktyli som gör att Dimmas framtassar ser lite underliga ut? :idea: Ska försöka ta en bild så får du se!

Det sitter inte vid tårna utan vid hasen högre upp, de dallrar när han går. Tassarna längst ner är inte mjuka på det sättet utan bara väldigt stord och han är fruktansvärt stark i dem.

Finns ju katter som har extra tår... Och om det är något som dallrar så kanske det är extratår som inte sitter fast i benet utan bara i skinnet..

Finns ju katter som har extra tår... Och om det är något som dallrar så kanske det är extratår som inte sitter fast i benet utan bara i skinnet..

Fast extratår på hasen har då ingen av mina två jumbofotingar....

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Anonymt nick, detta är otroligt jobbigt 😩 Bakgrund En ytlig bekant till mig spontanköpte en kattunge på Blocket (jag har talat om för...
Svar
7
· Visningar
1 430
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 309
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama