anolisödal, vad gick fel

vinkelina

Trådstartare
nån som kan detta med ödlor? satte min anolisödla i vintervila 15 januari. 1 mars var de tänkt att återgå till normala rutiner. han har mått bra under tiden, varit rätt rörligt samt ömsat skinn. tittade till honom 28 februari, då var han grön och fin.

men sen gick nått fel. 1 mars var han helt brun, och apatisk. ville inte dricka och inte alls intresserad av larven som jag bjöd på. har satt in en ny larv varje dag, men han har inte ätit dem.

idag var det åter en grön ödla, då blev ja glad, trodde han var bättre. tyvärr inte, han hade avlidit under natten.

nån som vet vad som gick fel, eller vara de bara slumpen?

Sv: anolisödal, vad gick fel

Det är ju väldigt svårt att säga, mycket som kan ha gått fel.. Började du väcka den den 1/3? Hur har du gjort?

Mvh

började väcka den 1.3, eller då de är i vintervila så är de ju nog vakna ,men man skall sänka temeperaturen och bara ha ljus åt dem i 4h dag. så 1.3 satte jag på lampan från morgonen, har annars haft den på timer, men då var han redan dåligt :(

Ok, hur stor var din ödla? "Uppvaket" (vi kan kalla det så även om de inte har sovit) ska ske långsamt, gärna att man tar det successivt och ökar ljus och värme under ett par veckors tid.. Först när värme och ljus är återställt till normalt så erbjuder man mat. Hur länge hade du matuppehåll till ödlan innan du gav den vintervila?

Mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka