Ångkokt foder

H

Helan

Hittade denna text när jag googlade, hamnade på en hemsida som jag inte vet om jag får skriva namnet på här men gör det gärna om det är okej.
Undrar nu om det är sanning i detta eller hur det verkligen ligger till?

Citat från hemsidan:

”Kokt mat”

Människan ar den enda art i världen som värmer upp sin mat, alla andra arter den rå, så även hästen! Kokt mat till hästen, säger man i reklamen, har genomgått en ”Unikt Kokningsprocess”, eller är ”Microniserad” (upphettad). Det enda unika, som vi ser det, är väl att hästarna har börjat få ”kokt mat”.

Det som händer med den kokta spannmålen är att enzymerna inaktiveras vid temperaturer över 40° C. Så den ”råkostdiet” som ar biologiskt naturligt för hästen innehåller enzymer som ar nödvändiga för att smälta maten, och de frigör vitaminer, mineraler och aminosyror.

Den kokta säden omvandlas också från en långsam kolhydrat till en så kallad snabb kolhydrat. Snabba kolhydrater omvandlas fort till socker i kroppen och kan genom det påverka insulinfrisättningen negativt och hästens energiupplagring av glukos minskar.

Även hästens immunförsvar reagerar på den kokta maten, den genetiska koden säger: ”råkost” och så kommer det ”kokt mat”! Det ger signal till immunförsvaret vilket svarar med att utsöndra inflammationsproducerande signalsubstanser. De här signalsubstanserna påverkar mastceller till ökad frisättning av bland annat histamin. Ökad frisättning av histamin orsakar en reaktion i magen med magkatarr och magsår som följd.

Immunförsvarets reaktion kan naturligtvis även leda till andra inflammatoriska sjukdomar hos hästen. Vilka symptom det kan leda till ytterligare beror på var hästen har sin svaga punkt. Om det är nervsystemet som är hästens svaga punkt kan det orsaka reaktioner där likväl som det kan ge led och muskelsjukdomar.

Sv: Ångkokt foder

Bullshit är bara förnamnet. Det som skrivit detta vet t ex inte att hästen har en tjocktarm.

Visst är det så att upphettning t ex av korn och majs, men även av andra sädesslag, gör att stärkelsen i säden blir mer lättillgänglig och kan tas upp bättre i tunntarmen.

Vid upphettning av soja och potatis blir de av med sina s k anti-nutrionella substanser och linfröets vätecyanid försvinner vid kokning.

Men det är ju det som är själva meningen! Annars kan hästen bli svårt sjuk av att kornets och majsens stärkelse rinner osmält över till tjocktarmen. Få blodbrist eller döda foster av blåsyran och magra av ämnen som motverkar näringupptaget i proteinet. HH

Jag har för mig att den texten kom från nån sida där det typ står att hästar inte ska äta något protein, att allt silage är dåligt, hönät djurplågeri osv

Bullshit är bara förnamnet. Det som skrivit detta vet t ex inte att hästen har en tjocktarm.

Visst är det så att upphettning t ex av korn och majs, men även av andra sädesslag, gör att stärkelsen i säden blir mer lättillgänglig och kan tas upp bättre i tunntarmen.

Vid upphettning av soja och potatis blir de av med sina s k anti-nutrionella substanser och linfröets vätecyanid försvinner vid kokning.

Men det är ju det som är själva meningen! Annars kan hästen bli svårt sjuk av att kornets och majsens stärkelse rinner osmält över till tjocktarmen. Få blodbrist eller döda foster av blåsyran och magra av ämnen som motverkar näringupptaget i proteinet. HH

Vilket av dessa alternativ är bäst/sämst för en häst med magsår (tävlande travare) att äta förutom grovfoder?
1. Foder utan stärkelse
2. Musli eller pellets med ångkokt spannmål i
3. Musli eller pellets med icke ångkokt spannmål i
4. Helhavre och/eller kornkross

Vilka fodermedel skulle du föreslå till en magsårshäst?

Det är väl stärkelsen i exv gräs som sägs orsaka fånganfall? I så fall borde det väl vara sämre för en fångkänslig häst att äta ett foder som varit upphettat?

Det som skrivs ang histamin och inflammation,. är det också bullshit?

Det är väl stärkelsen i exv gräs som sägs orsaka fånganfall? I så fall borde det väl vara sämre för en fångkänslig häst att äta ett foder som varit upphettat?

Nu kan HH detta mkt bättre än mig. Men jag svarar ändå.
Våra gräs lagrar socker som fruktan vilket är en av de möjliga fångframkallande faktorerna. Stärkelse är en annan.

Jag tror att man ska se det som att det finns två olika sorters fånghästar dvs de som är insulinresistenta och de som inte är det. Svaret på din andra fråga måste bli olika för dessa två.

För en fånghäst med fungerande insulin så borde det vara bäst att äta upphettad stärkelse. Den har som det står tidigare mkt lättare för att hinna tas upp i tunntarmen. Om den fortsätter till grovtarmen kan det utlösa ett fånganfall.

Men för en IR fånghäst är det nog lika illa vilket som.
I ett upphettat foder tas stärkelsen snabbt upp som socker, höjer blodsockerhalten och därmed insulinhalten och fånganfallet kan utlösas.
I ett icke upphettat foder kan det bli som i mitt första exempel.

Det bästa är att inte ge fånghästar stärkelse speciellt inte de IR.

Vilka fodermedel skulle du föreslå till en magsårshäst?

Det är troligt att en tävlande travare inte kan klara sig utan ngt så energitätt som spannmål. De behöver ju stora glykogenlager i musklerna. Jag skulle välja antingen hel havre som har hög smältbarhet eller microniserad majs men blanda med 1/3 del till 50 % malen lusern –typ lusernpellets – för att höja pH och skydda magslemhinnan och tillsätta en skvätt olja, t ex lin eller raps som har en viss skyddande effekt på magen också och bidrar med MJ. HH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka