Apportering med vallhund

Milosari

Trådstartare
Jag har kört lite för mycket tungapportering med lillen och sabbat den vanliga apporten. Han griper direkt men tempot in är för dåligt. Tänkte att det blir lätt fixat och drog upp en boll efter gripandet men se det gick inte alls. Engagemanget är på topp MEN han är avvaktande/visar lite vallbeteende och kollar om bollen kommer upp eller ej dvs tempot in är ännu sämre. Jag behöver fixa det här på en månad och jag kan inte vända och springa eller bli allt för aktiv själv (stor mage i vägen).

Vad är mest effektivt enligt er erfarenhet? Hjärntvättning med boll på varje gripande eller köra jättemycket belönade ingångar och hoppas att han får bråttom att komma dit? Det är en tänkande hund ska tilläggas, det går att gasa på precis hur mycket som helst utan att han tappar huvudet. Han lägger också ner verksamheten rätt snabbt om kravställningen blir för hög, det måste vara roligt!

Har ni någon högtempoaktivitet som han verkligen gillar (typ "skick runt kon" eller liknande), kan du prova att lägga den omedelbart efter avlämnandet så han får en förväntan på att springa?

Blir han lika "stel" (:p) om du byter boll mot kampleksak?
Min ena bc blir helt orörlig när hon förväntar sig just runda föremål... Men kamp funkar för fart utan att hon eyear och blir stel i rörelserna.

Har ni någon högtempoaktivitet som han verkligen gillar (typ "skick runt kon" eller liknande), kan du prova att lägga den omedelbart efter avlämnandet så han får en förväntan på att springa?
Alltså nej vi har inte det :p. Det skulle i så fall vara uppletande, där har han väldigt bra tempo både ut och in med grejerna. Annars är han en rätt lat hund som inte tar i mer än vad han behöver. Inkallningen har jag lyckats hjärntvätta in bra tempo på ett par gånger tidigare, jag kanske ska prova att ropa hans namn precis när han griper så jag kan belöna att han trycker på lite? Om han nu gör det...

Blir han lika "stel" (:p) om du byter boll mot kampleksak?
Min ena bc blir helt orörlig när hon förväntar sig just runda föremål... Men kamp funkar för fart utan att hon eyear och blir stel i rörelserna.

Det är typ samma. Boll = boll i snöre för det är jakten och kampen som är roligast. Leker med själva grejen gör han bara med pinnar och pipleksaker.

Det är typ samma. Boll = boll i snöre för det är jakten och kampen som är roligast. Leker med själva grejen gör han bara med pinnar och pipleksaker.

Ah, synd! Min hund har stenkoll på om det är en rund boll (vallande), boll med snöre (oftast kamp) eller kampleksak... :p

Annars finns det ju en del tips om hur man kan få vallhundarna lösare i kroppen vid träning, där brukar det väl handla om att belöna "mjukare rörelser" och rätt sinnesstämning, men det är ju svårare om det bara tittar fram i ett specifikt moment sådär och inte typ över hela agilityplanen t ex. Har inte riktigt lyckats hundra att få bort min hunds vallande heller, vid "bollförväntan", hon vallar gärna vid inkallning med ställande t ex men där har jag försökt göra om när hon smyger för mycket, samt haft externbelöning bakom så det blir ju inte riktigt samma...

(Pröva kattmat. :D)

När? Vid gripandet, när han närmar sig, eller efter avlämnade?
Tänkte att vallbetendet inte kommer fram om det är matbelöning istället för föremål. Bara en tanke! Köttbullar är ju så fiffiga så de studsar gärna eller rullar en bit innan de stannar. I så fall skulle jag belönat först vid gripandet och sedan successivt väntat lite tills han vänt upp och är på väg in. Själv gör jag så att jag ropar apport precis vid gripandet (det blir alltså två kommandon) och sedan ropar jag japp och belönar bakåt.

Kanske backa tillbaka ännu mer, och jobba enbart med fart utan apport ett tag :)? Och sen fasa in apporten igen?

Det här tycker jag är ett käckt sätt att träna fart ut och in! Detta var allra första passet vi körde den här övningen :). Sen blir det ju en apport istället för skålen med godis :up:

Alltså nej vi har inte det :p. Det skulle i så fall vara uppletande, där har han väldigt bra tempo både ut och in med grejerna. Annars är han en rätt lat hund som inte tar i mer än vad han behöver. Inkallningen har jag lyckats hjärntvätta in bra tempo på ett par gånger tidigare, jag kanske ska prova att ropa hans namn precis när han griper så jag kan belöna att han trycker på lite? Om han nu gör det...

Aha, då funkar ju inte det... Jag vet inte, det beror nog på hur orolig du är att det istället ska "smitta" åt andra hållet?

Men jag tror @Miao är något på spåren, så jag ska inte gissa mer tror jag. :p

Kanske backa tillbaka ännu mer, och jobba enbart med fart utan apport ett tag :)? Och sen fasa in apporten igen?

Det här tycker jag är ett käckt sätt att träna fart ut och in! Detta var allra första passet vi körde den här övningen :). Sen blir det ju en apport istället för skålen med godis :up:

Det där var intressant och ska testas!

Skulle det funka med externbelöning så att du inte behöver dra fram bollen utan han vet att den ligger där och du bara behöver ge ett "varsågod"?

Jag har lite samma problem med min kelpie. Har tragglat med problemet i flera år, men nu tror jag jag hittat en lösning...

Jag slänger en leksak bakom mig, både när jag ställer upp för inkallning och vid apportering. Springer han på bra går han fortsätta förbi mig och ta den, om inte springer jag och tar den istället. Och i skrivande ögonblick insåg jag att det kanske inte var ett alternativ för dig just nu. :o

Tack för alla tips! Jag ska se om jag kan prova lite i helgen och kanske be sambon filma. Idag känns mina fötter stora som ballonger så det blev soffläge istället för hundträning :mad:.

Kom på att jag brukar få bättre tempo på honom i söket om jag kör några "schäferdunkar" innan jag skickar. Det låter helt hemskt men han taggar igång på att jag klappar till honom lite med handflatan :o. Ska prova det också inför apporteringen!

Liknande trådar

Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 238
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar