Anlägga grusgång till hagen

G

gnirren

Hej!

Funderar på fixa en gång till några hagar så man slipper gå i geggan med hästarna under vår och höst. Detta är en bra bit, kanske 100 m..svårt att uppskatta längden. Den är ca 2-3 m bred gången.

Vill nu gärna ha lite förslag på hur man billigast kan fixa denna gången. Flis eller grus? matta eller kan man ha presseningar? Hur mycket av flis el grus?

Har någon anlaggt en gång tidigare tex. mellan hagar? Kostnad?

Tanken är att vägen skall kunnas plogas vintertid med utan att allt material hänger på, men det kanske beror på den som plogar ;)

Alla tips mottages tacksamt.

Sv: Anlägga grusgång till hagen

Ingen som har grusat gångar runt sina hagar? vet ju många många stall som gör detta i Göteborg i alla fall pga leran..
tacksam för tips och råd!

Jag gjorde en sådan gång i höstas, och hittills håller den bra. Nu har jag bara tagit bort svålen på gräset och sedan lagt 0-8 stenkross ca 1 decimeter tjockt. Under detta så är det för flera år sedan hårdgjort med ett makadamlager. Hittills håller det bra, och nu när det töat och blivit isigt så fungerar den stenkross som kommit upp som halkstopp.

Okej! ja antar att ja måste ha en matta eftersom det är rena lervällningen..men det kanske finns ett billigare alternativ att tex lägga makadam eller tegel under och sen grus ovanpå, kan tänka mig att det behövs för annars försvinner nog gruset i leran.

Fler tankar och tips?

Är det lera måste du ha någon typ av duk underst. Bara tegel eller grövre grus trycks ner i leran.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 271
Senast: Blomskan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar