Äntligen lite av höanalysen

M

Marika

Fick idag reda på lite från analysen, tyvärr suger jag på det men stallägaren sa att det var 27smp per nånting ts. Så ja? Jag ska få resten senare, då hon har hittat pappret men inte kopierat det än. Suck! Men hon sa att jag kunde räkna ut lite iaf eller? :angel: Aja hoppas ni kan hjälpa mig! Annars får jag skriva till resten sen. Men som sagt hon äter 12kg hösilage, 1kg Krafft (ska få 2kg sen och ingen havre) , 6dl Havre, 1dl Olja, 10ml E-vitamin, salt och lite morötter.

Sv: Äntligen lite av höanalysen

Vet inte riktigt om jag är med på vad du behöver hjälp med... ? :) 27 Gram SmältBart Råprotein per kilo TorrSubstans är det du har. det du behöver veta mer är ts-halten på hösilaget, ex 60% ts. Sedan behöver du även veta energi(mj), calcium(ca) och fosfor(p) Du behöver även veta vikten på din häst. mvh hanna

Marika skrev:
det var 27smp per nånting ts.
Ja du, 27 smbrp per ts vadå? Om du har ett hö med 84 ts så blir det ca 23 smbrp/kg foder...
Marika skrev:
12kg hösilage, 1kg Krafft (ska få 2kg sen och ingen havre) , 6dl Havre, 1dl Olja, 10ml E-vitamin, salt och lite morötter.
Krafft? Det finns många olika sorter... Grund, Groov 90, Groov 125 osv.
Kom igen när du fått lite mer info så kan jag hjälpa dig räkna...
//marti

Förstår att du är ivrig :D men du får ta o återkomma när du har hela analysen. Man behöver ju veta även energimängden (MJ) och TS-halten.
De siffrorna som man brukar använda när man räknar är per kg FODER.

HannaLundberg skrev:
Vet inte riktigt om jag är med på vad du behöver hjälp med... ? :) 27 Gram SmältBart Råprotein per kilo TorrSubstans är det du har. det du behöver veta mer är ts-halten på hösilaget, ex 60% ts. Sedan behöver du även veta energi(mj), calcium(ca) och fosfor(p) Du behöver även veta vikten på din häst. mvh hanna

Haha jag är dålig :angel: Ts halten har jag för mig att hon sa var på 70%. Jo jag vet, men hon sa att jag ändå kunde räkna ut lite. Mja vad kan hon väga 500-550? Fullblodssto på 9år 162cm.

marti130 skrev:
Ja du, 27 smbrp per ts vadå? Om du har ett hö med 84 ts så blir det ca 23 smbrp/kg foder...

Krafft? Det finns många olika sorter... Grund, Groov 90, Groov 125 osv.
Kom igen när du fått lite mer info så kan jag hjälpa dig räkna...
//marti

Som tidigare, ts ligger på 70%. Hon äter Groov 90, den gamla.

Marika skrev:
Som tidigare, ts ligger på 70%. Hon äter Groov 90, den gamla.
Med ts på 70 så har du en smbrp på 19 i ditt hösilage och det är lågt... 12 kg av det ger alltså 227 gram, Groov 1 kg tillför 90 gram till totalt 317 gr smbrp. Grundbehov i Mj för 500-550 kg häst varierar mellan 55-60 vilket gör ett proteinbehov på 330-360 smbrp. Det du ger idag ger inte ens grundbehovet för din häst.

För att kunna räkna ut en vettig foderstat behövs betydligt mer info. Energi/mineralvärden i hösilaget, hästens arbete, box/lösdrift, kön, hull/muskelmassa i nuläge etc etc etc. Ju mer info ju bättre foderstat.

Nu ska vi ju egentligen inte diskutera enskilda hästars foderstater men vill du hjälp kan du PM:a.
//marti

Nej men hon ska ju få krafften sen så mycket som hon behöver. Det är ju därför jag vill ha lite hjälp att läsa av analysen då jag inte kan det. Men som sagt lite svårt när jag inte har hela! Men hon sa att jag skulle kunna räkna ut någorlunda.

Nu har jag fått hela analysen. Och den lyder såhär;

Torrsubstans 68%
Smältbart råprotein 20 g/kg foder
Energi, Foder 5.8 MJ/kg foder

Råprotein 64 g/kg TS
Smältbart råprotein 29 g/kg TS
Energi 8.5 MJ/kg TS

Proteinen är låg det vet jag och har mistänkt det. Så vad är era råd?

Nu kan jag inte så mycket... och vet att man inte skall diskutera enskilda foderstater.
Fast som generell fråga. Ett grovfoder som har såpass låg kvot vad gör man?
Ser man bara till kvoten på grovfoder skulle man behöva gen ytterligare 1/3 av vikten i tex lucern för att få vettig kvot.

Är det ekonomisk vettigt att ändå ha ett sådan grovfoder? Det lär väl behövas en del del foder som kan hjälpa upp proteinen och när jag räknade på lucern hamnade den kostnaden på samma som för grovfodret (om man nu hade våra priser *s*).

Så rent allmänt, vad gör nu när ni få ett sådant här foder?

Inte jag som köper in foder, jag har hästen inackorderad. Jag fick ju inte reda på det förens nu så jag är lite sur över det! Då min kära häst har gått ner i onödan pga det. Om jag hade fått reda på det innan hade jag fått ordning på det redan då. Men men inte mycket att göra åt kan bara göra det bästa av situationen just nu, och det är löst! Har räknat ut med hippocampus så nu ska det nog bli bra. Tillför Krafft protein och mineraler.

Jag står också inackorderad så jag antar att jag också kan komma i en sådan här situtation.
Lite nyfiken på hur du löste det.

Jag tog min egen häst som räkneexempel och försökte få till något vettigt men jag hamnade ändå på en väldigt hög månadskostnad. Nu äter hon rätt mycket iofs :-)
I mitt exempel blev det troligtvis billigare att inte använda detta foder utan att köpa eget, även fast jag nästan la på nästan 1 kr per kilo foder jämfört med att försöka kompletera upp. (mest med Lucern)
Min "lilla" dam ligger idag på ca 120 Mj och en kvot på 7.

Jag har ganska nyss köpt min första häst och försöker förstå och stätta mig in i detta med foderstater.

Jo jag vet det. Mamma och jag funderar på om vi ska köpa eget hö istället, lönar sig mer än att komplettera hela foderstaten :crazy: Så än är det inte löst. Hm vi får väl helt enkelt se hur det blir! Jo det här är min första alldeles egna häst. Foderponny förut. Men nu egen! Men bara av den här situationen har jag lärt mig en del. Så det finns väl några fördelar i det hela iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 273
Hästvård Flytta tråden om en ligger fel! Hejsan! Har en shettishingst på 5år, han har varit frisk hela livet (lite övervikt i yngre år...
Svar
17
· Visningar
3 558
Foder & Strö Hejsan! Jag skriver nu ett inlägg åt min stallägare, jag och hon har disk hennes hästars foderstat, kan börja med att säga att vi inte...
Svar
10
· Visningar
2 302
Senast: Korven
·
E
Foder & Strö Har haft min häst i ca 3 veckor nu. Han har treänats mer än vad han har gjort förut och jag har tyckt att han kanske har magrat lite...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama