är det för lite att köra min häst 3 dagar i veckan? ett snabbjobb

L

lie

och 2 rundor med lite intervaller.. han får ett snabbjobb på tisdagar lr onsdagar och så blir han körd en sträcka på ca 5-6 km på fredagen i varierat tempo,inte full fart men lugn trav och lite ökad! sen på söndagar får han gå en runda på kanske 4-5 km i lugnt tempo!! jag vill hålla han i kondition nu men till sommaren ska vi börja träna han lite mer då han ska upp till tävlingskondition.! han blir även skrittad under sadeln oftast på lördagar på en runda som tar ca 40 min..i sommras var han i full tävlingskondition och har vart det i några år..

Att köra tre dagar i veckan kan i sig funka, jag tränar inte heller mer än 3-4 dagar i veckan. Men det du skriver låter för lite. 4-5 km är ju knappt mer än uppvärmning. Om du vill träna dessa kortare sträckor så får du nog träna nästan varje dag istället. Förutsättningen för att kunna träna 3 dagar i veckan är att hästen får arbeta rätt ordentligt alla träningsdagar. Förslagsvis så bör du nog trava minst 10-12 km under ett pass i lugnt tempo om du vill hålla konditionen på någorlunda nivå. De gånger hästen skrittar bör du nog inte heller understiga en timme. Om du inte vill hålla tävlingskondition så är ju snabbjobb nästan onödiga istället, det beror på vilka tempon du menar med snabbjobb förstås.

Självklart beror det ju också på hur lågt du vill träna ner hästen inför sommaren. Men jag skulle nog föredra långa lugna pass nu och kanske spara snabbjobb tills du ändå ska träna upp inför start.

Jag håller helt med Anhe här våra hästar går ca 4-5 km som uppvärmning för snabbjobb.
Kondition kör vi lite olika men ca 1-2 mil.
Men som sagt. inte mer än ca 3 max 4 dagar i veckan (inkl. ridning).
De måste ju få tid att återhämta sig oxå.

hur gammal är hästen .ska han starta snart?det låter lite det du tränar.både dagar och mängden.
Förslag;
måndag;långsamt minst 1 mil
tisdagar;vila
onsdagar:fort (helst rakbaneintevaller)
torsdagar:skritt (eller bara hage om han inte e stel)
fredagar;vila
lördagar:rejält långsamt med inslag av tempoökningar.
söndag;Skritt (eller bara hage om han inte e stel)
dom dagar det är vila eller skritt som jag skrivit de dagarna kan du longera eller ta en ridtur.(gymnstik)
tänk på om du ändrar om träningen till hårdare pass att ta det stegvis. :banana: :D

okej tack då vet ja.!! då ska jag göra det:) för nu när jag kör han så blir han uppvärmd för han är inte direkt löddrande..

3 dagar i veckan räcker nog säkert men itensitetenpå träningen bör ökas. Som ovanstående skrivit så är 4-5km i minsta laget. För att få en bra effekt av långsamkörning, alltså för att den ska ge något behöver man köra så att hästen ligger på en puls kring 170 slag/minut. Den pulsen når man ifall man kör lite långsammare än två minuterstempo, kring 27-30km/h och i det kan man lägga in lite fartlek dvs att man gasar på i rätt bra fart i 15-20 sek lite då och då. Hästarna tycker oftast det är kul samtidigt som den träningen har rätt så bra effekt. har man möjlighet att köra tillsammans och på en bred väg kan man köra om varandra också och "lära" hästen vad det går ut på.

Så för att få så bra effekt som möjligt på träning tre dagar i veckan bör du köra ett snabbjobb kring maxpuls samt två dagar då du ligger och nöter på 170 slag/minut. det tar drygt 1h för hästen att förbruka sitt glykogen i de farterna och måste efter det använda sin "reserv" och på så sätt får man en effektfull träning.
mvh jesse

sidan funkar inte=( är du säker på att de är rätt address?? okejtack alla för tipsen..!! har redan sett ut en bra skogsväg som är lite backe i på en del ställen och så är den väl ca 1 mil..!!:)

hejhopp!!

Ville bara tillägga att lödder och svett på en häst inte säger hur slut den är. Den kan svettas och ändå bara vara uppvärmd..min pojke han har en otrolig kondis å blir i princip aldig trött....men han svettas som en dåre ändå!

Ettt bra tips är att köra med pulsmätare! Då har du verkligen koll på hur du ligger till i träningen!

/ Sandrah

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Träning Fick hem en ung-ponny för ett tag sedan. Hade precis fyllt 5 år och inriden ca 6 mån tidigare. Omusklad. Började rida ungefär såhär...
Svar
16
· Visningar
2 214
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama